Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

23 inlägg 36487 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

traktorz  
#130002 Givet: ATV med frontmonterad vinsch.
Behov: Modifiera timmervagn som idag har handvinsch, till fjärrstyrd dito.

Det mesta av virket är vedgallring, men enstaka vindfällen kan förekomma. För att kunna arbeta ensam och utan att behöva överanstränga den egna kroppen, verkar en radiostyrd vinsch vara mycket attraktiv.

Hur kopplar man in det elektriska?

1. Räcker det inbyggda batteriet till för det fåtal tillfällen vinschning med timmervagn är aktuell? (Frontvinschen är ju inkopplad så.)

2. Behöver ju en radiomottagare för vinschstyrningen med tillhörande kontaktor. Högströmskablarna dras från kontaktorn till ett uttag bakpå fyrhjulingen. Fördelen med detta montage är att högströmsuttaget baktill inte är spänningssatt, annat än vid vinschningen.

3. Om vi kommer på att vi behöver använda den bakre kran-vinschen så ofta att ett externt större batteri blir nödvändigt, hur kopplas det batteriet lämpligen in?

3a. Idealiskt med en batteriströmbrytare på ATV'n för parallell inkoppling av ett extra batteri, som laddas med generatorn. Batteriströmbrytare, eftersom vi inte vill ha ett spänningssatt uttag bakpå fyrhjulingen, annat än vid behov.

Men har vi ett extra batteri på kranvagnen, så måste även radiomottagaren och kontaktorn till kranvinschen sitta på vagnen. Enbart laddningsström till det extra batteriet tas från ATV'n.

Det verkar som att vi måste ta ett beslut i början om att antingen skippa det externa batteriet helt och montera allt inbyggd i fyrhjulingen, eller så att med ett extra batteri montera allt elektriskt i ett manöverskåp på kranvagnen.

Det vore intressant att höra era erfarenheter och kommentarer.


Senast redigerad av traktorz fre 27 maj 2011, 14:43, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Befintligt alternativt ett extra batteri

traktorz  
#130119 Letade lite bland forumtrådarna, men har inte blivit särskilt mycket klokare.

En granne föreslog att om den främre vinschen är försedd med snabbfäste, så skulle vi enkelt kunna flytta över den till timmervagnens kran. Därmed sparar vi in kostnaden för en extra vinsch.

Kikade lite på Warn vinschar och ser att för de flesta modeller rekommenderas ett 12[Ah] batteri, men för de allra största ATV-vinscharna kapaciteten 14[Ah]. Kollade som jämförelse på min MC och såg att den har en 400[W] generator och ett litet 10[Ah] batteri. Hittar dock ingen information om vilken generatorkapacitet det är på en ATV? Skulle dock tippa att det ligger i samma härad.

En granne som kör sin ATV med snöblad vintertid, berättade att det inte är något problem med batterikapaciteten vid användandet av vinschen till att höja/sänka bladet. Han menar därmed att det initialt för oss torde räcka med befintligt batteri för att vinscha upp enstaka större stockar på timmervagnen.

Ref:

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

hgj  
#130418 Rent spontant tror jag det skulle vara bättre att satsa på ett riktigt batteri för vagnen, atvbatterierna är i klenaste laget, och då måste du väl nästan ha atvn antingen på tomgång eller iaf tändningen på beroende på hur det är kopplat. Har dessutom för mig att atverna inte laddar så värst mycket på tomgång, så risken är att du tömmer batteriet fort även om du har den stående och tuffande på tomgången. och att riskera att batteriet är tomt när man ska åka hem känns ju mindre kul...

Det går väl inte riktigt att jämföra med att använda vinschen vid skottning, vinschen hinner väl inte snurra många varv åt gången för att lyfta/sänka bladet, det är väl inte någon större kraft som krävs för bladet heller, samt att då kör du ju under tiden så du får bättre snurr på generatorn.

Jag tror på ett eget batteri för den bakre vinschen eftersom du kommer att jobba med den på ett annat vis. Det är ju trots allt de tunga stockarna som du främst kommer att använda den till antar jag...

Jag själv kommer som det ser ut att skaffa min första atvvagn med vinsch nu i veckan, och kommer på den ha ett separat batteri med Ctek Comfort Connect kopplingar så det går lättsamt och snabbt att ladda.

Användarvisningsbild

Dubbla batterier, laddas individuellt.

traktorz  
#130439 Kikade i grannens instruktionsbok och hans Polaris ger 500[W] generatoreffekt vid 3000[rpm].
En hyfsad generator, men som synes behövs ett visst varvtal för att uppnå detta. Osäker på batteriets kapacitet, men gissar på 18[Ah].

Inte kul att bli ståendes i skogen med ett för svagt batteri och inte kunna starta ATV'n. Lösningen är nog att ha med ett extra batteri som föreslagits på timmer-vagnen, samt låta det laddas via ATV'n.

Tipset med ett "CTEK Comfort" kablage verkar praktiskt, såg det fanns med LED-indikator också. Fast batterierna bör nog inte vara parallellkopplade vid laddning, så en batteriströmbrytare behövs i så fall. Då går det åt ett "CTEK Comfort" kablage per batteri.

Funderade över att t.ex. CTEK MXS 4003 laddaren har ju en 8-stegs laddcykel, så om de båda batterierna har olika kapacitet och dagsform, vandrar de olika snabbt genom laddarens alla cykler. Därför bör man nog inte ladda batterier parallellkoplade utan individuellt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

hgj  
#130545 Jo dom finns ju med LED, men jag tycker att den är lite väl känslig... Har sådana i taxibussen, och snabbkontakten är bra, men dioderna blinkar oftast rött eller i bästa fall gult...grönt är det i stort sett bara när den laddar.

Det är nog helt klart bäst att ladda dom var för sig när det är olika storlekar på batterierna, men frågan är ju om du tjänar något på att försöka ladda via atv'n?

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

traktorz  
#131286 Här är två förslag på inkoppling av radiostyrd vinsch. Vi börjar med det första förslaget, dvs med enbart ATV'n batteri.

Skulle det bli brist på batteri-juice vid våra vinschningar med timmervagnen, så får vi ta ett beslut om att installera ett extra batteri. Det görs enligt förslag nr. 2, där det extra batteriet parallellkopplas med det inbyggda. Som bonus fås en anslutning av batteriladdaren till det inbyggda batteriet via högströmskontakten.

Batterianslutningsdonen:
• ELFA 42-114-88 SB 50 röd 16 mm² 50A 35:90 kr/st
• SWEDOL EL-27492 50A röd 6-16mm² 89:00 kr/par
• (SWEDOL EL-27493 120A 25-35mm²) 309:00 kr/par

Steg 1:
Bild


Steg 2:
Bild


Alternativ för montering av vinsch på traktorvagn:
Bild



Edit: direkta länkar till större bilder:
http://mynetimages.com/6a32b68afe.gif
http://mynetimages.com/2ffe4faf3d.gif
http://mynetimages.com/9fec3ef592.gif
Senast redigerad av traktorz sön 21 okt 2012, 09:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

Kjell S  
#131326 En del funderingar o tips på tråden Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Användarvisningsbild

Starkströmskontakter 50[A] - 120[A] - 17

traktorz  
#134084 SB®50 Connector från Anderson Power Products APP är den vanligaste starkströmskontakten för vinschanslutning. De flesta kör med röd färgkod (=24V). Naturligtvis finns det undantag till alla regler. T.ex. Polaris använder grå färgkod (=36V).

På vår ATV utnyttjar vi möjligheten att ha två färguppsättningar kontakter, för att förhindra ovsiktlig koppling. T.ex. anslutes den externa kranvinschen med en GRÅ kontakt, medan ett externt vinschbatteri eller batteriladdaren ansluts via en RÖD kontakt.

Kod: Markera allt2 Pole Housing & 50 amp Contacts
Part    Housing   Wire
Number  Color   AWG  mm²
------------------------
6319    Gray    #6  13.3
6331G1  Red     #6  13.3


Swedol säljer kontakter parvis:
Båda storlekarna på kontakter har röd färgkod (=24V) och är av fabrikatet KST.

BATTERIANSLUTNINGSDON 50A
2-polig som ej går att felvända. Avsedd för kabel 6 – 16 mm². Komplett med kontakter.
Art.nr EL-27492
Pris 89,00 st

BATTERIANSLUTNINGSDON 120A
2-polig som ej går att felvända. Avsedd för kabel 25 – 35 mm². Komplett med kontakter.
Art.nr EL-27493
Pris 309,00 st


Polaris kontakter är gråa:
Polaris kontakt av APP fabrikat grå färgkod (=36V).
• POL014 ELKONTAKT TILL WARN WINCH (89.80 kr) 112.25 kr


ELFA distribuerar APP kontakter för olika strömstyrkor och med olika färgkoder:

Även Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki säljer dessa batterianslutningsdon, samt även dammskydden.
Vad jag har sett, så har samtliga kontakter röd färgkod hos dessa tillverkare.


WARN:
Vinschtillverkaren har naturligtvis ett stort sortiment av elektriska tillbehör.
Power Leads With Quick Connect Plug
50 amp–for use with RT/XT 25 and 30 winches:
• PN 22681 (Quick Connect plugs only)

175 amp–for use with RT/XT40 winch:
• PN 22680 (Quick Connect plugs only)

Dust Caps For Quick Connect Plugs
• PN 60917 for 50 amp plugs.
• PN 69847 for 175 amp plugs.

Bild



Rekommenderad ledararea
På amerikanska sidor ser man ofta den rekommenderade ledararean i AWG (American Wire Gauge), medan vi föredrar metriska enheter.
Åtminstone 16 mm2 bör användas, om inte långa ledarlängder brukas.

Kod: Markera alltAWG 5   16 mm2
    6   13
    7   10
     8    8
    9    6.8
   10    5.5


Ref:

ELFA
Bild


Color code
Bild


SB®50 Connector
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134101 Bra då har jag hittat kontaktdon .
Vilken Winsch har du och vilken radiostyrning??
Intressant då jag tänker skaffa mig..

Användarvisningsbild

Vinsch Bronco 3500 Generation II

traktorz  
#134121
Sweden-viking skrev:Bra då har jag hittat kontaktdon .
Vilken Winsch har du och vilken radiostyrning??
Intressant då jag tänker skaffa mig..


Svar:
Med 10m nylonlina, in/ut-styrning från styret, samt med trådlös fjärrkontroll fås Vinsch Bronco 3500 Gen. II i ett prisvärt paket för 2995 kr inkl moms.

Den är klassad som 3500LBS, vilket samtidigt gör den snabb. För vårt bruk på Jula's timmerkärra bedömer vi den som mycket lämplig.

Den är ansluten via 16mm² kabel och dito kabelskor inköpta på Swedol, samt drivs från ATV'ns interna batteri. Vi kommer dock att montera ytterligare en kontakt för antingen strömtillförsel via externt batteri eller underhållsladdning via ett "CTEK Comfort" kablage.

Ref:

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

jonasbrot  
#250103 Har saknat batterikapacitet när winschen bara går på atv-batteriet så jag satte dit ett 70ah AGM-batteri parallelt.
Någon annan som gjort på detta sätt eller andra synpunkter på att ha två olika batterityper ihopkopplade??

IMG_4347.jpg

Användarvisningsbild

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

anersimyra  
#250106
jonasbrot skrev:Har saknat batterikapacitet när winschen bara går på atv-batteriet så jag satte dit ett 70ah AGM-batteri parallelt.
Någon annan som gjort på detta sätt eller andra synpunkter på att ha två olika batterityper ihopkopplade??

IMG_4347.jpg
Vid paralellkoppling ska man sträva efter att ha batterier av samma typ och samma kapacitet. Bra beskrivning för detta hittar man i båtforum där sådana inkopplingar är mycket vanliga.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

tallen100  
#250110 Ja det stämmer bra, samma storlek å helst två nya batterier för är ett dåligt så tjuvar det ström från det friska.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

jonasbrot  
#250113 Isåfall är det enklaste att koppla ifrån atv-batteriet och bara använda det stora.

Avatar Fallback

Re: Elektrisk inkoppling av kran-vinschen?

tallen100  
#250114 Ja det låter klokt, å underhållsladda det stora med jämna mellanrum...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).