Gallring

Storlek på beståndsgående skördare?

42 inlägg 26384 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

skog+ terri  
#134128 hej ja kör i min skog i sundsvall så kör ja bara me en terri o o hugger själv o tycker att de räcker till me de bredd som blir o skulle vilja ha de smalare men de är min åsikt

Malwa
Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

EStenberg  
#134176
Gubben skrev:Då vi på nittiotalet skulle köra beståndsgående var alternativen smal 901, 770 eller 870. 901 vi hade var 2,22 med smala hjul. Dom var man tvungen att ha vätskefylda vilket inebar att dom skar som en kniv i backen.

Det förstår jag! Körde en rottne 2002a med smala och vätskefyllda däck förut och det var verkligen ingen höjdare när det började att bli blött!

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

Gubben  
#134179
EStenberg skrev:
Gubben skrev:Då vi på nittiotalet skulle köra beståndsgående var alternativen smal 901, 770 eller 870. 901 vi hade var 2,22 med smala hjul. Dom var man tvungen att ha vätskefylda vilket inebar att dom skar som en kniv i backen.

Det förstår jag! Körde en rottne 2002a med smala och vätskefyllda däck förut och det var verkligen ingen höjdare när det började att bli blött!

Det blev slut med det då man kom på att man skadade rotsystemet :-o . Vicken nyhet!! :roll:

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

skosnore  
#136467
Skogsmange skrev:Jag förstår inte vitsen med beståndsgående över huvudtaget!


håller med blir bara lustigt sen i 2a gallringen

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

EStenberg  
#136545
skosnore skrev:
Skogsmange skrev:Jag förstår inte vitsen med beståndsgående över huvudtaget!


håller med blir bara lustigt sen i 2a gallringen

Det är väll egentligen meningen att man ska göra både 1a och 2a gallring med samma slags maskin, för då uppstår aldrig ett sådant problem :wink: Men det är ju inte alltid som det är det :???:

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

skosnore  
#136562
EStenberg skrev:
skosnore skrev:
Skogsmange skrev:Jag förstår inte vitsen med beståndsgående över huvudtaget!


håller med blir bara lustigt sen i 2a gallringen

Det är väll egentligen meningen att man ska göra både 1a och 2a gallring med samma slags maskin, för då uppstår aldrig ett sådant problem :wink: Men det är ju inte alltid som det är det :???:


lite jobbigt för en h8 i 2a gallring men allt går om man vill :)

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

MNskog  
#136574 [/quote]
Det är väll egentligen meningen att man ska göra både 1a och 2a gallring med samma slags maskin, för då uppstår aldrig ett sådant problem :wink: Men det är ju inte alltid som det är det :???:[/quote]

lite jobbigt för en h8 i 2a gallring men allt går om man vill :)[/quote]

Man behöver inte ha samma maskinstorlek i 2:a gallringen. Eftersom man plockar bort fler träd ryms det en större storlek som bättre passar mot medelstammen.

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

EStenberg  
#136665
MNskog skrev:

Det är väll egentligen meningen att man ska göra både 1a och 2a gallring med samma slags maskin, för då uppstår aldrig ett sådant problem :wink: Men det är ju inte alltid som det är det :???:[/quote]

lite jobbigt för en h8 i 2a gallring men allt går om man vill :)[/quote]

Man behöver inte ha samma maskinstorlek i 2:a gallringen. Eftersom man plockar bort fler träd ryms det en större storlek som bättre passar mot medelstammen.[/quote]
Nej behöver gör man inte, men det blir liksom lite konstigt när man går in med en stickvägsgående maskin när 1a gallringen är gjord med t.ex en H8. Oftast är ju de gamla vägarna kvar och går att använda. Går man in med en större maskin i 2a gallringen så når man ju inte ihop till andra sidan (om man använder de gamla vägarna). Om du förstår vad jag menar :smile:

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

BjörnBergstrand  
#149147 Vi kör med en vimek i dagsläget och gallrar med, många här omkring är väldigt nöjda med maskinstorleken i första gallringar och i specialbestånd. dock finns inte samma kapacitet, komfort mm som i en större maskin, men är kunden nöjd så.. vi kör olika varianter av körstråk.. När jag körde så låg jag med vägbredd på strax över 2m (skotades oxå med vimek) stickvägsavstånd 20-22m och slingerstråk i mellan.. dock tycker jag detta med slingerstråk ökar körskador på rötter och stammar väldigt mycket, och en liten maskin blir väldigt vingligt och i besvärlig terräng är de rena mardrömmen att köra slingerstråk.. Nu sitter min bror i skördaren och kör åt en skogsbonde där lägger han "vimekstickvägar" med 10-12 meters mellanrum och kör inga mittstråk då.. den markägaren vill ha det så så det är bara att va nöjd :)
Alla "bönder" vill sen inte ha det likadant i skogen som en som är ute efter pengar på kontot hela tiden.. här vill bönderna som ofta har många och små bestånd ha en liten maskin, små vägar och inga körskador! men som sagt många nackdelar följer med en så pass liten maskin som en 404!
/Björn

Användarvisningsbild

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149179 Hur mycket hugger du med vimeken på en vanlig dag?

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149204 Kör man upp en vägbredd på 2m i en förstagallring så är det väl bara att hugga som det passar för lämplig maskin till 2:a gallringen,för då är väl vägarna efter den första utplånade samt att det finns mycket kubik istället för vägar,eller har jag helt fel.

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

BjörnBergstrand  
#149739 Det stämmer! vägbredd på ca 2m och dom är försvunna i senare gallringar då du oxå har fler stammar kvar! men vissa ser ju bara pengar på ett papper, även i färsta gallringar.. då blir de stora maskiner, breda vägar och ofta hårt gallrat... usch!! små maskiber i första gallring ska det vara! sen kan dom större köra de senare! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).