Motorsåg och handhållet

Kombidunk

160 inlägg 57096 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80554 HA!

Tur man inte hade kaffe i truten då man läste det.... =))

Nja, ju äldre destu roligare för min del... Såg alltså!


\:D/

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

maccall  
#82879
maccall skrev:Ja, i alla fall, efter att länge ha tyckt att kombidunkar är inte är någon vidare bra ide så byggde jag i alla fall en egen förrförra sommaren (se bilden nedan) och nu har jag nog tänkt mig att skaffa en riktig. Jag gillar inte att tanka med dem, men jag är trött på att bära så många olika saker med mig även om det bara är runt på tomten så att nu är det dags.


Jag kom in på Stefan Olsson i Nynäs för någon dryg vecka sedan och de hade Husqvarnas riktiga kombidunk på pall för 299:-, så jag slog till. Vet inte om de fortfarande har kvar, men det är kanske inte så många här som bor åt de trakterna ändå. Men det är ett bra pris! På tvåhundratalet kronor eller på den 3:e hundralappen för att hålla sig till ämnet. Eller var det det som var OT? Det blev så rörigt...

:P

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

H-E  
#105662 Allt utom bildelar, nu har Biltema självklart en egen kombidunk också, 139:-



Bild

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

swe#kipp  
#105685 Denna har jag (plus en vanlig hva kombi och även den för 5L dunkar)men till den lilla dunken har jag inte fått nån snabbfyllar pip ännu ,,, undrar om stihls pip kan passa `??

DSC00411.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Kjell S  
#132054 Åter till kombidunk... Stihls med filhållare mm såg bra ut - ända tills man kände på den...

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Kjell S  
#132064
Ekhagas trädfällning skrev:
obantteg skrev:Om jag räknat rätt räcker en kombidunk ca 12 timmar om man kör 346a, så det räcker ju gott o väl till :)


Tänkte just på något liknande. Jag blir mycket imponerad av en huggare som gör slut på en kombidunk på en dag med en 346:a (och då räknar jag inte in kapning av ved på vedbacken). När jag hög mer professionellt då räckte en dunk till två dagar. Det var visserligen en 242:a som var lite snålt ställt men ändå.

Men man gasar kanske lite dåligt eller håller korta dagar... :grin:

Martin


Man får leta i inläggen som har något med soppadunken att göra...
Det bästa är som sagt påfyllnings pipen, sätter det nog på ATV dunken oxå, Dj:a skitdunkar att drälla!

Gällande soppaåtgången - känner några som vägrar ge upp tokvarvandet när de går o kvistar.
Är det någon kvarleva från gamla, sega sågar?
Rätt inställd så varvar man ju upp på nolltid och det går att stänga av sågen då o då oxå...

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

totte  
#132114
Gällande soppaåtgången - känner några som vägrar ge upp tokvarvandet när de går o kvistar.


Vittnar om okunskap, en såg som är så snålställd så den ylar lever vanligen inte länge, den går alldeles för varm. Dessutom levererar den betydligt mindre effekt än en som är rätt justerad.

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

BM 35  
#132156 Tror på Stihl kombi dunk bättre att fylla bensin i dunken,,och bättre att hälla ur då snabb pipen håller mycket bättre än Hqv..som inte håller

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134033
swe#kipp skrev:Denna har jag (plus en vanlig hva kombi och även den för 5L dunkar)men till den lilla dunken har jag inte fått nån snabbfyllar pip ännu ,,, undrar om stihls pip kan passa `??

DSC00411.jpg


Rätt gammal tråd det här! men ändå! det är väl en sån här dunk du har antar jag!? så då borde ju stihls pipar passa! :roll: :smile:

http://cgi.ebay.de/Kombikanister-inkl-S ... 35a5531409

jag är själv ute efter en liten kombidunk som kan vara att föredra ibland! är lite sugen på denna:

http://cgi.ebay.de/Einhell-Kombi-Kanist ... 230d1e211e

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134600 Det lutar mer och mer åt att jag köper en Stihl kombidunk. Jag har flera år kört med flutite system med deras dunk. Fantastiskt bra system men de har ju slutat tillverka och sälja det så jag har inte till två sågar och då får jag köra med annat system på dessa sågar och det är urkass att två system.

Det värsta med Stihls dunkar är att de är så fruktansvärt asfula!!!! De ser ut som något som tillverkades på 60:talet. Ja, ja... det är ju inte någon skönhetstävling så det får väll gå ändå ;)

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134643 Ratioparts har en påfyllnads pip som funkar med. Inte olik det system Elux/HVA har.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134644
Mange skrev:Ratioparts har en påfyllnads pip som funkar med. Inte olik det system Elux/HVA har.


Har provat den! den var helt värdelös tyvärr!! slutade inte rinna när det skulle, så det rann över lik förbenat!! kanske gjorde jag nåt fel....men jag provade flera ggr så..... :sad: det är inget jag rek i alla fall!!

säga vad man vill om designen på stihls dunkar! men deras pipar håller minst 10ggr så länge som dom gröna skitpiparna på "eluxdunkarna"!! "eluxdunkarna i sig är väl helt ok, men piparna är rent skit! förutom dom första äldre svarta piparna dom hade(men dom var väl för dyra att tillverka) så ni som har kvar dom gamla svarta piparna.......var rädd om dom!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134689
Huggarn skrev:
Mange skrev:Ratioparts har en påfyllnads pip som funkar med. Inte olik det system Elux/HVA har.


Har provat den! den var helt värdelös tyvärr!! slutade inte rinna när det skulle, så det rann över lik förbenat!! kanske gjorde jag nåt fel....men jag provade flera ggr så..... :sad: det är inget jag rek i alla fall!!

Det beror på vilken dunk som pipen sitter på. För att HVA:s system skall fungera måste dunken vara "inkompressibel", dvs. ganska hård. En HVA-pip passar bra på HVA:s dunkar men är värdelös om man skruvar på den på en Aspen-dunk, som kläms ihop av "suget" från den utrinnande bensinen och därmed överfylls tanken.

För att HVA-pipen skall funka med en mjuk dunk så måste man klämma ihop dunken innan påfyllning, annars rinner det över.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140683 Nu är en Stihl kombidunk införskaffad och jag är mycket nöjd med den. Till skillnad från Hq dunk så har Stihls även överfyllnadsskydd på oljan. Funkar bättre än jag kunde tro.

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

pertan  
#140756 hade en kombidunk från sthil elr jonsered som funkade kanon när ja röjde.
skruvade lös lill dunken på med en påfyllningspip sen hängde ja den på selen med 2,5 l bränsle i sen kunde man dra stråkerna bra mkt längre. så för min del är ja igentligen bara ute efter lill dunken så en vanlig 5 liters dunk funkar för min del i det fallet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).