Motorsåg och handhållet

Nytt svärd till ny jonsered?

63 inlägg 27062 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt svärd till ny jonsered?

karlastrid007  
#133012 Har köpt en jonsered 2156 men köpte ett för litet svärd. Nu sitter jag i bilen på väg till bauhaus, Swedol eller jula för att köpa ett 18tum med kedja. Hur ser själva fästet ut, hur vet jag att det passar? Om det passar till Husqvarna passar det till jonsered va? Är det värt att köpa dyra Huskvarna prylar eller duger billiga kedjor och svärd?


Tack så MIT guys!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Nolltax AB  
#133014 Vad monster till träd tarvar 18 tum?
Neandertalarna där borta i väst viftar förvisso gärna med långa svärd, men de är ju som dom är....
Typ muskelbilar med hemimotorer å 90 knyck på allmän väg.....

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Nolltax AB  
#133015 18 tum är i runda slängar 45 centimeter.
Jag sågar från vänster å jag sågar från höger.
Det blev 90 centimeter.
Om inte det räckte så hade jag redan sågat från mitten å utåt, låt säga 35 centimeter åt vardera hållet.
Alltså ytterligare 70 centi. 70+90 innebär en stam som är 160 centimeter i diameter....
Visst, jag har en ek på mina marker som är så grov. Att den fälla kull vore mig dock främmande....

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Nolltax AB  
#133016 Gör inte som jänkarna. Såga med teknik istället. Med standardsvärdet 13 tum.
Enklare. Lättare. Billigare.

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Dane  
#133024 Hej.

Kedjor och svärd är väl det sista man ska köpa till budjetpris tycker jag.
Dels för säkerheten men tror också att det lönar sej i längde då proffsmärkena håller längre.

Köpte själv ett 18 tums svärd till min Hqv254 av Sandvikenfabrikat och det är väl inte direkt något budjetmärke, men nu har det börjat gå ur "flisor på ytterkanterna strax bakom tipptrissan.
Och jag är noga med att ha rätt kedjespänning, så det verkar som att svärdet är för hårt härdat.

På Hqv-svärden blir det istället en svag grop på samma ställe efter lång användningstid vilket jag tycker är att föredra.

Och jag använder 18 tums svärd mestadels och tycker att det fungerar alldeles utmärkt åtminstone i långvedshögen.
Ska man kvista mycket håller jag kanske med om att ett 13 tummare är mera behändigt.

Beträffande passningen så är det väl säkrast att ta med orginalsvärdet som mall.
Viktig är att oljehålet sitter på rätt ställe så det är öppet i alla justeringslägena.

//Dane

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Nolltax AB  
#133025 Såg en svenne med en trave långved uti carport.
Nybyggt område.
Han gick loss med en cirkelsåg......
Lite väl klena grejer i mitt tycke.
Men 13 tum å långved.... Är stockarna grövre än så så sälj det som timmer.
Eller såga halvvägs å vrid runt ett halvvarv.
Stå på vedbacken å vifta med 18 tum.... Snacka om penisförlängare....

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Nolltax AB  
#133027 Blev med ett 15 tums svärd av en händelse å körde med det ett tag.
Insåg till slut hur meningslöst det var å bytte tillbaka till 13 tum.
Ni behöver inte längre svärd.
Det blir bara tungt, otympligt, dyrt å givetvis farligare.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

totte  
#133030
karlastrid007 skrev:Har köpt en jonsered 2156 men köpte ett för litet svärd. Nu sitter jag i bilen på väg till bauhaus, Swedol eller jula för att köpa ett 18tum med kedja. Hur ser själva fästet ut, hur vet jag att det passar? Om det passar till Husqvarna passar det till jonsered va? Är det värt att köpa dyra Huskvarna prylar eller duger billiga kedjor och svärd?


Tack så MIT guys!


Åk till en riktig såghandlare, ta med sågen, och köp riktiga grejor. Du har köpt en såg för tusenlappar, vad är då nån skillnad på en eller ett par hundringar när du skall utrusta den.

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Nolltax AB  
#133033 På en vanlig standardbil sitter det oftast 15 tums fälgar.
De duger alldeles utmärkt att rulla på till butiken lokal.
Vill man snofsa till det en smula så kan man givetvis bulta på 16 tums fälgar.
Däcken blir iofs avsevärt mycket dyrare, men vem vill inte impa på grannen?
Bröstar man upp sig helt så är givetvis 18 tums fälgar ett måste.
Svindyra däck, men vem vill inte vara värst på parkeringen vid den lokala butiken?

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Nolltax AB  
#133034 Polarn vred på 16 tummare på bilen sin.
Snyggt tyckte han å gick likt en tupp runt vrålåket.
Sen blev det dags med fyra nya däck....
-Vafalls! Dubbla priset?!?
Han rullar på 15 tum idag.....

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Nolltax AB  
#133036 månne man skulle sluta bry sig å rensa bort lite skräp?

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

snubblaren  
#133037
Nolltax AB skrev:Polarn vred på 16 tummare på bilen sin.
Snyggt tyckte han å gick likt en tupp runt vrålåket.
Sen blev det dags med fyra nya däck....
-Vafalls! Dubbla priset?!?
Han rullar på 15 tum idag.....


Men sedan att man får mycket bättre stabilitet när det svänger skriver ingen om.....

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Nolltax AB  
#133041 Kollegan min tycker han är en kung.
Ligger i förarsätet å går till kotknackare för att han har ont i rygg å axel ex.vis.
Å rallykung givetvis. Det är helt ok så länge man är ensam i bil.
Som passagerare däremot är det en ren plåga att behöva ta stöd vid varenda kurva.
Vem söker han impa på, puckot? Knappeliga jag, han är ju homofob! Å jag ej lagd åt det hållet heller.

16 tums fälg ger ingen större stabilitet vid kurvtagning. En bredare fälg gör det däremot.
Kör som folk å brudarna gillar dig mer.

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

Dane  
#133042 "Nolltax AB"

"Men 13 tum å långved.... Är stockarna grövre än så så sälj det som timmer.
Eller såga halvvägs å vrid runt ett halvvarv.
Stå på vedbacken å vifta med 18 tum.... Snacka om penisförlängare"


Nu har jag köpt min långved, och har inget att sälja.
Långveden är upp till 60 cm i diam. lätt rötskadad.
Så jag vidhåller att för min del är 18 tums svärd det bästa alternativet.
Och jag har inget behov av att använda sågen som nån sorts "förlängare".

Det är inte lätt att vrida sådana stockar, och de stockar som är mindre kan jag såga två stycken samtidigt.

Och sedan behöver jag inte böja min onda rygg lika mycket med 18 tummaren.
Så jag själv har argument för 18 tum.
Naturligtvis måste ju sågen vara tillräckligt stark för att orka med ett längre svärd.

Men frågan är ju om trådskaparen ska använda sågen i skogen eller på vedbacken.
Men i vilket fall som helst så snålköp inte svärd och kedja.

//Dane

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till ny jonsered?

snubblaren  
#133044
Nolltax AB skrev:Kollegan min tycker han är en kung.
Ligger i förarsätet å går till kotknackare för att han har ont i rygg å axel ex.vis.
Å rallykung givetvis. Det är helt ok så länge man är ensam i bil.
Som passagerare däremot är det en ren plåga att behöva ta stöd vid varenda kurva.
Vem söker han impa på, puckot? Knappeliga jag, han är ju homofob! Å jag ej lagd åt det hållet heller.

16 tums fälg ger ingen större stabilitet vid kurvtagning. En bredare fälg gör det däremot.
Kör som folk å brudarna gillar dig mer.


Inte för att gå för ot så får du alltid bredare sulor om du har störe fälgar. Jag tycker skillnaden är natt och dag emellan 195/65X15 och 225/45X17 sulor på bilen ingen märkvärdig sak en vanlig 9-5 sedan visst blir det lite stötigare om man kör i potthålen men tycker inte komforten försämras märkvärt. Tycker däremot att bilen är mycket trevligare att köra på slingriga vägar med större fälgar och javisst det blir 2000 extra varje gång man kör in till gummimeken men du lider väl inte att min plånbok blir får ett lite större hål? Så om nu någon vill ha 18 tums svärd eller vill gallra med 890 och 941 är det ditt problem? låt dem ha sina nöjen i livet och var inte avis trevlig sommar :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).