Traktorer och processorer

Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

129 inlägg 67390 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Gäddviken  
#132790 kastar mig in i ämnet!
En orbitrol bak blir rätt dyrt o mycket slang som ska dras , själv tänker jag montera en NG6(?)-ventil och en el-vippa bak. Det ser lite trångt ut att få plats med t-styckena men det ska nog gå. Är det ngn som har kläm på vilken av slangarna på orginalorbitrolen som är tryck resp retur.
Betr: Broms innan hade jag funderingar på en extra handbroms stategiskt placerad , som gick på orginalhandbromsens länkage, bytte dock kärran till drift o broms

plutten skrev:Har en valmet 6600 med knappkoppling som när vi eftermonterade 2 extra hydrauluttag kopplade samman med styrningen till framhjulen. Genom att stänga eller öppna kranarna kan man styra med hydraulspaken, alternativt använda som vanligt hydrauluttag.. Funkar helt bra, man kör ju vanligen på låga växlar bakåt. Kostade inte heller så mycket, några hundra euro.
Låter ju kanonbra lösning , dock kostar matrialet till min A75 nära 10 papp enbart för 2 extra uttag

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132831 Jag slängde in en monoblockventil före min obitrol i min 805 och styr med vippa i armstödet.
Om du ska göra så tänk på att ha en strypning på ca 1,5mm för att se att de inte svänger för snabbt och att du slår av spänningen till vippan när du kör vägen, annars svänger de snabbt om du råkar knuffa till vippan
P1010436.JPG

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Gäddviken  
#132942 Tack för tipsen mycket viktigt att bryta strömmen vid vägtransport! En fråga : på orbitrolen vilken är P? den nedre eller övre den ena är lite grövre dim. än den andra?
Det är mycket trängre på min traktor, så jag för satta ventilen på sidan av traktorn.
Gnisten , har du ev. ngn bild på nipplarna som du har kopplat ihop på trycksidan resp. T-styckena på styrslangarna.
Styrar du även i framåtläge , har du vant dig vid att det svänger åt "fel håll" eller har du ngn polvändning?
Jag ska lägga in lite bilder senare , själv uppskattar jag mycket bilder på forumet.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132977 Tyvärr inga fler bilder och jag får knappt in huvet nu för oljekylet till kranen sitter på den sidan.
Ser ut som den nedre på min är trycket, ser du inte vilket som är tryckröret från hydraliken?

Jag har kört in trycket i monoblocket först och sen en serienippel vidare till obitrolens P, sedan har jag 3 T kopplingar på både de 2 till styrcylindern och på returen på obitrolen.
De är följdaktligen 5 slangar på min monoblock.
T kopplingarna sitter direkt på obitrolens orginalnippel.

Jag kan styra hur jag än sitter så jag fäller inte ner ratten i skogen och efter ett tag vande jag mej vid hur det styr rätt om de kanske känns avigt i början.
Tappade orken att bygga vidare så jag har inte koppling eller nån broms bakåt ännu......

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133035 Tänkte på bromsen... kan det gå att använda ett kopplings system från bil, med cyl + slavcyl kopplad mot bromspedalen inne i hytten.... Eller det kanske är så det är gjort på riktigt åxå?;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133038 Bromsen på 6000serien är med en vajer till handbromsmekanismen från pedalen bak, men den tanken var inte så dum ska tänka lite på den eller blir det ett byte till en 6xxx med twin trac orginal kanske.
Nån som byggt egen knappkoppling eller liknande, isf behöver jag lite input för att få lite inspiration :oops:

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

molnia  
#133088 ja en tanke på en knappkoppling till eftermontering skulle väll vara en liten enkelverkande cylinder (vet inte om en så kallad bromscylinder funkar http://www.nimaab.se/se/art/hydraulisk- ... linder.php) som har fjäderretur och med en elektrisk ventil styr trycket. Cylindern har jag inte en aning om den får plats, men någon stans på länkarna från kopplingspedalen. Knappen till ventilen ska vara en fjädrande så när man släpper knappen så släpper trycket till cylindern.
Är väll så jag skulle försöka lösa det, usch vad sugen jag blev på att fixa det nu...

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

molnia  
#133095 hm..
vid närmare eftertanke blir det nog ganska ryckig körstil då man inte kan släppa kopplingen försiktigt.
men om man tar en backventil med en bypass ledning förbi backventilen som det i sin tyr sitter en annan backventil på med en strypning.
Då borde tillflödet gå fort men frånflödet gå långsamt då det är tvunget att gå en annan väg tillbaka som är strypt.
vad tror ni om det?
kopplings cylinder.JPG

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

totte  
#133097 Behövs väl knappast en backventil på bypassen, gör väl inget om lite olja tar den vägen när du trampar ur. Bäst vore väl om strypningen utgörs av en ställbar kran så att det går att justera in hur snabbt den kopplar in.

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

molnia  
#133113 jo Totte det har du rätt i :grin: , behövs ju bara en backventil och som du säger är det ju smart att ha en ställbar kran.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133128 Jag hade innan i tanken tänkt att använda en liten dubbelverkande cylinder med ställbar strup/backventil på båda så jag kan justera hastigheten på båda riktningarna.
Sen var tanken att den skulle dra i nån länk med vajer för att inte vara ivägen när jag frikopplar som vanligt.

Ska denna ventil ligga i serie med övrig hydralik(först då) eller sätta en flödesdelare och bara ta några minutlitrar?
Sen är de skillnad om jag ska igång när kopplingen ska upp eller jag ska växla till nästa växel.... hmm

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

molnia  
#133135
gnisten83 skrev:Jag hade innan i tanken tänkt att använda en liten dubbelverkande cylinder med ställbar strup/backventil på båda så jag kan justera hastigheten på båda riktningarna.
Sen var tanken att den skulle dra i nån länk med vajer för att inte vara ivägen när jag frikopplar som vanligt.

Ska denna ventil ligga i serie med övrig hydralik(först då) eller sätta en flödesdelare och bara ta några minutlitrar?
Sen är de skillnad om jag ska igång när kopplingen ska upp eller jag ska växla till nästa växel.... hmm


ja som vanligt så har du tänkt till några steg längre, att cylindern blev i vägen när man kopplar som vanligt missade jag totalt. :oops:

hm men om man har en elbrytare med tre lägen:
nr 1 kopplingscylindern är opåverkad
nr 2 Kopplingssylinddern gör snabb rörelse för lägga i nästa växel dvs saknar strypningen
nr 3 kopplingscylindern gör en långsam rörelse för strypningen finns på retur. När man ska starta på 1:a växeln.
elbrytaren ska fjädra tillbaka till läge 1 när man släpper brytaren.


Det innebär en elektriskt styrd ventil till för att leda förbi strypningen.

eller hur tänkte du med?
gnisten83 skrev:Jag hade innan i tanken tänkt att använda en liten dubbelverkande cylinder med ställbar strup/backventil så jag kan justera hastigheten på båda riktningarna.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133136 Nja tanken var att om flödet är för högt åker pedalen i golvet med en skräll när jag frikopplar, så tanken med en stryp/backventil på båda slangarna jag kan styra hastigheten åt båda hållen.

Om jag nu inte har läst fel så har Valmet så att strypningen skiftar vid en viss hastighet så kopplingen har snabbare retur.
Tanken du hade med en 3 vägselbrytare är inte fel.
Så jag lekte lite med tanken att sätta en växelventil av kultyp(Weimers) före cylindern och sen mata den från ett dubbelverkande motorslid med 2 olika strypningar.
Växelventilen gör att du kan mata på flöde från antingen de ena eller de andra porten och på de viset få olika lägen.
Motorslidet är öppet mot retur så så fort slidet går tillbaka till centrum så blir kolvet trycklös men de fodrar nog fjäderretur iaf.
Mycket svammel eller?

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Gäddviken  
#133137 Om jag nu inte har läst fel så har Valmet så att strypningen skiftar vid en viss hastighet så kopplingen har snabbare retur.

Jo det stämmer Gnisten , dessutom går det att justera ,själv har jag använt min knappkoppling vid förflyttning vig gripkörning.
Här hittade jag en sida till ett företag som tillverkar ett kit:

http://www.roquet.se
En ide : som alternativ spec. vid lastarkörning sätt en brytare så att bromsljuset aktiverar kopplingen då kopplar man samtidigt som man bromsar

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133139 Jo jag känner till dom men tanken var om jag kan göra de billigare själv, har för mej att deras kostar över 20000

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).