Traktorer och processorer

Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

129 inlägg 67382 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132622 Det finns ju gott om traktorer, tänker mest på VALTRA dock;)... men inte många av dom är försedda med twintrac, å dom är oftast dyrare än en utan twintrac, å framför allt så är det lättare att hitta en fin traktor utan eftersom dom flesta med twintrac gått i skogen.....
Men går det att eftermontera?, eller kanske det finns enklare lösningar? nån som gjort nån bra lösning kanske? eller eftermonterat riktig twintrac kanske å är det dyrt?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132623 Jag tänkte montera en orbitrol i min 1200:a för att kunna köra baklänges. Det bör väl funka i en valmet.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132624 Hur gör man me gas å broms då? tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

kallen  
#132627 Har du kopplingsfri fram och back kan du rulla några meter när du sitter vänd bakåt.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132638 Kommer intenihåg vilken tidning,men det var reportage om en kille med en N-modell som hade köpt en miniratt från SVAB eller vad det nu heter som sysslar med hydraulik och dylikt.Den hade han monterat i armstödet,och sen fått hjälp med programmering i traktorns dator för att kunna använda den bakåt.Om jag inte helt missminner mig,kommer inte på vilken tidning det var heller ska se om den dyker upp ur gömmorna.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132640
bengt.a skrev:Kommer intenihåg vilken tidning,men det var reportage om en kille med en N-modell som hade köpt en miniratt från SVAB eller vad det nu heter som sysslar med hydraulik och dylikt.Den hade han monterat i armstödet,och sen fått hjälp med programmering i traktorns dator för att kunna använda den bakåt.Om jag inte helt missminner mig,kommer inte på vilken tidning det var heller ska se om den dyker upp ur gömmorna.

Hej..
Jag läste den artikeln också..och jag tror att det var i tidningen "trucking scandinavia" som det stod i..Det kan ha varit i tidningen "Boggi" oxå..
Men jag undrar om det inte var så att TwinTrac- systemet redan fanns i den traktorn och SVAB bara hjälpte honom med att konvertera till deras mini-ratt..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132650 Finnarna tar bara 1000€ för Twin Trac i en kampanj för modellerna Valtra N142 och T202 Direct.
http://www.valtra.fi/news/campaigns/2398.asp

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132658 Jag ska kanske nämna att det gäller 6xxx serien, eller möjligen dom mindre av 8xxx serien... har funderat på N serien åxå, men det blir nog lite väl mkt pengar... a- serien går bort eftersom ja vill kunna sitta som folk...

Å jag har läst artikeln om miniratten i boggi inte helt fel, men va ja kommer ihåg så kostade den 20-30´ eller nått å det hållet...

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132659 Det är inte alltid att det billigaste är bäst.Tror nästan man kan ha dessa pengar tillbaka vid försäljning.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132660 visst kan det va så;)...

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

plutten  
#132665 Har en valmet 6600 med knappkoppling som när vi eftermonterade 2 extra hydrauluttag kopplade samman med styrningen till framhjulen. Genom att stänga eller öppna kranarna kan man styra med hydraulspaken, alternativt använda som vanligt hydrauluttag.. Funkar helt bra, man kör ju vanligen på låga växlar bakåt. Kostade inte heller så mycket, några hundra euro.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132669
plutten skrev:Har en valmet 6600 med knappkoppling som när vi eftermonterade 2 extra hydrauluttag kopplade samman med styrningen till framhjulen. Genom att stänga eller öppna kranarna kan man styra med hydraulspaken, alternativt använda som vanligt hydrauluttag.. Funkar helt bra, man kör ju vanligen på låga växlar bakåt. Kostade inte heller så mycket, några hundra euro.



Det lät "enkelt" men vad har ni för "kranar" är dom elektriska eller mekaniska?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

plutten  
#132675 Mekaniska.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132750 Och bromsen då?

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

plutten  
#132773 Har ingen broms, men eftersom vi har drivning på skogskärran gör det bra att bromsa med den. Häromkring finns just inga backar så det är inget problem. Kan tänka mig att det är knepigare i kuperad terräng.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).