Bioenergi

Flis torkning någon som kan detta?

56 inlägg 55862 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#134254 Är nu helt nybörjare på detta och provar i detta forum om det är någon här som kan detta med att torka flis med kalluft.

Har byggt ett fack för flis som jag ska torka i, men luften ser ut att inte ta sig igenom flisbädden?
kan dock tänka mig att jag flisat i helt fel tidpunkt, just när rötmånaden startade. :sad:



   TS
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Tosca  
#134255 Var veden någorlunda torr när du flisade den ska du inte behöva torka den vidare.
Risken om det är för fuktigt är mögelbildning.

Användarvisningsbild

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134267 Har ingenegen erfarenhet av flis, men snappat upp en del...

En lärare jag hade en gång i tiden eldade med flis, och han sa att det var viktigt att flisa tort material, han la det han skulle flisa under pressenning eller liknande ett år innan flisning för att det skulle vara tort då.

Om du har en fläkt som blåsergenom fliset kan du kolla om det torkar genom att mäta luftfuktigheten innan fläkten och jämföra med fuktigheten efter att det gått genom fliset.

Luften tar den lättaste vägen, altså om det inte är ett jämntjockt lager så går luften genom där det är som tunnast.

Googlade lite och hittade lite om flis och torkning
http://www.gde-kontor.se/files/1/87/88/ ... XvikRR.pdf

https://ciweb.chydenius.fi/project_file ... o%2014.pdf

Berätta gjärna lite mer om hur du menar torka flisen...

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134273 Varför tror du att luften inte tar sig igenom flisen?

Användarvisningsbild

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134294 Det är väl som att torka hö, man måste gå och känna så det inte finns nån läcka där all luft smiter ut.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

nordtravare  
#134303 Skulle tru att kunskaper för kalluftstorkning av spannmål är tillämpliga med den skillnaden att man lämpligen flisar på våren och kan utnyttja sommar värmen .Kompletta torkar med fläkt finns nog att studera här o där hos mindre gårdar.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Skogshuggaren83  
#134313 Jag har ett flisföråd i gamla höladan. Torkar riktigt bra trots att det ligger mer än 100 m3s flis där nu.
Den gamla hötorken/fläkten behölls sen byggde jag en trumma på tvären ca 1.5 m djup och ca 5 m bred. Lften passerar sedan ut genom typ av spalt, 2*6" plank liggade med 2 " mellanrum då går det att lasta emot utan att flisen tränger in. På sidorna hade jag perforerad självbärande plåt. Betong golv och högt i tak.
Lite kräsen är man allt så jag flisar vinterhuggen björk i en kärra och tippar lasset i förådet sen bökar jag upp det på höjden med hjullastaren. Funderar om det inte skulle gå att flisa dirrekt in men då får jag köra hem veden istället, tror ej jag tjänar på det.
När vädret är fint sätter man igång fläkten ca 5-7 dagar brukar räcka.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#134354 man känner inte att det blåser någon genomm högen när jag kör fläkten. jag tog hem en stor travet timmer i maj som fått torka tills för någon vecka flisade in det och en del stockar hade inte torkat alls så nu måste jag försöka torka d som går för att slippa möglet .
Kan säga att detta är första året jag använder detta bränsle

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

nordtravare  
#134357 Flera frågor ,vad har du för fläkt, hur djup är flisen ,vid spannmålstorkning var det svårt att gå över 1,30 m.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Skogshuggaren83  
#134358 Du kan testa att slå ned rör med borrade hål i för att hjälpa till i torkprosessen. Det finns lite annonser ute i tidningar som du kan få tips från. Troligtvis har inte fläkten tillräcklig med blås.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134378 Är ju inte säkert att man KAN känna att det BLÅSER, skall det blåsa från flishögen bör du ha en mycket stor fläkt alternativt en mycket liten flishög. Men håller du handen ovanpå flisen en varm sommardag så bör du i alla fall känna att det drar lite kallt från flisen.

Användarvisningsbild

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134383 Gå runt och känn på högen om det blåser mer på något ställe.... I så fall smiter luften kanske ut där....
Brukar inte kännas så mycket luftdrg när man torkar heller...
(Har egentligen bara erfarenhet av spannmålstork och hötork...)

Om du menar fortsätta med att torka flis så kan det kanske vara ide att led förbi en enkel solfångare, fanns med exempel i länkarna jag hänvisae till i tidigare inlägg...

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

woodstar  
#134409 Hej Izvek.

Det är percis som det skrivits tidigare i tråden att det går att jämnföra flistrokning med hö och spanmålstorkning. Jag har själv ett flisförråd med tork kanaler i botten det funkar kanonbra, för dagen har jag ca 1 meter flis över tokkanalerna och då måste jag gräva ett hål på 30 cm och täcka över handen om jag ska känna att det drar, det är omöjligt att känna om du lägger handen på flisen bara. Fläkten är en vanlig hö fläkt som jag flyttar mellan höladan och flistorken. Det är dock viktigt som skrivits tidigare att flisen har samma djup på hela torken för att luft inte smiter ut vid tunnare partier och att det inte smiter ut luft någon annanstans.


Vill du ha fin flis med gott om energi i ska du naturligtvis flisa torrt virke som gärna legat täckt, min panna har för stor effekt nu på sommaren, då går det inte att elda med torrflis, så jag flisar färkst med löv och barr, den flisen måste jag blåsa på förstås.

Använder ALLTID andningsskydd när jag jobbar i flisbingen för att slippa mögelsporer. som man ju inte kan försäkra sig mot även om man torkar flisen.

Lycka till och blås gärna mer än du tror blir bra.

Användarvisningsbild

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134414 Kan det löna sig att byta ut höfläkten mot en som ger mindre flöde men mer tryck?

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#134415 jag har gjort en tork med rörkanaler i botten, flistäcket är nog inte tjockare än 70cm. och har spridit ut det över hela och tätat alla trummor och hål för att få all luft i kanalerna... (men ska nog gå över det igen) tycks känna att när man kört fläkten ett tag att luften som bli i facket är väldigt kall och sval. slängde ner en hygrometer och den steg snabt till 80% så det borde väl komma fukt ur högen, men tror inte det räcker för att hålla bort möglet. har satt in en fläkt för spannmål, den är på 1450-1500varv, men skulle gärna bytt den till en högvarvig hö fläkt på 2700varv, dom ger mycket bättre tryck, vilket jag tror gör att det tar sig igenom flisen bättre. Om jag hade torrare flis i facket så hade det nog gått bra med den fläkt jag har.


tog hem ved i maj, och flisade för 1,5vecka sedan. och märkte då att det var inte tort för fem öre, 30% verkade torr.
Så till nästa år ska jag torka det mer noga ute skära upp spår i varenda stock höja upplaget så inte gräset tar sig upp till högen, och om möjligt täcka över den då å då. å sedan flisa på sen hösten.

Problemet nu är att det som ligger i torken är för blött, och jag vill torka det på bästa sätt, men är rädd för att jag får stå mitt kast denna vinter och elda halv torr flis och akta mig för möglet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar