Skogsröjning

Hur mycket har ni röjt iår?

183 inlägg 113384 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

ösa250  
#130071 3 hektar blandat mycket björk å små gran

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

alias  
#130078 Ca 2 ha - det mesta, ca 1,5 ha löv/skärmröjning fixades redan på skaren (februari/mars). Ca 0,4 ha lövröjning (mest sälg) i ett självföryngrat område med tall i en gammal grustäkt fixades för ca en månad sedan.

Ska röja ytterligare ca 6-8 ha löv i granbestånd under säsongen samt drygt 1 ha löv i planterade tallbestånd - om planeringen håller.

Har nog även 2-3 ha andraröjning i självföryngrad björk som börjar bli mellan 5-8 meter í övre höjd. Och så sista halvan av asphägnet, ca 0,6 ha.

Vilken tur att man har planerat för hela 3 veckors semester i sommar :-)

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130883 Ja, då kan jag lägga till en hektar till, totalt två alltså :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130887 själv har vi röjt upp ca 1200 liter aspen.... så då borde det ligga runt 200-250 hektar.... nu när värmen kommer så kommer troligtvis tempot att minska :/ har varit annars väldigt gynnsamt röjningsväder de sista 2 månaderna..

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130896 Intressant sätt att uppskatta prestation genom att räkna på förbrukad volym bränsle... du menar att vanligtvis förbrukas 5 liter per hektar. Min såg drar inte så mycket men det kan ju också bero på hur man kör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130900 jo jag anser att det stämmer relativt bra om man slår ut det på lite större arealer. sedan varierar dock bränsleförbrukning från man till man samt från maskin till maskin. men på det stora hela stämmer det. Imorgon blir det ta och räkna ut hur många ha vi hittils gjort.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

alias  
#130901 Röjde klart asphägnet igår. Varm som satan, men det gick riktigt bra att röja ändå. Väldigt varierande stamform på aspet, en del är hur rakstammiga och enkelstammade som helst medan andra ser ut som riktiga buskar. Funderar på om det kan vara frosten som sabbat vissa områden med plantor, nåväl volym blir det i vart fall. Planthöjden varierar mellan 0,5-4 meter medelhöjden på majoriteten av plantorna ligger på 2-3 meter (helt ok för att vara planterat 2008 på drygt G28).

Ska nog avvakta den mesta lövröjningen i granbestånden till efter skottskjutningen p.g.a. skaderisken. Får göra en lövsanering i tallplanteringarna istället och slutröja de rena björkbestånden sålänge.

Vågar ni andra förröja gran i gallring så här års med hänsyn till risken för sextantandad barkborre, eller ska man vänta till aug-sept?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130904 Det är väl kanske rötan som oroar mig mest.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130930 Jag är mest oroad av latmasken :-) ...nä, skämt åsido här uppe i norr är det inget problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131071 Ett par ha lövröjning i nått som skulle bli ett självföryngrat tallbestånd. Lite andra småfläckar kan det stickas emellan med innan det börjar på allvar Augusti-oktober. 30 ha ligger årsbudgeten på. 150 liter soppa har jag tagit hem och det stämmer bra med Skogsgottes beräkning. Även om del säkert går åt till vedsågning och gräsröjning.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

woodstar  
#131090 Jag har hunnit med ca 10 hektar i år, passade på när vi stod stilla för tjälllossning.

Appropå hur mycket som ska bort vid röjning, så lärde engod vän till min far, mig ett mått på hur mycket man ska röja bort, när man arbetar på egen mark, där man är lite väl snål. Att man ska röja så det ser bra ut i ens egna ögon, sedan ska man röja bort lika mycket till. Jobbar hårt på den fronten, och tycker själv att jag lyckas bätre och bättre.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

surjämten  
#131104 Hej alla röjare !
Körde mina tolv första tankar i Kristi Helgen. Ny klinga o relativt ny Steel 480.
Efter fyra timmars jobb per dag och 58 år på nacken är man inte så rapp i steget, men fikat smakar desto bättre.
Det svåraste för en person med tummen mitt i handet är tyvärr filningen.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

PETER.ERIKSSON24  
#132631 DU SURJÄMTEN SKAFFA RÖJMALL NÄ DU FILAR......



Vad gäller röjning i år så är det blygsamma 20 hekt,, i år har jag börjat med kortare arbetspass! kör 6-7 tim
Med korta raster i fjol körde jag 8-9 timmars pass vilket inte var bra för hälsan!

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

skogsbaronen  
#134685 Har hunnit röja ca 24 ha, varmt som tusan

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

röjjare  
#136979 100+ ha. #:-s

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).