Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 360 med hydrostat

4 inlägg 3925 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Malwa 360 med hydrostat

Harald  
#52594 Såg att Malwa släpper konceptet med kinesisk drivlina. Hydrostat med Cumminsdiesel låter mumma i mina öron!
Känns som om dom är på rätt väg, jag kollade in maskinen på Miniskogsmässan i Heby och var imponerad av både design och detaljarbetete, men att ha en osande 2-cyl kines i fronten kändes inte förtroendeingivande. Nu får Alstor och Vimek passa sig med deras "Rem-johan" transmisioner ! Blir spännande på Elmia i år !

Här kommer artikeln från ATL:

"Malwa International i Hyssna är ett av de senaste tillskotten på listan över skogsmaskintillverkare. Det är Magnus Wallin som tillsammans med hustrun Madeleine startat företaget som konstruerar, bygger och säljer miniskotare.

Maskinen heter Malwa 360 och de första två skotarna hade framdel och transmission från Kina.

-Det var mekanisk transmission men på kundernas begäran har vi nu övergått till hydrostatdrift, säger Magnus Wallin.

Alla sålda
Just nu är produktionen i gång av tre nya Malwa 360, alla kundsålda, och i dessa blir
det hydrostatisk transmission med axlar och hydraulmotor från Italien.

-Hydraulmotorn har valts för att erhålla maximalt vridmoment vid låga varvtal. Därmed kan maskinen köras sakta med full dragkraft, säger Magnus Wallin.

Hög miljöklass
Hydraulpumpen kommer från Linde och motorn troligtvis från Cummins.

-Vi har några motorleverantörer på lut. Kravet är en med hög miljöklass och det ser ut att bli Cummins, säger Magnus Wallin.

Han berättar att motorns vridmomentskurva medger att man kan köra med låga motorvarvtal, ner till 1 600 varv per minut, vilket ger tyst gång och lite vibrationer.

Tippflak
Malwa 360 kan köras i båda riktningarna och har differentialspärrar både bak och fram. Hydrauliken är elhydraulisk och som extrautrustning finns det vinsch, gripskopa och tippflak.

Magnus Wallin är konstruktör och sköter även alla kundkontakter tillsammans med Madeleine Wallin. Själva tillverkningen är utlagd på en extern mekanisk verkstad.

-Jag är själv med i monteringsarbetet men det är mest ekonomiskt fördelaktigt att lägga ut tillverkning och montering. Det är inte svårt att finna tillverkninskapacitet nu i lågkonjunkturen, säger Magnus Wallin.

Ökad efterfrågan
Lågkonjunkturen slår ju även mot skogsmaskintillverkarna, men Magnus Wallin ser en ökad efterfrågan när det gäller små lätta skogsmaskiner som kan ta sig fram utan att skada markerna.

-Vi har många spekulanter och kommer att visa Malwa 360 på Elmia i juni.

Malwa 360
Motor: Cummins diesel
Cylindrar: 3
Effekt: 23,5 kW (32 hk)
Längd: 5,2 meter
Bredd: 1,6 meter
Vikt: 1 900 kilo
Maxlast: 3 000 kilo
Räckvidd kran: 3,8 meter
Maxhastighet (l/h): 0-10/0-24 km/h "



   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa 360 med hydrostat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52636 Hmm, det som började som en traktor med driven vagn för att få ner priset blir nu alltså en "vanlig" converterkonstruktion.

Undrar om de tänkte höja? Vad kostar en pump plus motor, om man skall ha som reservdel?

Avatar Fallback

Re: Malwa 360 med hydrostat

skogshasse  
#133361 hej på er är det någon som vet var man kan se en malwa 360 utan hytt i verkligheten mvh skogshasse

Avatar Fallback

Re: Malwa 360 med hydrostat

skogshasse  
#146363
skogshasse skrev:hej på er är det någon som vet var man kan se en malwa 360 utan hytt i verkligheten mvh skogshasse

hej jag letar ännu har någon ett tips

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).