Skogsmiljö och Trädlära

Älgarna hann först!

27 inlägg 11172 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Älgarna hann först!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133256


Såg det hä när jag skulle röja. Den delen av hygget där självsådd tall hade varit perfekt. Annars granmark. Se på de stackars smågranarna, inte växer de fort inte. Resten av hygget är de ca 4m.



   TS
Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133309 Ön jag jagar på har hela planteringar uppätna. Plantorna är ca en meter hög och döda. Inte många som klarat sig. Tur man inte har mark där. Skoj för jakten men inte för skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

smess  
#133318 Halva Norrbotten är ju snart uppätet av älg!! Men allvarligt talat så hör man fler röjare som inte har en aning hur de ska röja p.g.a viltskador. Sänk viltstammarna, inte utrota!

www.viltskador.se

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

Blivande snickare  
#133348 om det sku va min skog sku ja röla bort skiten, markbereda och plantera nytt.
det i filmen blir bara flisved om ens det!(okej NÅGON stock blir det kanske :mrgreen: )

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133382 Plantera vadå?

Och hur skall man röja då i ett sådan här situation?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgarna hann först!

Mäki  
#133448 Nu har du ju perfekt situation att pröva på att styra älgarna på dom plantor dom redan har fattat tycke för.

Älgarna äter på en viss planta för att dom tycker den är god.

Sedan prov smakar dom de som finns runt om kring för att se vad dom smakar.

En "älg" planta kan man kapa ner på under två meter så bildar dom nya skott som älgarna vill ha, på passlig matbords höjd.

Sedan ha ett visst löv uppslag på hygget kan också hjälpa att älgarna sparar tallen.

Älgarna tycker om att stå i gammal skog och idislla och sedan gå ut på planteringen och äta.

Du kan genom att plantera gran i kanten på gammal skog minska skadorna av älg.

Användarvisningsbild

Re: Älgarna hann först!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133449 Mangan! Hur har du det med NO/NS på din mark? Kanske läge att avsätta detta område som NO och sätta ett annat NO/NS-område som PF eller PG? Bara en tanke...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133471 Mäki, du förutsätter att det finns tall och björkplantor som älgarna inte betat ner och som går att använda. Att du säger "kapa ner" en älgplanta under 2m visar att du inte har förstått allvaret. Tallarna är inte så höga, älgen betar ganska friskt...

Eftersom älgarna har fattat tycka för SAMTLIGA tallar och björkar (tror jag kunde lämna totalt 6 tallar som klarat sig över 3 meter) på hygget (2 ha) så finns det inte mycket att göra. 90% av hygget är bra granmark.

Har du tittat på videon?

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133472 NO, ja det vore något! :D Har ganska mycket NS/NO, borde egentligen klassa om en del. Men det är mosse eller branter det mesta idag. Eller fina lövbestånd vid huset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgarna hann först!

Mäki  
#133482 Jag har sett filmen.
Mitt inlägg var mera tänkt som ett allmänt sett att försöka styra älgarna.

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133489 Aha, så du menade inte att jag hade ett bra tillfälle att styra älgen då.

Tror inte på att det gåf att röja för att styra älgen, vet inte om nåhra försök somhar vist det. Men många tror det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgarna hann först!

Mäki  
#133496 Ja om du vill bygga på dom som inte var helt förstörda skulle det gå att försöka. Dom var så unga att du säkert skulle kunna få ett livskraftig bestånd med sämre kvalitet.

Vill du inte det så röj ner skiten och plantera gran.

Det kanske inte finns några bevis på att du kan styra vad älgen väljer.

Men om man röjer ner allt löv och bara hoppas på att älgen inte väljer tallen utan går till granen hur låter det..dumt.

Har ni inte några ersättningar från staten för älgskador? Det har vi så dom betalar för ny plantering.

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133499 Läser du inte vad jag säger? Det var planterat gran, men den klarar sig inte så bra. All tall som kommer upp förstörs. Undantaget de sex tallar jg kunde lämma då, på en yta av 1000 m2. Det finns ingen björk heller, den klarar sig inte alls.

Det finns varken tall eller björk att lämna, så det går inte att göra som du tror.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgarna hann först!

Mäki  
#133506 Skit i den arealen då om det inte går att odla något på den eller hägna in den.

Avatar Fallback

Re: Älgarna hann först!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133507 Ja, det var ju en finurlig lösning på "viltanpassat skogsbruk". :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).