Föryngring

När plantera Lärk?

3 inlägg 6675 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När plantera Lärk?

Ingvar  
#13283 Har ett litet hörn som gränsar mot en grannes tomt på ena hållet och bygatan åt det andra, det är som en trekant där det förr växte gran ända fram till både tomten och vägen, men den är nedtagen/nerblåst och nu är det bara en massa hallonsnår och buskar där. Det ser väldigt trist ut och vi tänkte nu plantera nåt som ser lite roligare ut än vanlig gran. Det är ingen stor plätt (400m2 ) så ekonomiskt spelar det ingen större roll, och grannen är nog glad om det inte kommer nya granar.
Så nu har vi funderat lite på Lärk eller Björk eller nåt annat, men när planterar man Lärk? Eftersom det är ett fällande träd så ser jag det inte som självklart att den planteras på våren... Och Björk..går det att få tag på lite större plantor att sätta eller blir det svindyrt? För att gräva upp 2-meters björkar nån annanstans nu i höst är väl en tveksam metod..eller?
tacksam även för tips om var man hittar lärkplantor och vad dom kan kosta, eller om ni har andra förslag på nåt trevligt man kunde sätta där i hörnet.. :)



   TS
Arevo
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13286 när vi satte lärk hemma planterade vi det i juni. svenskaskogsplantor säljer lärk. Har för mig att de kostar 5 till 6 kr men det blir märkbart dyrare om man beställer under tusen stycken.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13292 Lärk ser heller inte så jättekul ut i bebyggelse. Liknar torrgran på vintern
Jag skulle satsat på björk eller ev annat löv om du bor söderöver.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).