Bioenergi

Vedsäckar 250 liter

6 inlägg 7109 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedsäckar 250 liter

plutten  
#133935 Här i Finland har ett företag börjat, marknadsföra 250 liters vedsäckar, typ mini BigBag. Nu undrar jag vad ni här på forumet har för åsikt om den här storleken på vedsäckar. Själv tycker jag den verkar vara lite för stor, eller för liten beroende på hur man ser på saken.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsäckar 250 liter

Vedproducent  
#133940
plutten skrev:Här i Finland har ett företag börjat, marknadsföra 250 liters vedsäckar, typ mini BigBag. Nu undrar jag vad ni här på forumet har för åsikt om den här storleken på vedsäckar. Själv tycker jag den verkar vara lite för stor, eller för liten beroende på hur man ser på saken.

Kan bara instämma i din åsikt. För tung för att lyfta manuellt och alldeles för liten att hantera med traktorn. Blir ju att sitta i traktorn halva dagen och flytta säckar i så fall. Hur lönsamt är det?

Avatar Fallback

Re: Vedsäckar 250 liter

vedförsäljan  
#207351 Dyr diesel och så tar de jävla tid att flytta,
måste upp på 1 m3 för vara lönt

Avatar Fallback

Re: Vedsäckar 250 liter

Mannen med Stihl  
#263029 Jag tänkte testa dessa säckar inkommande säsong, beställde bara 5 stycken för husbehov till att börja med. Tanken är att jag fyller dessa säckar med tände i form av ved som får åka några extra turer genom vedmaskinen. Småsäckarna är m.a.o. ett komplement till 1,5 m2 säckarna jag normalt använder, har nämligen tröttnat på att stå med yxan i pannrummet... Småsäckarna är till egenskaperna identiska med storsäckarna men 6ggr mindre och bara 10% billigare!

Avatar Fallback

Re: Vedsäckar 250 liter

Lennart A  
#270399 Jag föreslår en panna som är lättare att tända. Jag använder aldrig tändved i min Fröling S4. En tidning räcker och sedan fylla pannan helt med ved. En fyllning räcker för att ladda ackumulatortanken för ett dygn vid 0 grader ute. Normalt använder jag automattändningen dvs. jag fyller pannan med ved och sedan tänder den sig själv när ackumulatortanken är urladdad. På det viset har man alltid varmvatten och får en jämn värme i huset. Den har aldrig missat att tända.

Avatar Fallback

Re: Vedsäckar 250 liter

Mannen med Stihl  
#271166 Det där låter ju riktigt bekvämt. Mitt utgångsläge då flisförugnen hade gjort sitt efter 32 års tjänst var att jag hade en relativt ny (10 år) kombipanna som jag inte hade lust att slänga ut. Så jag importerade (bor i Finland) en förugn från Kenjonugnen och har nu anvät den i fyra säsonger. Kanske inte så bekvämt alla gånger men väldigt kostnadseffektivt i mitt fall, jämfört med oljeeldning var förugnen inbetald på några månader! Men efter att kombipannan gjort sitt är det nog dags för modernare mojänger. Vad fick du betala för din Fröling S4:a?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).