Vedmaskiner, flishuggar

bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

30 inlägg 34479 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

bevakare  
#132220 Funderar på bala agri 410 är en vedmaskin mig ?
Har en bekant som säljer bala agri som jag skulle vilja gynna.....men vill gärna ha opartiska åsikter.
Ska i så fall köra 300-500 kubik om år.

Är det någon här på forumet som kört maskinen som kan delge lite erfarenheter ?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

asseasse  
#132239 Jag använder en sådan som min morbror äger, en elhydraulisk variant med halvautomatik, dvs att man själv drar i en spak till sågsvärdet istället för att dra i en hydraulspak. Pristillägget för att slippa dra i spaken är ganska stort och jag tror dessutom att det går snabbare om man drar i sågsvärdet manuellt. Bättre att satsa dessa pengar på en fristående inmatarrulle och eller stockbord som hjälp till inmatarbandet.

Om du har problem med ryggen kan det dock vara rimligt att satsa på hydraulstyrt svärd.

Det enda som egentligen krånglat efter tre år och c:a 400 kubik är de elektriska sensorerna. Har fått byta en av dem a 800 sek. Inmatningsbandet börjar redan vara lite slitet och jag har fått limma det.

Du behöver ganska grov ved (minst c:a 20 cm i diameter), för att den ska vara riktigt effektiv. Se också till att aptera bort alla krökar om du vill att inmatningen ska fungera effektivt.

Kör du ved under 2o cm i diameter tjänar du på att istället satsa på en med dubbla klyvcylindrar.

En fördel med maskinen är att den sorterar ut skräp ganska bra, en nackdel att detta skräp tenderar att hamna i drivrullen till bandtransportören och att denna rulle är ganska svår att rengöra.

Har inga andra maskiner att jämföra med. Intrycket är dock att det inte är en maskin för de riktigt stora volymerna. Kör man igenom en riktigt grov stock på gränsen för vad som går igenom (35 cm diam) skakar det lite väl mycket i maskinen och jag tror inte att konstruktionen håller för alltför hög kontinuerlig produktion.

Har du mycket ved som är klenare än 20 cm i diameter skulle jag satsa på en bilke eller liknande maskin från hakki och sälja veden i en lägre kvalitetsklass istället. Vedprocessormodellerna är enbart tidsmässigt effektiva på lite grövre ved.

/andreas.

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

bevakare  
#132688 hej hade hoppats på fler synpunkter,,,,,,,,,,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

totte  
#132689 Prova att söka på "bala agri" i sökrutan. Du får garanterat en hel del att läsa.

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

bevakare  
#133005 Verkar som det inte är så många på forumet som kör bala agri.....

   TS
Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

Henrik Petersen  
#133008 Hej !

Vi är ju några stykken som har den lilla Bala Agri 320, men det ger ju inte svar på frågan om 410 är bra eller dårlig. Därfor har jag inte svaret på frågen. Jag kan doch tillägga att jag är supernöjd med min lilla maskin som inte har krånglat en enda gång.

Mvh Henrik

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

Nolltax AB  
#133013 Alternativt....
http://www.cgnord.se/sida12.html

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

mackan_15  
#133239 Hej

När vi testade en 410 i våras hade vi problem med inmatningen, pga att mattan är så pass kort var det svårt att få stocken att matas fram av sig själv (sen var det blött med vilken inte gjorde saken bättre).
Brytaren som stoppar inmatningen krånglade också det sista, vet ej om detta är ett vanligt problem eller om det bara var vår maskin.

I övrigt tycker jag att det var en jättefin maskin, bra klyvkraft och kan ta stora stockar.

Ska tillägga att jag tyckte att transportören var något underdimensionerad.

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

bevakare  
#133241 mackan_15
Detta är intressanta åsikter......tackar och bockar

   TS
Användarvisningsbild

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

loppan  
#133271 Jag var nära att köpa en bala 410 el i våras men det föll just på att dom har elbrytare överallt i maskin samt att inmatningsmattan är för kort.
Bala rekomenderade inte att maskinen skulle stå ute i väta under säsong pga elbrytarna vilket en sådan maskin gör.
Sen blev det en pallax ks 35 i stället vilket jag inte ångrar.Mycket robust samt enkel i konstruktion.
Man ska inte stirra sig blind på att Bala klarar 45 cm i kap,Pallaxens 35 cm räcker ganska långt och klyven klarar 45 cm.

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

mackan_15  
#133311 Jag testade även pallax ks 35:a nu i våras, håller med om att det känns mer robust och visst klarar man sig långt på 35 cm.
Får ju säga att jag tycker att de har löst transportören på ett mycket bra sätt, pga att den går på kedjor blir det aldrig att den inte orkar med och slirar.

Användarvisningsbild

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133337 Så det är flera här som tycker Palax 35 är en vettig maskin?

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

mackan_15  
#133344 Absolut.

Det känns inte som att det är så mycket som skulle börja krångla (brytare m.m) och som sagt tycker jag att de löst transportören på ett mycket bra sätt med kedjorna (den kunde dock varit lite bredare).

Den maskinen vi hade hemma var väl den äldre modellen ska tilläggas, vad exakt som skiljer vet jag inte mer än att de ändrat positionen på armen man drar i för att kapa samt hållaren för stocken.

Avatar Fallback

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

skogsflane  
#133716 kan väl tilläggas att alla bala-maskiner jag sett in action har en tryckkraft som tycks överstiga det utlovade. dom tar nog till lite i underkant i sina spec.

Användarvisningsbild

Re: bala agri vedmaskin bra eller dålig ???

loppan  
#133733 Av de spakstyrda maskiner som finns på marknaden så är 410 el nog bland de bättre förutom inmatningsbandet.
Att det i stället blev palax var att det var den enda maskinen med vettig lösning av mekanisk manövrering av svärdet.
Den funkar riktigt bra eftersom man använder hela kroppsvikten om det behövs,Hakkipilkes spak var kass tyckte jag.
Tyvärr så har inte palaxen back på inmatningsbandet.
Både bala 410 el o palaxen går dessutom på 16 amp säkring vilket inte många klarar.
Akta dig för Bala 370 för den kräver 25 amp säkring,funkar inte ens på 20 amp.

Pris netto jag fick för en bala 410 el komplett med inmatningsband o transpotör + sexklyvskniv 119000+m.
Palax ks 35 ergo med 8 tons klyv,en 4 kniv och en 6 kniv 89000+m

Det finns mycket luft i Balas prissättning då deras orderingång än bra,Pruta tills du skäms och sen pruta lite till. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).