Skördare

Valmet 911.5

66 inlägg 26596 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 911.5

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108142 Nån som testat nya .5-an :?:
Vad skiljer från .4 förutom ny motor som klarar skäpta avgaskrav (3b) samt OFRS-kopplingar överallt :?:
http://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?1816

Verkar va en uppgradering av 931-an oxå :mrgreen:



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108278 Finska platsen har lite mer info:
http://www.komatsuforest.fi/default.asp ... 7&id=13656

nya 931-an blir att heta 931.1

Det som blir intressant är sättet att klara avgaskraven,Valmet kör (i likhet med många lastbilstillverkare) med en urea-tillsats,dvs blir att förutom att tanka diesel oxå tanka Ad-blue :!:

Alternativet (som bla JD använder ) med EGR-ventil och avgasåterföring kräver mer bränsle :!:

Vilket av dom 2 alternativen är bättre i skogen :?:

Lär nog bli intressanta diskussioner så småningom :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

dexter  
#108279 ja tror på adblue såfall. då adblue kostar 1kr/L på pump. men då blir det mer å släpa me sig när man flyttar vidare maskin/koja.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Lindroth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108281 Adblue kostar från ca 6kr/l och uppåt beroende på mängd/kvalite. En euro 4 motor tar 3-5% adblue av diesel förbrukningen och en euro 5 motor 5-7% (på volvo lastbilar i alla fall)
Senast redigerad av Lindroth lör 27 nov 2010, 18:14, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Mäki  
#108282 Man ska redan ha med så mycket så det är väl inget problem att ta med en sak till.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111971 911.5 ska tydligen ta ca 16% mindre bränsle än .4an. Man har kunnat gå tillbaka till själva "ursprungsmotorn" utan massa komponenter som ska rena avgaserna och istället spruta in ADblue i avgasröret och därmed ska man spara bränsle.
Ska vara 98% vatten som kommer ut i avgasröret sen.
Man kommer att ha en 35-40 liters tank för ADblue, det kommer att gå ca 15 liter av det per bränsletank, 5% av bränsleåtgången.
MAn kan köpa ADblue för 4,50 litern om man köper större mängder.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

snubblaren  
#133493 Vad händer om man struntar i att tanka adblue? Går något sönder eller släpper bara motorn ut mer "skit"?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Mäki  
#133495
snubblaren skrev:Vad händer om man struntar i att tanka adblue? Går något sönder eller släpper bara motorn ut mer "skit"?


Det brukar vara byggt så att motorn tappar effekt om du inte sätter i medlet, så pass mycket att det blir problem att köra.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

snubblaren  
#133515 Är det för att skydda motorn så den ej tar skada eller för att man ska komma ihåg att tanka?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Mäki  
#133526 För att man skall skydda miljön alltså tanka.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

snubblaren  
#133527 Men det borde ju inte vara svårt att lura tankmätaren att tanken alltid är full om man vill spara några ören?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Mäki  
#133533 Vet ej men jag kan tänka mig att det sitter en givare, efter burken i avloppet där avgaserna blandas med adblue, som mäter att det har förbränts rätt. Då är det värre att lura systemet.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133535 Sitter en givare i Adblue tanken, varnar först vid halv tank, sen när man bara har ca 1 timme kvar på den tanken så sjunker effekten ner till att man bara precis ska kunna köra ut ur skogen för att fylla på. Sen så sitter där ju en avkännare på avgaserna hur "rena" dem är. så den märker ju också om du lurat givaren i Adblue tanken. Är delvis därför som tex det har varit mycker problem med tex 840tx på vintern när det varit kallt ute. för när det kommer ut för mycket "orena" avgaser så "stryps" motorn och den startar inte. (enligt dem på valmet (komatsu) iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

skogsjan695xl  
#133542 Men det är ju inte ADblue i 840TX har en som går efter oss som är 2 veckor gammal nu och den är det bara ren diesel.
Är väll bara 931.1 och 911.5 som har ADblue än så länge

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Mäki  
#133559 Har 931.1 ad-blue? Läste på Komatsu´s hemsida och jag förstod att det bara är 911.5 som har det. Men jag kunde ha misstolkat det, brukar hända :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).