Friluftsliv, Naturturism

Allemansrätten ska utredas...

164 inlägg 103804 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allemansrätten ska utredas...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten ska utredas...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131691 Vissa anser att det inte behövs....

http://www.bt.se/debatt/allemansratten-fungerar-utmarkt(2808368).gm

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten ska utredas...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131747 Förvånar mig inte att miljömupparna vill behålla allemansrätten oförändrad. De slipper ju ta de ekonomiska smällen av markslitage och nertrampade plantor.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten ska utredas...

swe#kipp  
#131754 Jag köper helt klart att dom som nyttjat marken för komersiella aktiviteter som bär och svamp plockning borde krävas på ersättning i någon form samt sådana som "allvarligt" inverkar på naturen men är det nått mer som är problematiskt med allemansrätten ???

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten ska utredas...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131756 Det är väl i så fall där friluftslivet i alla dess former koncentreras till alltför små privatägda områden, där ägarna vill tjäna pengar på skogsbruk eller möjligtvis jakt.

Notera att denna koncentration av friluftsliv främst torde drabba de privata markägare negativt. Kommunal mark är ju oftast inköpt för kommuninvånarnas friluftsliv eller framtida bebyggelse, så här torde kommunerna lätt kunna styra friluftslivet till lämpliga delar av sitt markinnehav.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten ska utredas...

swe#kipp  
#131759 jo och det är väl vid sånna tillfällen det borde gå att kräva nån ersättning av kommun eller stat, när friluftslivet gjort lite för stort anspråk på allemansrätten !!
Det enda jag hoppas är att den inte inskränks eller försvinner men absolut bör det gå att kompenseras om stora värden förstörs eller nått som borde vara självklart att sylt och svamp företagen får ersätta för skador eller liknande på privat mark !!!

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten ska utredas...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131779 Att skrota hela allemansrätten tror jag inte är aktuellt inom överskådlig framtid, utan grejen var väl snarast att se hur den bör begränsas för kommersiella aktörer.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten ska utredas...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131795 Här är en bra och läsvärd artikel i ämnet http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/an ... 256024.svd
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten ska utredas...

swe#kipp  
#131827 Bra artikel helt klart, mycket är ju gammalt hederligt sunt förnuft kan man tycka men det är väl det som brister lite för ofta antar jag :(

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten ska utredas...

Hema  
#131899 http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ma ... 261916.svd

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten ska utredas...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Avatar Fallback

Re: Allemansrätten ska utredas...

Torgny  
#132123 något som retar mej förutom att smarta turistföretagare lanserar svensk natur som fritt för turister att göra allt dom vill är väl att många anser att hugga julgran ingår i rättigheterna för varje hushåll i sveriges tätorter men det gör nog folk oavsett allemansrätten

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten ska utredas...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132168 Varje skogsbesök är värt 220 kr http://www.kristianstadsbladet.se/krist ... tsliv.html varav 0 kr till skogsägaren + krav på att skydda ditt och datt utan ett öre i ersättning, samt att helst inte slutavverka över huvud taget. 😡 Ska man skratta eller gråta åt eländet?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten ska utredas...

Skogshuggarn  
#132672 Har inte läst igenom lagtexten, men fom 10 juli (?), så blir det tydligen hårdare straff för "nerskräpning".
800:- pix i böter, vilket kan bli kännbart för bla bärplockarna som åker runt och dumpar sitt skräp lite varstans efter vägarna/i skogen.
(Matförpackningar/trasiga säckar/lådor mm, mm).

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten ska utredas...

Torgny  
#132699
Skogshuggarn skrev:Har inte läst igenom lagtexten, men fom 10 juli (?), så blir det tydligen hårdare straff för "nerskräpning".
800:- pix i böter, vilket kan bli kännbart för bla bärplockarna som åker runt och dumpar sitt skräp lite varstans efter vägarna/i skogen.
(Matförpackningar/trasiga säckar/lådor mm, mm).



ja men sen ska du ju bevisa vem som kastat skräpet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).