Bioenergi

eget företag

22 inlägg 9985 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

eget företag

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134428 Hej!

Är en yngre kille som tröttnat på dåliga arbetsvillkor som anställd och funderar på att starta eget, är bioenergi en nisch att satsa på undrar jag? :) eller vad tror de som vet mer?



   TS
Avatar Fallback

Re: eget företag

jd6630  
#134431 Hej. är egen företagare o var väl rätt ung med när ja tömde bankkontot o satsade, mot allas rekomenation
lantbruk i grunden, föräldra gården, startade maskinstation, skaffa minigrävare o en avant lastare sen dess har de rullat på o har 2minigrävare o 1 avant o en bobcat . teleskoplastare även lite uthyrning av paddor o annat bygg o trädgårdsmaskiner. nu även ved försäljning som hobby
mitt tips e MÅNGA BEN att stå på ifall de ena inte går runt måste de andra täcka upp

Avatar Fallback

Re: eget företag

H3nkk4  
#134434 Bioenergi är ju ett ganska brett område. Kan du förklara närmare vilken typ av verksamhet det handlar om?

Användarvisningsbild

Re: eget företag

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134439 Kör i vind, skaffa FA-skattsedel, regga firma & bli momspliktig och kolla med nån revisor/bokföringsfirma hur de vill att du gör med pappersjobbet så blir det enklare för dem och billigare för dig.
Sen är det bara resten kvar.
Får du jobb som A-skattare under tiden så är det ju inga problem, ha firman på sparlåga eller jobba på F-skatt på fritiden.

Avatar Fallback

Re: eget företag

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134442 Tack för tipsen! Är lite inne på dedär med stubbskörd men har även funderat på flishugg för

   TS
Avatar Fallback

Re: eget företag

jd6630  
#134444 prata med LRF konsult, dom e super här nere, vet inte var du finns.
dom hjälper o stöttar sköter redovisning o bokslut allt som har me papper o göra

Användarvisningsbild

Re: eget företag

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134450 Contera är bra i Kiruna

Avatar Fallback

Re: eget företag

H3nkk4  
#134456
Slurfi skrev:Kör i vind, skaffa FA-skattsedel, regga firma & bli momspliktig och kolla med nån revisor/bokföringsfirma hur de vill att du gör med pappersjobbet så blir det enklare för dem och billigare för dig.
Sen är det bara resten kvar.
Får du jobb som A-skattare under tiden så är det ju inga problem, ha firman på sparlåga eller jobba på F-skatt på fritiden.



"Sen är det bara resten kvar", det låter så enkelt :wink: Registrera firma kan ju alla göra, krävs inte mycket jobb.

Avatar Fallback

Re: eget företag

H3nkk4  
#134457 Skulle gå och prata med nån skogsvårdsförening till att börja med, för å se om de finns något underlag.

Användarvisningsbild

Re: eget företag

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134458
H3nkk4 skrev:
Slurfi skrev:Kör i vind, skaffa FA-skattsedel, regga firma & bli momspliktig och kolla med nån revisor/bokföringsfirma hur de vill att du gör med pappersjobbet så blir det enklare för dem och billigare för dig.
Sen är det bara resten kvar.
Får du jobb som A-skattare under tiden så är det ju inga problem, ha firman på sparlåga eller jobba på F-skatt på fritiden.



"Sen är det bara resten kvar", det låter så enkelt :wink: Registrera firma kan ju alla göra, krävs inte mycket jobb.

Jovisst, det är ju precis det jag menar, alla borde starta firma och jobba med F-skatt resp A-skatt när det passar.
Sen kan jag ju inte ge nåt bra tips på hur han ska driva sin firma, det får han hitta på själv men med
FA-skattsedeln mm färdigt i bakgrunden känns det ju lättare att erbjuda skogsägare mfl sina tjänster.

Avatar Fallback

Re: eget företag

jd6630  
#134463 F eller FA sedel e ju en bra början, komma på ett namn till firman regga de o sen gå vidare
finns ju sånna där jobb cocher på af som ska hjälpa/stjälpa att starta eget. var i kontakt med en sån mycket söt tjej och vi hade underbara stunder tsm, blev många dejter o fika,men sen efter 3månader när de typ var dax o få planen i verklighet så dumpa hon maj!!! men vi fortsätter kontakten privat o har skoj. anl. af sponsar detta spektakel i 3 mån o på den tiden ska du göra en massa maknadsundersökningar o marknadförings lärande, komma på vilka tjänster du ska ha mm.mm.mm....
ett bra initiativ som inte är färdig utvecklat än
men jag tog tag i saken o köpte en volvo ec55 som ja e nöjd med o lite senare blev de en beggad 1260 med krankorg. kan erkänna att ja inte använder dom så mycke som ja tänkte men dom står i maskinhallen o väntar ifall nån ringer o vill ha grävt.
tips!!! hör med grannar bekanta släkten o andra lösa o fasta kontakter o plåga dom att få skogat flisat eller va du nu tänkte göra. men ja tycker inte du ska satsa på bara en sak, fler ben ger mer ....

Avatar Fallback

Re: eget företag

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134537 Det låter intressant dedär med FA skatt, håller det om man skulle skaffa en maskin och har avbetalningar och så eller är det bättre för småföretagande typ röjning? Bor i sundsvall och här finns nåt som heter kompetensia(.se) som jag läste om i tidningen häromdagen, de hjälper folk som vill starta eget, hjälper till med coachning, upphandlingar mm tydligen.. Vad tror ni om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: eget företag

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134540 Man gör ju på det vis man tycker själv, om det fanns ett recept så skulle ju alla vara rika.
Jag började extremt snålt och gnidigt med så lite utlägg som bara möjligt och inget har köpts
på lånade pengar. Nackdelen är ju att det tar tid innan det börjar mata tibax.
Det kan ju vara smart att skaffa jobb åt maskiner osv innan man investerar, och alltid
ha i bakhuvet att går det inte ihop i längden så ska man kunna sälja bort grejer och lösa skulderna asap.
Men som sagt det är mkt en smaksak och alla andra vet bättre, helst efteråt.

Avatar Fallback

Re: eget företag

jd6630  
#134544 börja här!!
hur e ekonomin idag??
kan ja köpa en maskin för 500 000
kan ja köpa små maskiner tillbehör för 100 000
har ja råd att hålla igång firman första året UTAN inkomst
vem kan ja köra till
hur många andra har samma tjänst som jag
utifrån de får du starta upp o komma igång

Avatar Fallback

Re: eget företag

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134550 okej tack!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).