Motorsåg och handhållet

Nytt svärd till ny jonsered?

63 inlägg 27058 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

karlastrid007  
#133175
totte skrev: När du kör skall du stå så sågkroppen stryker mot benet. Paradoxalt nog, ju närmre sågen du är, ju säkrare jobbar du och med mindre ansträngning.


När man fäller?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

totte  
#133188 Kan ju inte stryka mot benet när du fäller förstås men när du kapar och kvistar, Men alltid nära sågen även när du fäller. Kolla gärna filmen som aBjarhov länkade lite extra och notera hur han står och flyttar kroppen när han arbetar. Kolla när han kvistar, han är nästan alltid jämte sågen, inte bakom den och ävenb om man mest ser sågen när han fäller så ser man på fötter och armvinklar att han är mer ovanför sågen än bakom den.

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

karlastrid007  
#133189 Idag fällde jag 4 träd, men dom var så lutande att det bara var att köra! Ett av dom gjorde jag det där v-jacket först, men det var så jäkla jobbigt, fick liksom ingen kraft när jag höll den så och lutade axeln mot trädet. Det första när man sågar snett in och ned, gick långsamt. På filmen ser det ut att gå hur fort som helst ju... Det gick bra tillslut, men jobbigt, svetten sprutade för fan!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

totte  
#133191 Han har nog rätt bra filat i filmen, du får träna vidare på det, det gör mycket. Du skall inte använda mycket kraft, tryck inte på sågen, du reducerar bara varvet och det går långsammare. Låt sågen gå huvudsakligen med sin egen tyngd och fullgas så den varvar ut. Är det då vasst och lagom vinklar på kedjan så går den själv ner i träet. Kolla spånen när du sågar, om dom börjar bli små och pulveraktiga så har du slött. När du sågar längs med fibrerna i första snittet i fällskäret så skall det gärna bli som remsor som kommer ut.

Förtvivla inte, såga på och ge akt på allt så lär du dig, vi har alla varit nybörjare, men en del av oss har haft förmånen at få börja tillsammans med vana instruktörer. Det absolut viktigaste för dig nu i början är att lära in allt om hur man inte skadar sig själv, resten kommer med vana.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

totte  
#133192 Skulle säga med att man kan behöva fila rätt ofta ibland, särskilt om träden står t ex nära en väg där det dammar, då finns det alltid sand inbäddat i barken och det slöar fort. Kolla eggen på tänderna och ta ett par lätta fildrag så fort du märker att det slöat ner sig. Även i rent trä så blir kedjan "träslö" efter ett tag och behöver skärpas lätt.

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

kallen  
#133198 Finns mkt bra att läsa och se om man googlar på motorsågsutbildning osv.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Joakim S  
#662022 Är det någon som vet var/om man kan köpa 20" eller 24" Jonsered svärd? Finns ju andra märken, men jag vill ha Jonsered. :)

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Avslutat-02  
#662023 Näpp inte i Sverige iallafall..om inte handlarna har det hemma...sedan tidigare..

Längsta är annars 15" för Jonsered..
Resten är för Husqvarna enbart...

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Joakim S  
#662025
vinterrojarn skrev:Näpp inte i Sverige iallafall..om inte handlarna har det hemma...sedan tidigare..

Längsta är annars 15" för Jonsered..
Resten är för Husqvarna enbart...

Ok:(. Tack.

Vet inte hur autisten i mig ska överleva detta:).

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Avslutat-02  
#662026 Ska du ha 0.325 eller 3/8?

Jag ska kolla vad som gömmer sig i mina förråd...

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Joakim S  
#662027
vinterrojarn skrev:Ska du ha 0.325 eller 3/8?

Jag ska kolla vad som gömmer sig i mina förråd...

3/8 antar jag, med stort fäste? Till en Jonsered 2095.

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Avslutat-02  
#662028 Japp återkommer med information..
Man vet aldrig vad jag har...inte ens jag.... 🤣

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662037
Joakim S skrev:Ok:(. Tack.

Vet inte hur autisten i mig ska överleva detta:).


Det är väldans enkelt. Vill du ha det rätt letar du upp rätt svärd o lägger rätt logga på det.
Det finns lite olika genom åren.

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Avslutat-02  
#662041 Näpp hade bara ett begagnat 18"...

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Joakim S  
#662047
Mange skrev:
Joakim S skrev:Ok:(. Tack.

Vet inte hur autisten i mig ska överleva detta:).


Det är väldans enkelt. Vill du ha det rätt letar du upp rätt svärd o lägger rätt logga på det.
Det finns lite olika genom åren.

Hur menar du? Går det att beställa svärd med "egen logga"?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).