Skogsnyheter

Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

14 inlägg 5425 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130800 Miljömupparna har tagit fram ett förslag på klimatvänligt skogsbruk. I korthet innebär det följande:
* Långa omloppstider
* Kontinuitetsstogsbruk
* Ingen stubbrytning

http://www.wwf.se/press/pressrum/pressm ... limatsmart
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

MNskog  
#130802
Niking skrev:Miljömupparna har tagit fram ett förslag på klimatvänligt skogsbruk. I korthet innebär det följande:
* Långa omloppstider
* Kontinuitetsstogsbruk
* Ingen stubbrytning

http://www.wwf.se/press/pressrum/pressm ... limatsmart
/Niklas


Producera mer sågtimmer och mindre massaved. Tvärtom mot vad vi sysslat med.
Oj, vad massaindustrin ska gnälla. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131083 Japp, din analys tycks stämma ganska bra http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?p ... oid=140026
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Fluckert  
#133017 Miljömuppar? Utgår man från de grundläggande lagarna om energi och termodynamik och lägger ihop all den energi och tid som går åt till att utvinna råvaror, tillverka, frakta, förpacka, sälja (reklam, support, emballage etc) har det visat sig ett skrämmande faktum.... att den enorma ökningen utav produktionskapacitet sker på bekostnad utav den totala effektiviteten. D.v.s att designa, patentera, etablera, tillverka, underhålla, förse med energi och utbilda personal för att ha en avancerad maskin bestående utav komponenter som tillverkats i olika delar av världen och fraktats kanske flera gånger mellan U.S.A, Asien och Europa (första gången som okapslad IC-krets, sedan som kapslad och sedan som modul och till sist som en del i en färdig utrustning) och som gör exempelvis motsvarande 200 människors arbete kräver ofta ingenjörer med lång utbildning under vilken dom enbart konsumerar material i utbildningssyfte kostar.

Ingen som undrar varför många av oss trots att vi jobbar mer än våra föräldrar trots robotar, IT och avancerad teknologi och enorm produktionskapacitet men ändå inte har råd med mer än dom haft? D.v.s bostad, husvagn, landställe, bil, semester och mat för dagen och när hemmabion och sommarbilen är betald står vi där med svindyr produktionskapacitet som äter upp sig själv både ur ett ekonomiskt perspektiv, men också ur ett miljöperspektiv.

Jag tycker att mupp är man om man blundar för helheten och tyvärr finns det både miljömuppar och vanliga blindmuppar, men vi som inte är muppar kanske skulle ta och tänka till lite. Hur fan ska vi ställa om, vad måste vi ändra på, när och hur? Om vi jobbar i hop på det så tjänar vi ju alla på det rent ekonomiskt.

Citat ur länken Niklas reffererade till:

"– Hur vi lyckas i det korta tidsperspektivet blir allt viktigare. Om vi ska klara av att hålla den globala uppvärmningen under den kritiska tvågradersgränsen krävs drastiska minskningar av utsläppen under de närmaste 30-40 åren. Skogsbruksmodeller eller åtgärder som ger positiva effekter bortom 2050 kan vara kontraproduktiva i det perspektivet, säger Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.


I det internationella perspektivet är det helt avgörande från klimatsynpunkt att den orörda barrskogen på norra halvklotet får fortsätta att vara det enorma kolförråd det är i dag. Inget annat landekosystem, inte ens de tropiska regnskogarna, innehåller lika mycket kol."

Mvh
J

Avatar Fallback

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Nolltax AB  
#133018 Förnyelsebar energi populärt begrepp är.
Jag travar ut i skog med yxa på axeln å hugger mig ett träd.
Hivar upp fällda trädet på axeln å stövlar till värmeverket lokal.
Gör affär å en trave peng i hand å bolaget nästa....
Allt frid å fröjd.

Nu tar det iofs 50 år innan nytt träd vuxit upp där trädet jag fällde stog.
Å 50 år är en väldigt lång tid enligt miljönissarna så frågan är om jag gjorde rätt eller fel när jag träd fällde med yxa?

Avatar Fallback

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Nolltax AB  
#133020 jag har en dekal jag vill, men ej vågar, fästa på bilen min.
texten lyder: spar ett träd, klyv en atom.
tror bilen min mår bättre utan denna dekal. vad tror ni?
fick dekalen av en aseasnubbe på 80-talet. ligger å skräpar i skrivbordslådan....

Användarvisningsbild

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Mäki  
#133026
Nolltax AB skrev:jag har en dekal jag vill, men ej vågar, fästa på bilen min.
texten lyder: spar ett träd, klyv en atom.
tror bilen min mår bättre utan denna dekal. vad tror ni?
fick dekalen av en aseasnubbe på 80-talet. ligger å skräpar i skrivbordslådan....


Fäst dekalen på bilen bara för ska vi vara miljömedvetna kan vi vara det ordentligt :grin:

Avatar Fallback

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Nolltax AB  
#133028 Glider oftast runt i en pickup modell 3 ton så dekalen torde få en å annan att reagera...

Avatar Fallback

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Fluckert  
#133076 Tycker ur ett miljöperspektiv absolut rätt! Problemet med tunga maskiner förutom att det kostar sjukt mycket i drift, energi och resurser är att dom riskerar att ta död på vissa arter av djur, växter och insekter som aldrig kommer att återhämta sig i en återplanterad skog. Om du knallar ut med en yxa och hugger dig ett träd som sedan eldas eller används som virke och som inte har ett ugglebo på kroppen så är du dessutom jävligt ekonomisk. Vad har du för vinstmarginal? ;)

För mycket miljö och för lite ekonomi blir flum och tvärt om, men en sjysst balans är väl en förutsättning för ett hållbart lantbruk.

/J

'
Nolltax AB skrev:Förnyelsebar energi populärt begrepp är.
Jag travar ut i skog med yxa på axeln å hugger mig ett träd.
Hivar upp fällda trädet på axeln å stövlar till värmeverket lokal.
Gör affär å en trave peng i hand å bolaget nästa....
Allt frid å fröjd.

Nu tar det iofs 50 år innan nytt träd vuxit upp där trädet jag fällde stog.
Å 50 år är en väldigt lång tid enligt miljönissarna så frågan är om jag gjorde rätt eller fel när jag träd fällde med yxa?

Avatar Fallback

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Nolltax AB  
#133079 Du, nu vred du till vardagen så jag blev vill.....
Nog för att jag är stor å fet men ingen uggla torde tänka tanken bygga bo på jag.
Häckande svala möjligtvis.....

Avatar Fallback

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Nolltax AB  
#133080 Fast iofs.... Ugglor gillar tomma högstubbar... Börjar ana tanken där....

Avatar Fallback

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Fluckert  
#133092 Ha ha... jag kör för tillfället motorsåg, kapar vid absoluta markytan och ATV med skogsvagn med myshjul (lågt tryck och mark och gräsmattevänligt mönster mönster) och boggy. Syns inte att jag varit där, dock kör jag fossila bränslen,,, aj aj. Skall tilläggas att vinstmarginalen och risken med minimalt investerat kapital är trevlig.

Jag är inte tjock och ej heller väldigt stor och skulle ha svårt att stolpa iväg med en björk på axeln. Får ha styrkebälte ändå för att få upp skiten på vagnen utan ytterligare skador....! ;)

Ugglor i mossen kanske?
mvh
/J

Avatar Fallback

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133112 Varför kostar då ditt sätt att ta ut träd så mycket mer?

Användarvisningsbild

Re: Klimatsmart skogsbruk enlligt WWF+SNF

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133115
Fluckert skrev:Miljömuppar? Utgår man från de grundläggande lagarna om energi och termodynamik och lägger ihop all den energi och tid som går åt till att utvinna råvaror, tillverka, frakta, förpacka, sälja (reklam, support, emballage etc) har det visat sig ett skrämmande faktum.... att den enorma ökningen utav produktionskapacitet sker på bekostnad utav den totala effektiviteten. D.v.s att designa, patentera, etablera, tillverka, underhålla, förse med energi och utbilda personal för att ha en avancerad maskin bestående utav komponenter som tillverkats i olika delar av världen och fraktats kanske flera gånger mellan U.S.A, Asien och Europa (första gången som okapslad IC-krets, sedan som kapslad och sedan som modul och till sist som en del i en färdig utrustning) och som gör exempelvis motsvarande 200 människors arbete kräver ofta ingenjörer med lång utbildning under vilken dom enbart konsumerar material i utbildningssyfte kostar.

Ingen som undrar varför många av oss trots att vi jobbar mer än våra föräldrar trots robotar, IT och avancerad teknologi och enorm produktionskapacitet men ändå inte har råd med mer än dom haft? D.v.s bostad, husvagn, landställe, bil, semester och mat för dagen och när hemmabion och sommarbilen är betald står vi där med svindyr produktionskapacitet som äter upp sig själv både ur ett ekonomiskt perspektiv, men också ur ett miljöperspektiv.


I.o.f.s. en bra fråga. Om vi begränsar frågeställningen till skogsbruket, så vill jag citera min skogliga rådgivare:

"Sedan rådgivaren började i skogen för ca 30 år sedan, så har virkespriset stigit med ungefär en faktor 3 och lönerna med en faktor 10".

Alltså är det ett ekonomiskt vansinne att bruka skogen med samma sorts redskap som det gjordes för 30 år sedan.

Fluckert skrev:Jag tycker att mupp är man om man blundar för helheten och tyvärr finns det både miljömuppar och vanliga blindmuppar, men vi som inte är muppar kanske skulle ta och tänka till lite. Hur fan ska vi ställa om, vad måste vi ändra på, när och hur? Om vi jobbar i hop på det så tjänar vi ju alla på det rent ekonomiskt.


Det ska finnas en tråd någonstans här på forumet som definierar en miljömupp. Tyvärr hittar jag den inte, men om jag minns rätt, så var en viktig beståndsdel att en miljömupp är en person som ogenerat leker med skogsägarens pengar. Alltså kräver att skogsägaren ska tåla allehanda intrång utan någon egentlig ersättning.

Fluckert skrev:Citat ur länken Niklas reffererade till:

"– Hur vi lyckas i det korta tidsperspektivet blir allt viktigare. Om vi ska klara av att hålla den globala uppvärmningen under den kritiska tvågradersgränsen krävs drastiska minskningar av utsläppen under de närmaste 30-40 åren. Skogsbruksmodeller eller åtgärder som ger positiva effekter bortom 2050 kan vara kontraproduktiva i det perspektivet, säger Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.


I det internationella perspektivet är det helt avgörande från klimatsynpunkt att den orörda barrskogen på norra halvklotet får fortsätta att vara det enorma kolförråd det är i dag. Inget annat landekosystem, inte ens de tropiska regnskogarna, innehåller lika mycket kol."

Mvh
J


Om nu kolet verkligen är boven i dramat. För stora klimatförändringar har vi ju haft förr. För 10 000-15 000 år sedan hade vi ett rejält istäcke över hela Sverige. För 5 000 år sedan hade vi ett medelhavsklimat i åtminstone södra Sverige. Detta faktum hörs aldrig i klimatdebatten.

Jag misstänker starkt att hotet om eventuella klimatförändringar mest används som ett slagträ, när huvudsyftet i själva verket är att tvinga oss skogsägare att gratis lämna mer träd vid slutavverkning och att avsätta mer skog till naturvård.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).