Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bygga drivning på kärra?

18 inlägg 22423 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga drivning på kärra?

loppan  
#132824 Hejsvejs.
Jag har börjat grunna lite på om det kan vara lönt att bygga en hydraulisk drivning på skogskärran
som ett alternativ till att byta till en fyrhjulsdriven traktor.
Jag har en mf 575 som funkar utmärkt i skogen förutom att den är bakhjulsdriven.
Efter den hänger en 8,5 tons kts kärra med patu kran,egen pump o tank.
Oljeföde finns alltså (ca 90 minutliter max)
Frågan jag ställer mig:Hur mycket mer hjälper en drivning på kärra vs fyrhjulsdriven traktor?
Finns det någon firma som säljer hydraulmotorer och drivrullar som är lämpliga att börja bygga med?

Är det över huvud taget vettigt att göra något sådant eller ska man byta kärra eller traktor?
Jag inbillar mig att ett hemmabygge kan stanna på 20000 kr



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Bygga drivning på kärra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132833 Jag hade driven kärra på min 650 och de var större skillnad att driven kärra till den än att ha en 805a före samma kärra. Största skillnaden mellan att ha 4WD på traktorn oxå är att de styr dit man vill lättare

Avatar Fallback

Re: Bygga drivning på kärra?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132840 Hade du hydrauldrift?

Användarvisningsbild

Re: Bygga drivning på kärra?

loppan  
#132886 Så en driven kärra kan gå väl så bra som en fyrhjulsdriven traktor förutom styrförmågan?(det finns väl styrbroms)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga drivning på kärra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132892 Ja min är en av de tidiga Moheda kärrorna med hydraldrivning och som jag har upplevt de hela så gav vagnsdriften mer än 4WD, men nu har jag båda delarna.
På Elmia för flera år sen fanns Weimer med sin mekdrivna kärra och en 650 eller 700 och körde upp o ner för backar med fullastad vagn helt outstanding, drivning under lasset ger mer än 4wd

Avatar Fallback

Re: Bygga drivning på kärra?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132894 Den minns jag, imponerande, finns ju någon som kör BM Boxer med 12tons Weimervagn.

Användarvisningsbild

Re: Bygga drivning på kärra?

loppan  
#132896 Jag har sett att Kts har navdrift som tillbehör till min kärra.Det borde gå med lite tjat att bara köpa boggivaggorna och byta,
det ska passa. Frågan är till vilken kostnad?
Hela projektet bygger på att jag ska slippa byta traktor och på det viset slippa billigare undan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga drivning på kärra?

Bm350  
#132935 Jag har precis byggt om min kärra med 2 st BB4 800 cc med mekanisk frihjulning. Dessa köpte jag nya från KGK för ett par månader sedan.

De kostade några sköna tusingar men det skall bli kul till vintern när det skall huggas igen :smile:

Traktorn byter jag då inte bort! Bm 350 Turbo edition! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bygga drivning på kärra?

jonathanA  
#132956 Vad kostade motorerna? Jag är lite sugen på att göra samma operation på min vreten-kärra. hade varit intressant med några bilder på hur du svetsat fästena till motorerna!
Hur fungerar mekanisk frihjulning? är det återfjädrande, så när hydraultrycket försvinner så drar kolvarna in sig?

Användarvisningsbild

Re: Bygga drivning på kärra?

jonathanA  
#132957 Ringde kgk och kollade lite priser nu! :???: han rekomenderade bb5 1600cc motorer till min 10-tonskärra,
Två sånna motorer, flödesventil och styrventilen skulle han ha 48000kr+moms (21000kr st för morerna)
(800cc kostade 17000kr st)

blir ju en del pengar :lol:

Avatar Fallback

Re: Bygga drivning på kärra?

Bm350  
#132962 Jag gav strax över 21000 per styck för mina. Priset för hydraulisk frihjulning tog jag aldrig reda på.
Kostade lite extra för mekanisk frihjulning.

Skall ta lite bilder på kärran och dess boggi och visa hur jag har gjort.

Det var riktigt kul projekt. :smile:

Axlarna var ju inte i centrum på balken som mäter 120*120! Fick flytta ena axeln på vardera 30 mm för att få dom i centrum. Motorerna har jag fällt in en bit i ett ämnesrör och de sitter fast på en adapterplatta.

Mvh Markus

Avatar Fallback

Re: Bygga drivning på kärra?

keja01  
#133006 Weimer säljer en hydraulpump typ CE på sin hemsida som det står passar för vagndrivning. 5090kr står det. 470cc. Borde passa för drivrulle som kläms ner mellan vagnshjulen. I pdf-dokumentet från tillverkare står det max vridmoment på ungefär 1000Nm. Om drivrullen är 20 cm i diameter ger 1000Nm en dragkraft på 1000kg när det kläms mot ett hjul. Kanske för lite? Drivrullens diameter bestäms ju av avståndet mellan hjulen på boggin.

Avatar Fallback

Re: Bygga drivning på kärra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133040 Drivrullens diameter bestämmer oxå hastigheten gentemot flödet

Användarvisningsbild

Re: Bygga drivning på kärra?

Torparn79  
#133045 en spontan tanke gällande frågan driven vagn vs. 4 wd är att driften på vagnen hjälper föga när man är tom, på en fyrhjulsdriven traktor är det ju den som håller framaxeln flytande.. ;-)
sen får du ju sämre bromsförmåga med vagnsdrift kontra 4 wd, om man inte kör oljan baklänges och bränner motorerna..

Avatar Fallback

Re: Bygga drivning på kärra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133082 En driven vagn med kran väger endel så visst ger den extra kraft även när den är tom och det är väl när lasset kommer på som mer drivkraft behövs.
Om du är i behov mer bromskraft ska vagnen naturligtvis va utrustad med bromsar oxå. :mrgreen:
Visst är en 4WD bättre än 2WD men frågan var väl lite vilket som gör störst skillnad i skogen och röstar jag på driven vagn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).