Skogsröjning

Tips, Röjning

11 inlägg 7766 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips, Röjning

Johanm  
#133204 Hej.

Är det någon som har några nyttiga tips vad gäller gångstråk i röjning?

Var ute och röjde i ett "plåttrigt" bestånd med rätt många "dungar" med äldre skog som inte skulle röjas. Gå igenom känns onödigt, om jag vände fick jag så korta slag och om man går runt får man ett helvete med slag som svänger hela tiden..

Alltså tips på hur man kan lägga upp sitt arbete för att få så långa och raka "slag" som möjligt..

I övrigt tacksam för andra tips om röjning!

/Johanm



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Tips, Röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133205 Jag brukar gå igenom allt ändå. Alltis är det någon underväxtbuske man kan ta bort såpass att det syns att man har varit där. Finns några på forumet som släpar med sig dagsbehovet av bensin och föda på röjselen. Då behöver man ingen fast punkt i tillvaron i form av dunk och ryggsäck.

Avatar Fallback

Re: Tips, Röjning

Johanm  
#133777 Hej.

Kom på ännu en fråga angående röjsågning:

Jag bytte klinga för ett tag sedan och det funkade bra till att börja med. Jag filade några gånger och fick bra skärpa osv..

Men efter ett par dagars arbete börjar skärpan hålla sämre. Precis när jag filat är det vasst och bra men efterhand känns det som att det "slöar" fortare än i början.

Vad kan det vara för fel jag gör?

/Johanm

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips, Röjning

foton  
#133779 Du kanske har väl liten fil så att det blir som en örnnäbb, då blir det fort slött. Jag annvänder 5,5 mm fil.

Användarvisningsbild

Re: Tips, Röjning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133782 Har du "skränkt" klingan? hur grovt röjning kör du? ju mer du filar klingan,ju sämre blir skränkningen tack vare att ju mindre material det blir kvar i tanden så trycks skränkningen ihop lättare o desto viktigare är det att skränka ofta! framförallt i grov röjning!så även om man har en superfilad klinga så kan den kännas slö ändå o att den nyper lätt! i mitt tycke är skränkningen MINST lika viktig som själva filningen på en klinga! jag brukar skränka mer än vad skränkjärnen på marknaden gör, tar en polygrip å skränker rejält! framförallt om det är frågan om en väl nedfilad klinga!

Avatar Fallback

Re: Tips, Röjning

röjjare  
#133828 Jajjamen, skränkningen är superviktig. En välfilad och skränkt klinga blir ofta bättre än ny.

Kolla efter spricker mellan tänderna i samband med skränkningen!
Kan bli sprickor där ibland om klingan har varit med ett tag.

Avatar Fallback

Re: Tips, Röjning

Johanm  
#133830 Hej!

Huvet på spiken grabbar!
Jag kör just nu riktigt grov röjning och hade väll varit lite slarvig med att kolla skränkningen. Jag skränkte klingan igårkväll och jäklar vad det gick idag! Så jag kan bara hålla med om att skränkningen inte skall underskattas.

Men då en ny fundering: Hittils när jag sränkt klingan har jag tagit av den och satt den i ett skruvstäd. Men det kan ju vara lite svårt i skogen.. Har ni nåra tips på hur man kan göra?
Och som sagt kör man grov röjning så vill man kanska skränka så pass ofta att man inte vill/kan plocka av klingan varje gång..

Tack!

/Johanm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips, Röjning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133831 hade en klinga där det blev sprickor i princip vid varannan tand efter skränkningen, riktigt otäckt :o

Användarvisningsbild

Re: Tips, Röjning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133838 inga som helst problem att skränka klingan när den sitter på sågen! men kom ihåg att ha handskar på dig! så att du håller imot med vänstern om du skränker med högern eller tvärt om!! och ha klingan nära kroppen! jag brukar stödja den mot bröstet när jag skränker!! rotera klingan mot tandriktningen så du slipper ha sönder blusen!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips, Röjning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133841 sprickor i klingan har jag faktiskt aldrig varit med om!!?( inte vad jag vet i alla fall) :roll: men så kör man ju med kvalitets prylar också!! :grin: :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips, Röjning

Kristoffersson  
#137257
Huggarn skrev:sprickor i klingan har jag faktiskt aldrig varit med om!!?( inte vad jag vet i alla fall) :roll: men så kör man ju med kvalitets prylar också!! :grin: :wink:



Sprickor kan du få även fast du har kvalitetsgrejor, Vi hade en kille ifjol som försökte hugga sig genom träden istället för att såga och då blev det sprickor på löpande band :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).