fre 24 jun 2011, 12:09#132145
Jag och de andra som körde 1910 under dagarna den fanns som demo upplevde den som stum för det var ett stötande och hackande i hytten jämfört med den gamla D-modellen. Om det fanns nåt gummi kollade jag aldrig men det kändes då inte som det
Hörde om en entreprenör i Jämtland, tror jag det var, som tog fram en egen dämpande upphängning till hytten så det var fler som inte gillade skakningarna när det var ojämnt i ytan, framförallt inte om man kör band runtom.
Men visst gick traktorn fint i hydraulik/drift och medsvängning var inte dumt när man vande sig men jag kommer aldrig fatta varför man envisas med att sätta dit en så sjukt trång hytt på en sån stor maskin.
Självklart finns det JDs som har gått galet bra och hållit ihop ännu bättre, det erkänner jag gärna, men utrymmet i E-modellerna, som ju denna tråden handlar om, kommer jag aldrig att gilla då hytten är alldeles för liten för min smak och kroppstorlek. Jag har hellre rejält med plats i en fast hytt på t ex en Rottne, Ponsse eller Tigercat än sitter och snurrar med i en liten snusdosa på en JD.
Bryr mig rätt lite om JD överlag då jag inte äger nån men tycker det är sanslöst att man använder entreprenörer som oavlönande produktutvecklare i den utsträckning som jag tycker gjorts med E-serien.
Jag känner till och har läst om alldeles för många maskinägare som haft för mkt krångel med sina maskiner för att det ska vara OK. Möjligen har de senare maskinerna blivit bättre men läser man t ex novis inlägg om deras nya 1470 verkar det fortfarande finnas en hel del rappel kvar att fixa.
Men visst finns det fler tillverkare som borde skärpa sig på den punkten men denna tråden handlar ju om JD