Traktorer och processorer

bm lill nalle

17 inlägg 15897 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bm lill nalle

PEA  
#134371 Hej funderar på att köpa en lill nall .Vad är ett rimligt att betala för en maskin som är i bruks skick . I behov av viss översyn.Tacksam för synpunkter.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

Tosca  
#134407 12 - 30 000 kr.

Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

hasse_as  
#134468 jag köpte min lillnalle i höstas för 40+m. Men då var den i hyfsat skick och allt fungerade på den, nästan nya däck på vagnen. Det finns alltid att göra på gamla maskiner, bara man har tid ⏱

Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

PEA  
#134549 Re:hasse_as
Tack för svaret. Har du några kort på maskinen att visa, det vore roligt att se!
Vet du några vanliga fel på nallen, vad ska man kolla på för svaga punkter? Tacksam för tips!

   TS
Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

hasse_as  
#134554 du kan kolla på mitt album så har du några bilder där.
kolla så att kranens infästning ser bra ut och inte är sprucket.
sen så ska själva vridhuset vara fyllt med olja men det brukar de inte vara så då kan vridcylindrarna börja rosta invändigt.

Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

PEA  
#134556 Re:bm lill nalle
Tack för bilderna. Fungerar maskinen bra att köra utan band? Är stickan utbytt på kranen? Finns det nivåplugg på vridhuset, så att man kolla att det finns olja? Vilken årsmodell är det på nallen?

   TS
Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

charmåsen  
#134562 Har haft en lillnalle den går inte bra utan band på! endast när man flyttar sig på väg eller brukar den på gården, min va 1967 års har för mig det var första års modellen. Det var vagnen utan drift på den, min farbror hade en med drift på vilket gick betydligt bättre.

Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

hasse_as  
#134590 Det sitter en olje plugg på vridhuset.
Det går att köra utan band om du bara ska hämta några lätta pinnar
annars måste banden vara på om du ska köra i skogen. Kolla också att bandspänningen fungerar som den ska annars kränger du av banden iskogen(bara att höja nosen så spänns banden)

Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

hasse_as  
#134591 Glömde att skriva att det är en -68. Vet faktiskt inte om stickan är utbytt, verkar mistänkt annan färg på den.
Till våren ska jag försöka att renovera upp den, motorn behöverf en översyn och lite färg nu är det många olika nyanser på den.

Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

PEA  
#134621 Är nyfiken på nalle med driven vagn, är det typ hemek med rulldrift eller är det mekanisk via kraftuttaget?. Är kärran i övrigt lika uppbyggd eller skiljer det mycket?. Är det möjligt att i efterhand bygga på drift utan för stora ingrepp på vagnen?. Vilka skillnader är det på traktordelen?.
Hoppas på svar från någon som vet!.

   TS
Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

hasse_as  
#134622 Det är hydralisk navdrift på det främrehjulparet. Bättre än rulldrift. Vet inte så mycket om hemek men skulle nog tro att den är betydligt kraftigare byggd än nallen.
Hela maskinen verkar tyngre och klumpigare. Den byggdes väl på 600/650 nallen på 400.Med band på nalle så tar man sig fram väligt bra(tycker jag) har bara kört fast en gång i ett surhål :-) men då var det bara att koppla i winchen å dra upp sig själv.
Allt går att bygga om man vill

Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

PEA  
#136360 Hej är det någon som vet om lill nallen går att styra utan kärra, med tex. styrbromsar eller har det funnits något annat styrsystem? är det någon som vet.Tacksam för svar¨.

   TS
Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

charmåsen  
#136394
PEA skrev:Hej är det någon som vet om lill nallen går att styra utan kärra, med tex. styrbromsar eller har det funnits något annat styrsystem? är det någon som vet.Tacksam för svar¨.


Den går att styra utan vagn,om bromsarna är i ordning! du styr bromsar den.

Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

Roadrunner68  
#156480 Det bygdes en del nallar med annan styrning än vagn på porv men utan lyckat resultat.

Avatar Fallback

Re: bm lill nalle

gutta68  
#177151 Kolla nivåpluggen i tornet så att det kommer olja med "rätt" färg och inte vattenblandat. Detta är ett problem med Lill-Nallen. Jag har lite reservdelar till denna om det är intressant. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).