Bioenergi

Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

40 inlägg 75504 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#132205
herjman skrev:Okej, trodde alltid att stjälpt mått innebar mer luft och volym än travat mått.

Nu till 10 000 kronors frågan. Vad är realistiskt att betala för bil och släp björk exklusive frakt. I runda slängar, på en höft, ett normallast?


Jag snittar på ca 14500 kr plus moms i år. Frakten tillkommer.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Blivande snickare  
#133353 90-100 m3 på fem "knippor" :!: :?: :!:
MAX 70m3!!! i Finland kör vi med cirka 60 m3 3meters virke per lass.
90 m3 på och du har ett redit överlass :ugeek:

Vikterna varierar MYCKET på om virket är färskt, torrt eller torrruttet.
och anngående frågan om lämpligt pris på ett lass ved (fullt) hem så varierar om man kör på timme (som farsan :grin: ) eller per kubik/km.

Volvos nya koncept "en trave till, ETT" med en totalvikt på 90 ton klarar nog era 90-100 m3 vedlaster men int en vanlig 60 tonnare.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Mäki  
#133354
Blivande snickare skrev:90-100 m3 på fem "knippor" :!: :?: :!:
MAX 70m3!!! i Finland kör vi med cirka 60 m3 3meters virke per lass.
90 m3 på och du har ett redit överlass :ugeek:

Vikterna varierar MYCKET på om virket är färskt, torrt eller torrruttet.
och anngående frågan om lämpligt pris på ett lass ved (fullt) hem så varierar om man kör på timme (som farsan :grin: ) eller per kubik/km.

Volvos nya koncept "en trave till, ETT" med en totalvikt på 90 ton klarar nog era 90-100 m3 vedlaster men int en vanlig 60 tonnare.


90-100m3 i det fallet syftar på travat mått m3t, alltså betydligt mindre än m3fub.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#133358
Blivande snickare skrev:90-100 m3 på fem "knippor" :!: :?: :!:
MAX 70m3!!! i Finland kör vi med cirka 60 m3 3meters virke per lass.
90 m3 på och du har ett redit överlass :ugeek:

Vikterna varierar MYCKET på om virket är färskt, torrt eller torrruttet.
och anngående frågan om lämpligt pris på ett lass ved (fullt) hem så varierar om man kör på timme (som farsan :grin: ) eller per kubik/km.

Volvos nya koncept "en trave till, ETT" med en totalvikt på 90 ton klarar nog era 90-100 m3 vedlaster men int en vanlig 60 tonnare.

60 m3 på ett lass? Vilka lagliga vikter gäller i Finland då?

Här kör vi i alla fall lagliga lass som är 85-90 m3. Har veden torkat någon månad på våren är det inte svårt att komma upp i 100 m3.

Men det jag tror ni som kör era små lass inte tänker på är hur veden ser ut. Den björken som växer här har sällan mer än 45-47 % i fastvolym. Då väger 100 m3 t rå ved ca 45 ton. Har den torkat lite är du lätt under 40 ton och då har du 100 m3 t på bil och släp.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

stegmaster  
#133364
Blivande snickare skrev:90-100 m3 på fem "knippor" :!: :?: :!:
MAX 70m3!!! i Finland kör vi med cirka 60 m3 3meters virke per lass.

Det kjänns alldeles meningslöst och diskutera volumer med svenskar(jag har åtminstone gjett upp det) :lol:
Vad jag fattar, så räknar dom löskubikk, eller något liknande?? :???:
I Norge er det endast fub3 som gäller och det er maks 37m3(fub) på bil och släp(2 travar och 6m) vad jag vet, sen blir det mindre ju kortare/klenare eller krokigare virket er.
Senaste lasset med björk, var inte mer en 25fub3 (bil och släp). 😡

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#133368
stegmaster skrev:
Blivande snickare skrev:90-100 m3 på fem "knippor" :!: :?: :!:
MAX 70m3!!! i Finland kör vi med cirka 60 m3 3meters virke per lass.

Det kjänns alldeles meningslöst och diskutera volumer med svenskar(jag har åtminstone gjett upp det) :lol:
Vad jag fattar, så räknar dom löskubikk, eller något liknande?? :???:
I Norge er det endast fub3 som gäller och det er maks 37m3(fub) på bil och släp(2 travar och 6m) vad jag vet, sen blir det mindre ju kortare/klenare eller krokigare virket er.
Senaste lasset med björk, var inte mer en 25fub3 (bil och släp). 😡


Gå och lägg dig igen eller läs trådens innehåll. Annars är det meningslöst att du kommer med några kommentarer.
37 m3 fub är för övrigt ett bra mycket större överlass med era vikter i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#133370
stegmaster skrev:

I Norge er det endast fub3 som gäller 😡[/quote]

Nej det är det inte. De som vill köpa långved av mig köper i så fall i samma måttslag som vi använder. Alltså m3 travat. Förutom några då som envisas med att få köpa lastbilslass i favn hehehe. Men det verkar ju ingen begripa i hela norge vad det måttslaget betyder så det är inte aktuellt. Men nu säljer jag ingen långved längre då jag själv köper mycket.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

stegmaster  
#133460
Vedproducent skrev:
stegmaster skrev:
Blivande snickare skrev:90-100 m3 på fem "knippor" :!: :?: :!:
MAX 70m3!!! i Finland kör vi med cirka 60 m3 3meters virke per lass.

Det kjänns alldeles meningslöst och diskutera volumer med svenskar(jag har åtminstone gjett upp det) :lol:
Vad jag fattar, så räknar dom löskubikk, eller något liknande?? :???:
I Norge er det endast fub3 som gäller och det er maks 37m3(fub) på bil och släp(2 travar och 6m) vad jag vet, sen blir det mindre ju kortare/klenare eller krokigare virket er.
Senaste lasset med björk, var inte mer en 25fub3 (bil och släp). 😡


Gå och lägg dig igen eller läs trådens innehåll. Annars är det meningslöst att du kommer med några kommentarer.

Tråkit at jeg vekte din harme, humor ska man tydligen vara forsiktig med. :wink:
Med maks 37 fub3 menar jag fullt lass med sågtimmer gran eller tall. Men björk blir det givitvis mindre på grunn av mere krok och klenare virke.
Tror aldrig jag har fått mer en 30fub3 med björk(bil och släp).
Har aldrig hört någon schafför bruka andra mått en fub3.
Vet inte hur dom mäter vikten, men bilar och släp brukar alltid vara fullastad (dom jag har sett), oavsett virke.
Men her går det endast bilar/släp med 2 traver 6m lengder.
3m virke er inte en vanlig lengd her jag bor (en bra bit från Sverige).Det brukar vara så nära 6m lengder så möjligt.
Titta på en video jag har på tuben med et lass jag fick för et tag sen (Det står i teksten ca 35fub3, men det visade sig vara 29fub3, när det var kapad och klart). Det er klen tall blandad med lite björk.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ok_jZ63Ckuo[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#133469 [quote="stegmaster"
Med maks 37 fub3 menar jag fullt lass med sågtimmer gran eller tall. Men björk blir det givitvis mindre på grunn av mere krok och klenare virke.
[/quote]
Är det ingen i norge som kan räkna ut att 6 m är en ytterst orationell längd att hantera då och köra lite kortare längder och lasta 2 travar på släpet så ni får full volym? Här kör vi alltid fulla vikter och volym oavsett om det är klent, krokigt, timmer eller massaved.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Mäki  
#133483
Vedproducent skrev:Med maks 37 fub3 menar jag fullt lass med sågtimmer gran eller tall. Men björk blir det givitvis mindre på grunn av mere krok och klenare virke.

Är det ingen i norge som kan räkna ut att 6 m är en ytterst orationell längd att hantera då och köra lite kortare längder och lasta 2 travar på släpet så ni får full volym? Här kör vi alltid fulla vikter och volym oavsett om det är klent, krokigt, timmer eller massaved.



I Norge har dom kortare släp än vad vi i Finland och Sverige har
sedan har dom lägre vikt så det är väl full vikt oavsett.

Angående volymer skulle det underlätta för alla om man skulle berätta vilken volym enhet man använder så skulle ingen behöva fundera.
m3fub= fast under bark i Sverige/ på bark i Finland
m3t= travad
m3s=stjälpt
Sedan vikten har ju en stor skillnad om man talar om ved som är torr eller om man talar om massa som för det mesta är rå.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#133486
Mäki skrev:
Vedproducent skrev:Med maks 37 fub3 menar jag fullt lass med sågtimmer gran eller tall. Men björk blir det givitvis mindre på grunn av mere krok och klenare virke.

Är det ingen i norge som kan räkna ut att 6 m är en ytterst orationell längd att hantera då och köra lite kortare längder och lasta 2 travar på släpet så ni får full volym? Här kör vi alltid fulla vikter och volym oavsett om det är klent, krokigt, timmer eller massaved.



I Norge har dom kortare släp än vad vi i Finland och Sverige har
sedan har dom lägre vikt så det är väl full vikt oavsett.

Angående volymer skulle det underlätta för alla om man skulle berätta vilken volym enhet man använder så skulle ingen behöva fundera.
m3fub= fast under bark i Sverige/ på bark i Finland
m3t= travad
m3s=stjälpt
Sedan vikten har ju en stor skillnad om man talar om ved som är torr eller om man talar om massa som för det mesta är rå.

Ja jag vet mycket väl att längd och vikt är mindre i Norge. Jag har kört mycket massaved till norge när jag var anställd som virkesinköpare och det är inga problem att lasta 3 stuvar med fallande längd eller 5 buntar 3 meters på de bilarna heller.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

stegmaster  
#133537 Trådstartar verkar ju at fått svar på sin fråga, så det kanske inte gör nåt man diskuterar lite vidare på detta.

Varför använder man andra mått en fub3(på timmarbilar)??
Er det inte det måttet som blir grunnlag för betalingen(transporten och virkesägaren) ??
Själv användar jag bara travad/stjälpt mått i samband med storlek på uppkappade vedhöger. :???:

En undran, hur funkar mätning av vikten på en timmerbil??
Har dom en vikt som väger hela fordonet, eller mätar man via griplastern (altså vikten i varje grip dom tar)?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#133538
stegmaster skrev:Trådstartar verkar ju at fått svar på sin fråga, så det kanske inte gör nåt man diskuterar lite vidare på detta.

Varför använder man andra mått en fub3(på timmarbilar)??
Er det inte det måttet som blir grunnlag för betalingen(transporten och virkesägaren) ??
Själv användar jag bara travad/stjälpt mått i samband med storlek på uppkappade vedhöger. :???:

En undran, hur funkar mätning av vikten på en timmerbil??
Har dom en vikt som väger hela fordonet, eller mätar man via griplastern (altså vikten i varje grip dom tar)?

Fub används ju på all massaved som går till industrin (travmätning och fastvolymprocent) Även timret blir mer och mer fub men även m3 to finns kvar.
M3 travat används i stort sett alltid på alla vedlass som säljs för privat bruk. Är väl lättare att slippa diskutera fastvolymprocenten som ändå inga okunniga villaägare begriper sig på.
Vikten mäts med hjälp av kranen ja.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

stegmaster  
#133557 Ja ok, tror nu at jag fatter att det finns 90-100m3(travat?) på bil och släp hos er, men hur gör du när du betaler for virket??
Brukar ni inte fub3 at utgå ifrån vid betaling?
Jag menar, du betaler vel inte för 90-100m3, utan nånstans rundt 50-60fub3 er vel mer korrekt??
Själv betaler jag endast för fub3 av timmerlasset.
Aner inte hur mycket travat virke som er på timmerlass her i Norge (kanske rundt 50-60m3??), men det blir ca 27-34fub3 (beror på virket, lengd, grovlek, krok), och det er då altså fub3 jag betaler för.

En eks.: Pris björk kr 400,- pr m3 x 30fub3(bil och släp)= kr 12000,- +mva och frakt.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#133562
stegmaster skrev:Ja ok, tror nu at jag fatter att det finns 90-100m3(travat?) på bil och släp hos er, men hur gör du när du betaler for virket??
Brukar ni inte fub3 at utgå ifrån vid betaling?
Jag menar, du betaler vel inte för 90-100m3, utan nånstans rundt 50-60fub3 er vel mer korrekt??
Själv betaler jag endast för fub3 av timmerlasset.
Aner inte hur mycket travat virke som er på timmerlass her i Norge (kanske rundt 50-60m3??), men det blir ca 27-34fub3 (beror på virket, lengd, grovlek, krok), och det er då altså fub3 jag betaler för.

En eks.: Pris björk kr 400,- pr m3 x 30fub3(bil och släp)= kr 12000,- +mva och frakt.

Jo när virket säljs till industrin så får du betalt i m3 fub/m3 to. Men säljer du privat till vedköpare/villaägare så är det nästan alltid betalning i m3 travat. Får du 400 kr m3 fub till industrin + moms så blir ju det tex 200 kr/m3 travat + moms (vid fastmasseprocent på 50 %) som du betalar så beloppet blir ju detsamma.
Sen att många säljer det svart är en annan sak. Priserna här jag håller till brukar ligga på 225-250 kr m3 travat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).