Motorsåg och handhållet

Nytt svärd till ny jonsered?

63 inlägg 27045 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

karlastrid007  
#133099 Ah, det var bra. Tack så mkt kompis. Nu vet jag till och med hur jag ska fila. Måste bara köpa ett sånt där skjutmått och filmall. Nu måste jag slagga, men det kommer säkert funderingar imorgon igen. Tack än en gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

totte  
#133100 Hehe, fler än jag som är nattuggla uppenbarligen!

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Dane  
#133107 Jo då totte nog är man nattuggla.
Har aldrig kunnat förstå hur dom är skapade som kan gå och lägga sej vid tiotiden på kvällen och sen gå upp i femtiden på morgonen frivilligt.
Men det är väl tur att det finns olika människor. :smile:

karlastrid007.
Topptrissan är en typ av kugghjul som kedjan löper på när den rundar svärdtoppen.
Och denna trissa är lagrad i rullager som måste ha ordentlig smörjning.
Smörjningen från kedjeoljan är ofta otillräcklig och det behövs därför ett tillskott av smörjfett emellanåt.
För ändamålet finns det ett litet hål c:a 2mm på var sida om svärdet mittför rullagret på trissan.
Om du tittar på ditt nya svärd så ser du det bra, och lagerrullarna brukar också synas genom smörjhålet om det är rent.

Jag föreslår att du besöker en motorsågsverkstad och köper en fettspruta till detta ändamål (kostar ej många kronor) samt inhandlar lämpligt fett till den. Be dom visa hur man gör.

Passa samtidigt på att få drivhjulet kontrollerat och be också att dom visar hur du byter detta själv senare.
Drivhjulet är det som driver kedjan och det finns två typer av detta.
Den ena typen har drivhjulet fast integrerat på kopplingstrumman och den andra typen har löst drivhjul.
Den senare typen är ju att föredra av ekonomiska skäl.
Drivhjulet sitter innanför kopplingstrumman som därför måste demonteras först.
OBS. att kopplingstrumman är vänstergängad och du måste därför dra åt "fel" håll när du ska ta bort den.
Kan vara lite knepigt att hålla stopp vid losstagningen. lättast är det med en mutterdragare (finns även elektrisk).
Annars kan man lägga in en repstump i cylindern genom tändstifthålet som stoppar kolven när den går uppåt.
Var försiktig bara så att repstumpen inte fastnar i någon cylinderport.

Verkstaden bör kunna visa dej hur du ska göra efter de verktygsförutsättningar du har.

//Dane
Senast redigerad av Dane sön 10 jul 2011, 11:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

totte  
#133108 Inte bara du Dane som ugglar på småtimmarna, Karlastrid svarade mig 02.14. :mrgreen: Har heller aldrig kunnat inse tjusningen med "morgonstund ... "

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

axwell  
#133126 Fetta in topptrissan = aldrig, eller stup i ett. Om du en gång gör misstaget att trycka i fett i de små hålen långt fram på svärdet så får du fortsätta med det hela svärdets livslängd.

En droppe olja på båda sidorna varje gång du filar kedjan kan räcka, även kedjeolja kan duga, om du inte har någon helsyntetisk motorolja tillgänglig, även 5-56 duger men då får du spraya oftare.

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

karlastrid007  
#133127 Tack totte, vilken kung du är!

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

karlastrid007  
#133129 Idag blev det ingen fällning, utan jag har styckat ett jävligt fett och långt träd i 35cm bitar för att kunna stoppa in i lilla klyven! Helvete vad jobbigt det var i solen! Motorsågen är ett jävla monster! En släkting kapade smågrenar med en liten husqvarna 137 och det var knappt att det funkade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

totte  
#133131 Det är för varmt att motorsåga just nu. Men se till att låta sågen göra jobbet, jag gissar att du gör det vanliga nybörjarmisstaget att stå för långt ifrån, då blir det genast jobbigare. När du kör skall du stå så sågkroppen stryker mot benet. Paradoxalt nog, ju närmre sågen du är, ju säkrare jobbar du och med mindre ansträngning.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

totte  
#133132
karlastrid007 skrev:Tack totte, vilken kung du är!


Måste ju ta hand om dig. Efter allt vi lagt ner på att lära dig om sågen så kan vi ju inte ha det att du går och fäller ihjäl dig det första :shock: :shock: =)) =))

Förresten, apropå varmt, var i landet huserar du?

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

karlastrid007  
#133133 en bit från stockholm

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

aBjarhov  
Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Nonkan  
#133154 Tänkte bara flika in att allt det här om rengöring, service, underhåll mm står det mycket bra om i instruktionsboken. Det står även en hel del om filning, arbetsteknik och vilka skyddskläder du ska ha på dig, så läs den!

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

totte  
#133163 Å tusan, finns det instruktionsböcker där det står nåt användbart nuförtiden?

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

kallen  
#133164 Är faktiskt en av få instruktinsböcker som det står nåtog vettigt i.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Kjell S  
#133168 Eller SOLD böckerna, rena rama idiotförklaringarna...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).