Skogsmiljö och Trädlära

Älgarna hann först!

27 inlägg 11176 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

BM 35  
#133519 Plantera contorta då,,den klarar sig från älgen och växer bra

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

BM 35  
#133520 Men då jag kollar filmen så är det ju ganska grönt och och lummigt så pc är kanske inte rätt,,,ska ju vara torrt och karja ytor för pc om den ska komma till sin rätt annars växer den för fort och blir krokig och stygg

Användarvisningsbild

Re: Älgarna hann först!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133530 Dessutom har jag för mig att Mangans fastighetet ligger en bit söder om Contorta-gränsen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133532 Det gör den, annars hade jag nog prövat. Tyvärr är det mindre bitar av marken som är tallmark (torrare åsar, lite blötare och lägre partier), så det blir liksom pluttar av alltihop där det hade passat bra att självsådd tall/björk kom upp.

Krokiga och stygga blir tallarna också, så det gör mig inget. ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

MNskog  
#133549 Vad är anledningen att granen gått dåligt på det där området och bra runt omkring?
Är det en låg punkt i terrängen så det kan vara frost?

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133567 Frost och magert/torrt, i filmen går jag i kanten av en mosse. Ljungdominerat, tror inte det är mycket matjord. 50m bort är granarna över tre meter och växer som f-n. :-)

Det är den här ståndortsanpassningen med tall på vissa delar som jag skulle velat haft.

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

axwell  
#133571 Ljung, där ligger nog problemet betr, granplantorna som inte överlever utom på vissa ställen. Det är i bokstavlig mening "rena giftet" för granplant.

Röj undan talleländet, höglägg med inversmetoden (stora rutor !), plantera gran.

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133594 Jasså gran gillar inte ljung? Trodde det var marken det var fel på. För litet och för sent nu, men ksn ju vara väet att tänka på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

alias  
#133618 Både ljung och kråkbär är, om jag inte missminner mig, allelopatiskt. D.v.s att de utsöndrar ett ämne som skapar problem för t.ex. tall och granfrön att gro ordentligt. Går att komma runt med ordentlig markberedning eller djup hyggesbränning följt av sådd. Även plantering går bra.

Vad det gäller tallföryngringar har jag idag gått och lövröjt ett område som planterades med tall 2008 och hjälpplanterdes med gran hösten 2009. Marken är en grusås men bördig, har stått i brösthöjdshögt hallonris och försökt identifiera markberedningsrader - det är inte helt lätt att se plantorna som är 0,5-1 meter höga.

Till saken hör att planteringen är tämligen gles p.g.a. dåligt plantmaterial och en torr planteringssommar, ca 1600 tallstammar/ha på vad jag skulle gissa ligger på T26-T30 i bonitet.

Då planteringen tidigt såg gles ut ansåg jag att det var viktigt att de få plantor som överlevt får växa förbi vegetation och beteshöjd snabbast möjligt för att få ett bestånd med acceptabel slutenhet vid gallring. Jag har därför behandlat plantorna samtliga höstar, 08/09 och 09/10 med PW Wiltskydd och Cervacuol och 10/11 med HaTe 2. Vågar säga att antalet betade plantor på de 2 områden (ca 05 ha vardera) jag testat dessa medel ligger på max 5 % per år, att jämföra med ca 40-60 % på självföryngrat tall i en gammal grustäkt. Senaste älginventeringen visade på drygt 9 älgar/1000ha i vinterstam.

Sen får man ju ändå en del defekter som dubbeltoppar och dylikt, men inte till följd av toppskottsbetning (du får ju höjdtillväxt).

Skulle rekommendera att du tar en duschflaska och behandlar toppskotten med HaTe 2 till hösten och ser om det har någon effekt.

(Ber om ursäkt för att det blev lite lång väg fram till själva rådet, men nu kan var och en skapa sig en bild av mina erfarenheter.)

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Älgarna hann först!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133626 Mangan! Skulle viltstängel funka på den marken? Jag tänker då främst på hur själva avdelningen ser ut med gränser och dylikt, alltså om det går att få en vettig areal i förhållande till stängslets längd. Med ett fungerande viltstängsel ökar ju valfriheten markant beträffande trädslagsval, som du väl redan känner till.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133631 Det finns ju ingen ekonomi i att sätta stängsel eller spreja. Med betestrycket som jag har här är frågan om det skulle hjälpa med viltspray, effekten skall ju vara borta efter ett år eller två tydligen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

wigge  
#134200 Har ju fått 50% ökning på tilldelningen på Älg i Norrbotten.

Hur ser de ut för er där neröver med tilldelningen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).