Motorsåg och handhållet

Röjsågsselar?

20 inlägg 10618 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

rabbit70warhammer  
#132053 x-fit är en comfort sele rent ergonomiskt. Säger väl allt. X-fit selen går tvärs över ryggen, snett. Vilket gör det omöjligt att få större delen av tyngden på höfterna. Det säger sig självt att X-fit är fel när stihl bygger sin advance-sele helt annorlunda med rakt höftbälte istället för snett. Jag kan visserligen förstå att stihl användarna använder X-fit då den har förvarningsutrymmen för bensin. Beträffande advance så har jag hört att ryggsäcken så är det för liten för bensin och vatten mm. Jag förstår även att stihl användarna inte kan använda husqvarnas mer fördelaktika selar då deras krokar inte går ihop med sithls metalhål. Stihls selar slåt inte Husqvarna Balance X beträffande ergonomi och förvaring. Det är ren fakta.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågsselar?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132065
Huggarn skrev: x-fit, advance, husqvarna xt mfl har så pass bra höftremmar idag så alla selar går at ställa in så det passar!! om man inte är byggd som....tja.....vet inte vad???

Arnold?

Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

Phantom  
#132117 Jag håller med Huggarn! En nogrann injustering av selen är det optimala och underverk kan ske :) Men sen kan det självlklart skilja i hur mycket du kan "få med dig" på varje sele. Men all extra vikt brukar ju förkorta asbetspasset på något sätt. En nogrann planering och en perfekt justerad sele är det optimala.
Men sen tror jag även det kan skilja mellan varje användare vad som är det optimala för just den individen. Man får helt enkelt prova sig fram...

Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

BM 35  
#132154 Hqv Balance X tror jag inte jag provat,,provat på en äldre hqv sele och jag tyckte inte den var bekväm för lite stoppning i axlar och rygg och så blir ryggskenan knäckt om du har dunk på ryggen,,, och soppa ska ju med,,,Funderar på en lätt aluminium mes som bas och bygga på den,,X-fit har ju tre typ platt stål men dom håller inte,,, men har nya hqv sämre krokar än x-fit har hade från början

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågsselar?

BM 35  
#237778 Har provat hqv Balance xt tror jag den hette och fick inflamation i nackmusklerna,,,Fel inställd säger ni,,,,,JA förmodligen men ska det va så förbannat svårt att ställa in en sele ,,X-Fit selen är bara att dra åt höft bältet så blir all tyngd över höften sen axelremmarna sitter kanon,,Såg det fanns en ny baggen sele ska beställa den och kolla vad det är,,,,X-fit är bra men den håller inte

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).