Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Timbear Lightlogg

35 inlägg 26459 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Timbear Lightlogg

Mäki  
#132012
maskinbärgning skrev:Jag skulle nog fundera en & 2 ggr innan jag skulle köpa en sådan för 3.4 mille.
Dels för att jag bärgat några sådana (väldigt ofta) utan att nämna vems.
En dag fick jag bärga den 2ggr på samma dag....
Jag personligen tycker inte framkomligheten är någe att skryta om.
Har en del bilder på timbear på hemsidan.
http://www.sjoblomsentreprenad.se


Kollade in bilderna på sidan, man kan inte klandra Timbear för att ha kört fast i dom förhållandena som det var på bilderna.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Timbear Lightlogg

maskinbärgning  
#132195 ......
Senast redigerad av maskinbärgning mån 05 maj 2014, 14:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Timbear Lightlogg

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132471 Undrar hur faen man ska kunna flytta en sån här med tex traktor trailer? dem enda jag kan hitta är 10m långa, och maskinen är 11,5 som kortast i skotarläge. Någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Timbear Lightlogg

skogsoxen  
#133089
970D skrev:Undrar hur faen man ska kunna flytta en sån här med tex traktor trailer? dem enda jag kan hitta är 10m långa, och maskinen är 11,5 som kortast i skotarläge. Någon som vet?


Man flyttar på dunder funkar sketa bra.

Användarvisningsbild

Re: Timbear Lightlogg

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133096 Jo men om man vill flytta själv med traktor och kärra? ingen som vet eller har erfarenhet av detta?

Avatar Fallback

Re: Timbear Lightlogg

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133105 ä väl bara att skaffa en kärra som passar maskin då eller låta proffsen sköta flytten

Användarvisningsbild

Re: Timbear Lightlogg

molnia  
#133120 jag såg den på elmia och då var stöttorna vridbara, går dom även att lyfta av? så att man hade kunnat lägga ner balkarna som går inne i skotaren till vagnen under maskinen och stått med skotare och vagnen omlott.
timmbear lightlogg.jpg

om det går att plocka bort stöttorna som är närmast gripen så hade man kanske kunnat köra skotaren över fästena till dom stötterna. Kan krävas att man "pallar" upp banden på skotaren så man får markfrigången till stöttfästena.
Är ett knöligt sätt att plocka isär den varje gång man ska köra någon stans men det var en ide som jag fick...

Avatar Fallback

Re: Timbear Lightlogg

holmis  
#133265 Du kan transportera den på en lågbyggd vanlig flakvagn. Maskinen är inte så hög och ljusrampen kan fällas så är flakhöjden under 1 m borde det gå.

Användarvisningsbild

Re: Timbear Lightlogg

molnia  
#133331 http://www.blocket.se/ostergotland/Mask ... ?ca=18&w=2
den räcker nog till, 11.5 meter lång
"Kan även dras av traktor med lufttillsats".

Användarvisningsbild

Re: Timbear Lightlogg

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133352
ume skrev:ä väl bara att skaffa en kärra som passar maskin då eller låta proffsen sköta flytten

jo men frågan var ju om det är någon som vet om någon sån kärra som finns på marknaden?

Avatar Fallback

Re: Timbear Lightlogg

snubblaren  
#161443 Man kanske inte ska väcka den tråd som sover men vet någon hur många som åker runt i våra skogar idag?

Användarvisningsbild

Re: Timbear Lightlogg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161489 Går då en hemma på skogen här just nu. Fast de e några som nischat in sig på riktigt specialkörning. Håller på återställer älvängsmark. Tror det är samma maskin som Stora här hade från början innan de fick en ny som skulle krångla lite mindre..

Användarvisningsbild

Re: Timbear Lightlogg

mb-man  
#161490 Det var en skogsdag här med Timbear vs Ponsse Fox och Gremo skotare i en mossagallring. Timbearen gjorde lika mycket spår som Ponssen och Gremon men avverkningen blev betydligt dyrare med den. Är ju så litet aggregat och kort kran, sen är det ju en dyr skotare.

Avatar Fallback

Re: Timbear Lightlogg

snubblaren  
#161601 Hur är det att ha 2 vagnar på skotaren är det lättare att sortera eller krångligare och går det att backa in i bestånd med den eller är det lika krångligt som att backa ett vanligt släp?

Avatar Fallback

Re: Timbear Lightlogg

mal_en  
#161647 :grin: testkörde den på nolia och såg inga problem med sorteringen ändast att man bör ha längsta virket på den bakre vagnen och backningen är inga problem. dom sa att det behövdes ca tre dagar så kan man backa utan problem

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).