Var ute en sväng i skogen igår och gick då bl.a. en kort bit längs en stickväg där vi lejt huggare och skotning för ett antal (totalt kanske något hundratal) omkullblåsta träd. Vad som i stort ser ut att vara en bra genomfört jobb fick en liten törn under denna promenad.
På ett par ställen hittade jag ganska rejäla "hack" i träden. Jag har all respekt för skotarförarens arbete, särskilt när det gäller där enstaka träd ska tas ut. Men skadorna var där det till synes fanns gott svängrum och rejäla stickvägar.
Min undran till er alla på forumet är nu hur ni bedömer detta, såväl skotarförare som skogsägare. Hur hade ni reagerat och är detta överhuvudtaget värt att ta upp med virkesköparen eller att anse som "normal" skada? Jag inser att en nolltolerans vore att göra skotarens arbete omöjligt och jag har inte för avsikt att "gnälla" i onödan, men var går gränsen?
Min promenad var ca 200 m längs stickväg och jag såg fyra stamskador varav en enorm, två efter fordonet och två skador från kran högre upp, sen mörknade det. Jag hoppas själv detta var olycksfall och att det ser bättre ut längre in längs rutten. Men likväl intressant att hör hur andra mer rutinerade tycker.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto