Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 460

160 inlägg 84894 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Harald  
#121781 Malwa har haft en ny skogsdag
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HAe4wyLgwHY&feature=player_embedded[/youtube]

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa 460

macke  
#125587 Har börjat bli intresserad av Malwa undrar om det är någon som har fått lite erfarenhet av den och vill dela med sig av den?

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Bjerk  
#132044 Lyfter denna tråd lite...

Är nyfiken på hur de gick/går för vår allas egna Sundhult och Malwan? Kör han på heltid i skogarna kring Falkenberg nu eller?

/Mvh

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132066 Nej, det gör jag inte.

Jag har bara kört med den i egen skog, och blandar det med mitt kontorsråttejobb.


Däremot finns det ett gäng andra maskiner som går hos entreprenörer, bland annat Madcoke.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132183 Hur har den gått då eller har den krånglat mycket?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132185 Det är klart att min prototyp haft en del små fel. Mest har det varit inkörning av kranen, som på min maskin är en egen konstruktion. Malwa har fixat den, så nu fungerar den bra.

Givetvis har man dragit fler slutsatser och gjort förbättringar, som midjan (för att få bättre markfrigång), en del intrimning av styrsystemet.

Jag skall få en del saker fixade och förbättrade från Malwa. Inga större saker, men det går alltid att förfina och förbättra. Bland annat vinschen som blev ett dumt val på just min maskin.

Vill man ha bra åsikter om maskinen skulle man få recension av någon som har en lite nyare maskin, och som kört hårdare med den. Vet inte om det finns någon på forumet som är beredd att berätta mer om Malwa.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132194 Vad fick du betala för den?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132240 Vår Malwa är den första (tror jag) med nya midjan och Kubota-motor och den börjar närma sig 1000h nu så de flesta missarna på maskinen är nu åtgärdade. Har haft en del problem i början, men det är inte Malwas fel. Första haveriet var motorn som skar efter ca 50h, packningen till oljefiltret var felmonterat från Kubota så när den for så tog det inte lång stund att tömma motorn på olja. Andra "stora" problemet var kopplingen till hydraulpumpen, verkstaden som gjorde dem hade fel vinklar på splinsen som gjorde att de nöttes ut på ca. 150h.
Det som ska åtgärdas till på vår maskin är större hydrostatmotor, är lite för svag vid tuffare terräng med orginal. Ska förhoppningsvis åtgärdas i sommar.
Annars är det en mycket smidig och bra maskin, om inte skotningsavstånden blir för långa. Och Magnus på Malwa har verkligen lyssnat på våra och andra kunder när det gäller svagheter och förbättringar. Priset ligger kanske runt 1,1-1,2.

/Dan

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132288 Okej det va ju rätt dyrt...

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Bjerk  
#132385 Madcoke: Hur många m3sk lastar du på din maskin? Och vid vilket skotningsavstånd börjar de bli för långt för Malwan? Hur går den i halvmeterdjup snö?

/Mvh

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139947 Lite uppdatering om Malwan våran. Gjorde Småland (och halva Sverge) runt för några veckor sedan, först upp till Falun med unghunden för att hälsa på uppfödaren sedan till stugan i Bisen för lite sömn, startade tidig med riktning mot Fröseke för lite reservdelar till Novotnyn. Därifrån tvärs över till Burseryd för att hämta ett extra par band till "tjecken", sedan vidare till Malwa med växellådan och den gamla hydraulmotorn för uppgradering. Det blev en resa på ca. 1800km men det var värt det. Malwan blev som en annan maskin med uppgraderingen.

Angående volymen så har jag inte kollat så exakt men borde ligga mellan 4-5 m3pb med 3m massa, skotningsavståndet bör helst inte vara mera än 200-300m beroende på terrängen. Med kedjor och band så gick det hyfsat i 40-50cm snö senaste vinter.

/Dan

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139963 Skönt att höra att du är nöjd med den nya hydrostatmotorn ! Du får ge oss lite bilder på maskinen i drift!

mvh
Magnus Wallin
Malwa

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141557 Småbrukarna i Sjuhärad har skogsdag lördagen den 8 oktober med bla Malwa, Vimek Skogsstyrelsen. Tvillingarna från Hyssna, dvs Melltorps Skogsförvaltning kl 10-16.

info via länken:
http://www.smabrukarna.se/629bbe29-e5f4-4977-9267-d38c26fac1aa-29.html

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Holm  
#141820
swetrac skrev:Skönt att höra att du är nöjd med den nya hydrostatmotorn ! Du får ge oss lite bilder på maskinen i drift!

mvh
Magnus Wallin
Malwa

Vad är det för hydraulmotor? Axialkolv med var. deplacement gissar jag. Storlek?

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141828 Sauer 80 cc Axialkolv 2-hastighet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).