Skördare

Valmet 911.5

66 inlägg 26606 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Herr Krånglin  
#133582
Mäki skrev:Har 931.1 ad-blue? Läste på Komatsu´s hemsida och jag förstod att det bara är 911.5 som har det. Men jag kunde ha misstolkat det, brukar hända :???:


Det är adblue i den .
Ska börja köra en sån i slutet på oktober .
Men vi har inte klurat ut vart i kojan vi ska förvara det .
Tydligen måste det va i värme annars fryser det .

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Mäki  
#133593
Herr Krånglin skrev:Tydligen måste det va i värme annars fryser det .


Det var inte bra... för det är inte vanligt att man har någon huggar vagn i Finland som ni har.
Hur går det sedan när maskinen står över någon lång helg och det är -30?
Skall den tömmas då eller?

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Herr Krånglin  
#133596 Som jag har förstått så sitter det en värmeslinga i tanken .
Men hur det funkar i verkligheten vet ja inte .
3.10 in i filmen får man se lite av adblue tanken.
Tyckte det såg lika ut som på 931.an som stod på nolia


Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133784
skogsjan695xl skrev:Men det är ju inte ADblue i 840TX har en som går efter oss som är 2 veckor gammal nu och den är det bara ren diesel.
Är väll bara 931.1 och 911.5 som har ADblue än så länge

Nej jag vet, ville bara påpeka vad som händer och så om man inte fyller på.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

ponsse beaver  
#133785 Den går utan adblue ett tag tills den har värmt upp den.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158359 Hur funkar det nu med AD blue för er som hunnit köra lite grann?
Här verkar dom gå bra förutom nånting med fastsättning av katalysatorn soim gjorde att några spruckit efter några hundra timmar.

Hade ut en 911.5 med 365 på demo där kring jul och nyår, tyckte den gick fint iofs knappt nån skillnad mot våran egen .4 men lite mindre bränsle verkar den ju ta iaf, körde den på mellan 11,5 och 12 liter timmen där våran egen tog ca 13,5.
Men då var det minispakar i demon så det var vi lite ovan med så man körde mer virke med våran egen så skillnaden kanske är mindre då man får upp full fart :P

Våran .4 har ju gått 10 000tim nu så börjar väl bli dags att fundera iaf.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158364 en fråga till hur mycke AD blue förbrukar man per dag eller månad?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158465 Hur mycket adblue drar den då? Och vad kostar den...Tänkte att om de bara skiljer nån liter äts du upp av adblue kostnaden.
Var ju en säljare som påstod att 931an med ad blue drog 12 liter. Gick med en som hade en äldre 931 utan adblue,den fick han inte under 20 liter...

Valmet 890 skrev:Hur funkar det nu med AD blue för er som hunnit köra lite grann?
Här verkar dom gå bra förutom nånting med fastsättning av katalysatorn soim gjorde att några spruckit efter några hundra timmar.

Hade ut en 911.5 med 365 på demo där kring jul och nyår, tyckte den gick fint iofs knappt nån skillnad mot våran egen .4 men lite mindre bränsle verkar den ju ta iaf, körde den på mellan 11,5 och 12 liter timmen där våran egen tog ca 13,5.
Men då var det minispakar i demon så det var vi lite ovan med så man körde mer virke med våran egen så skillnaden kanske är mindre då man får upp full fart :P

Våran .4 har ju gått 10 000tim nu så börjar väl bli dags att fundera iaf.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

loppan  
#158493 Jag kan bara tala för hur ad blue eller urea funkar på lastbil men på en FH 12 520 så går det åt ca
70 liter per vecka.

Då har det gått åt ca 1300 liter diesel eller ca260-270 liter per dag.
Ad blue tillsätts i avgassystemet innan katalysatorn för att förbättra utsläppsvärden och få effektivare rening.
Det har inget med förbränningen i motorn att göra.

Om man glömmer att tanka så går motorn ner i effektläge,i mitt fall så blir 520 hk 200hk.
Det ska räcka för att man ska ta sig till närmaste tankställe.

Det bästa med eländet i synnerhet för alla i norra sverige är att ad blue är vattenbaserat.
Det innebär att det inte tillsätts nått i avgassystemet under -5.
Då slutar nämligen värmen i systemet på Volvo att funka.
Min bil har förbrukat ca 10 liter ad blue de senaste två veckorna p.g.a minusgrader.:mrgreen:

Ad blue kostar i dag ca 5 kr litern vid bulkinköp.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

snubblaren  
#158511 Borde man inte väldigt enkelt kunna lura en tempmätare att det är jävligt kallt ute och så på vis aldrig behöva tanka? :D

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Valmet6400  
#158535 AdBlue har ju inget med bränslet att göra, det sprutas in med avgaserna för att kyla dessa så att katalysatorn renar bättre. Stänger man av AdBlue så blir katalysatorn för varm, det är antagligen därför effekten sänks.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

snubblaren  
#158538 Ok men plocka väck katalysatorn lär ju inte vara för svårt kanske är högre tryck och så på en industridiesel men på en bil är det ju väldigt enkelt att plocka väck en katalysator för ett rör...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Valmet6400  
#158546 De borde ju inte vara nått bekymmer, de lär ju knappast komma någon och göra avgastest på en skogsmaskin :)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158549 Äre inte någon här som kört AdBlue i skogen nu i vinter under "kalla" förhållanden??

Attans att man nyss snabbat sej att skaffa en maskin utan AdBlue.. :)

(tidigare fick jag infon att det bara va större motorer som skulle få det, att tex Komatsu TX skulle slippa, men nu har dom ju TX.1 med adblue...)

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158571 Du ska vara glad att du slipper det tror jag, dock kommer ingen undan AdBlue i framtiden är jag rädd. :(

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).