Skotare

Välja mellan 868 och Teg 7000

63 inlägg 38410 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132003 Jo det är sant, men däck är ju inte direkt billigt heller om man måste byta flera... Men nu litar jag till 100% på dig och köper 868n och gud hjälpe dig om det blir fel :wink: Haha nä, det är bara kul med alla synpunkter, lätt att man stirrar sig blind själv :grin: Ska ta en natts sömn på det hela :wink:

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132021 Någon som kan tipsa om hur man kollar boggielådorna på 868n att dom är i bra skick? Samt om det finns några andra vanliga svagheter på maskinen/maskinerna som man bör vara lite extra uppmärksam på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

matja  
#132050
Tosca skrev:Det som skulle kunna tala för Tegen är väl bärigheten, det ska mycket till innan man blir kvar.
Sen driver ju inte Teg på kärran, som man kan få lassa av om man hamnar på fel ställe.


Det är för stort mellanrum mellan bakhjulen utan band på 868:an.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

matja  
#132052 868 är som en långsvängd dumper i skogen.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132061 Ok så med andra ord är Tegen mycket smidigare då.?

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

granqvist  
#132068 Har aldrig sett en 868 i verklighet. Däremot råkade jag nyligen läsa en artikel i en finsk maskintidning. Den är del av en serie som handlar om veteranmaskiner i skogen. Det intervjuas en veteranförare som kört tiotusentalstimmar med maskin.

Som tidigare nämnts så är det transmission i bakvagnen som kan ställa till det vid långa hjulningar. Bakdiffen sitter högt upp och där finns lodräta kedjor ner till boggina. Var visst lagringen vid nedre kugghjulen som kan skära fast pga otillräcklig smörjning. Men, som ovan nämnts, en dolly löser väl det problemet. Svängleden satt visst långt fram så spårningen är dålig. Annars har dom bara bra att säga om 868:an

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132084 Vad handlar det om för pris då ? Kanske finns ännu bättre maskiner i prisklassen eller har du bestämt att det ska bli en av dessa två ?

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132105 Det är aldrig bestämt före man skrivit på. Men det är dom jag hittat runt omkring här som är intressanta och inte verkar vara vrak och 868an har jag i princip nästgårds. Samt att det verkar vara vanligaste typen här uppe... Priset på dessa ligger runt 55´ så tips om bättre maskiner emottages tacksamt. Men misstänker att det är som med allt annat, alla har sin favorit, men är givetvis intresserad att höra om fördelar på andra maskiner jämfört med dessa. Skriv gärna vad ni har för erfarenhet av maskinerna, om ni själva har eller haft typen ifråga eller kört sådana...

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Hema  
#132107 Han som skulle sälja TEGen, verkade han intresserad av att fixa maskinen, så man kunde provköra den? Eller var det något som köparen fick fixa?

Användarvisningsbild

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

totte  
#132109 868:an var en typisk produkt av sin tid, men också hyggligt modern för tiden. Rymlig och bra hytt, komforten var med dåtidens mått bra, och det var en slitstark arbetshäst. Drivlinan med konverter är inte idealisk, kräver rätt mycket lirande med gas och broms om man skall köra mjukt och snyggt, men med lite vana så funkar den bra och är lättkörd och är väl vad jag vet väldigt pålitlig och slitstark även den. Tror det var få skotare från dess tidevarv som var bättre sett i det stora hela.

Rottne Blondin var väl konkurrenten framför allt, också den en riktig klassiker. Blondinen hade rulldrift till boogien, med för och nackdelar. Klart bättre att hjula med tack vare det, billig och enkel konstruktion, men det gick inte att ha band på boogien.

En påtaglig för-/nackdel med Tegaren är den mekaniska transmissionen. Inte alls lika smidigt att köra med förstås, men i stort sett outslitligt och lätt och relativt billigt att reparera. Sen är den ju ett klart äldre koncept, mera traktor med vagn än modern skotare.

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132110 Nej han skulle byta slangen, var bara nedre kylarslangen, får ta och ringa honom och höra om det är gjort, den finns ca 15 mil bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132116 Tack Totte!
Ja jag har haft ögonen öppna efter en Rottne Blondin också, men har aldrig sett eller hört någon till salu häromkring. Ja det är det jag hört av folk runt omkring att både 868 och Ford Teg är slitvargar. Jo blir det fel på konvertern blir det nog dyrt. Hörde om någon som monterade manuell låda på sin Teg 750 när konvertern rasade. Så totalt sett är nog Tegen billigare och enklare att reparera och underhålla men kanske inte samma kapacitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132149 Min 904 är gjord för 12 ton last. Vet inte om 7000 har mindre lastförmåga men nog borde det räcka annars :wink:

Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

Polarbear  
#132151 Ja det låter ju bra :grin: Har du vagn med Robsondrift? Funkar den bra utan band på planare mark? Men din 904 kanske är 4-hjulsdriven...

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja mellan 868 och Teg 7000

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132177 Jag har kedjeboggi på den. Har aldrig haft på banden än då jag inte kört så mycket. Men jag har band både till traktor och vagn. Kört fast en gång, körde över en stubbe så vagnen hängde upp sig. Var blött på bägge sidor. Enda gången jag önskat jag hade banden på;) Men i höst åker dom på då det blir vinterkörning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).