Socialt (mer om oss)

Sevärt i norr.

25 inlägg 13827 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sevärt i norr.

plutten  
#131914 Har planer på att åka med gumman på bilsemester till norra Sverige av alla ställen. Nu undrar jag om det finns
nåt sevärt som ni på forumet tycker en svenskatalande österbottning kunde,borde se.
Mvh plutten.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sevärt i norr.

totte  
#131944 Tja, det beror ju lite på vad ni är intresserade av, kultur, natur, bygd, ödemark, etc. Och skall ni fara runt hela Norrland eller i vilken del av norra Sverige det blir. För min del skulle jag inte missa att besöka någon av de stora forsarna, Storforsen i Piteälven, t ex. En visning i nåt av de stora kraftverken, t ex Harsprånget. Gammal bygd och kultur i Västerbotten: http://www.vbm.se/i-lanet/sevart.html

Användarvisningsbild

Re: Sevärt i norr.

Kse  
#131945 Hur lång norrut ska ni åka? Norra sverige är ju rätt stort.

Kommer du ända upp till kiruna så rekomenderar jag en tur till turistgruvan som ligger typ 500 meter under jord, delar av ishotellet finns nu även sommartid så det måste man ju kolla in.
Eller varför inte en tur upp på fjället med korglift i Abisko, vill man högre upp så passar man på att bestiga Kebnekaise som är sveriges högsta berg med 2100 möh.
Esrange Space Center där man skjuter upp raketer och satelliter är oxå värt ett besök.
Gå in på http://www.lappland.se så hittar du mer info om min hemkommun.

Avatar Fallback

Re: Sevärt i norr.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131947 Jag och en kompis åkte norrut -93 på tältsemester, jag tyckte då att Porjus med dess Pionjärverk var något av det mest sevärda vi såg. Hela omgivningen kändes positiv på något sätt.
Annars som nämnts turistgruvan i Kiruna, i övrigt tyckte jag att norra Norge var mycket mer sevärt än norra Finland och Sverige.

Minns motvilligt att vi även stod vid Treriksröset prydda med Rayban glasögon och pratade i mobiltelefon, sicka stekare vi var :)]
Dock så sved det lite att endast finska nätet hade täckning, så även ståendes i den svenska tårtbiten så var vi tvungna att ringa inom Sverige via utländsk operatör 👎

Avatar Fallback

Re: Sevärt i norr.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131950 Storforsen i Piteå-älven är klart sevärd!
Vägen utmed Vindelälven är också mycket vacker, älven är en av de fyra som inte har några kraftverk.

Användarvisningsbild

Re: Sevärt i norr.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131951 Traktormuseet i Svartbyn Överkalix känns tvunget.

Avatar Fallback

Re: Sevärt i norr.

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131953 Skogsmuseet i skelefteå tyckte jag var mycket intresant

Avatar Fallback

Re: Sevärt i norr.

mrlynx  
#131955 Nu ligger iofs skogsmuseet i Lycksele och inte i Skellefteå men klart värt ett besök.
Sen tycker jag ni ska planera in ett besök på en dansloge någon kväll när det är något bra band.
I Gräsmyr har vi dessutom dansvecka vecka 28 med dans onsdag till lördag.

Avatar Fallback

Re: Sevärt i norr.

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131970 Ursäkta :oops: så var det jag var där förra sommaren och skulle kunna tänka mig o åka dit en gång till :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Sevärt i norr.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132006 Jajust, svänger ni förbi Masugnsbyn så ger jag en guidning av vår kanjon, järngruva, kalkugn & dolomitbrott samt bjuder på en kopp kaffe, har ni tur får ni se min traktor åxå, gäller alla aktiva skogsforumister.

Användarvisningsbild

Re: Sevärt i norr.

Jerrka  
#132015 Atikgruvan utanför gällivare, med dess maskiner är nästan ett måste! När discovery från usa kommer dit så måste det vara sevärt...Har jobbat där !

Användarvisningsbild

Re: Sevärt i norr.

totte  
#132031 Vännäs motormuseum om ni skulle råka passera denna trakten. http://www.vannasmotormuseum.se/

Avatar Fallback

Re: Sevärt i norr.

skog+ terri  
#132037 eller om de blir sundsvall så kan ni besöka norra berget me dess utsikt över hela stan o byar annars så utsikten efter 86an

Avatar Fallback

Re: Sevärt i norr.

plutten  
#132040 Tack för tipsen! Lycksele skogsmuseum har jag besökt t.om. 2 ggr, mycket sevärt. Vi hade tänkt oss från Haparanda söka oss opp mot Kiruna. Vi skulle gärna fortsätta mot Norge, men tyvärr räcker inte tiden till för det,så det får bli nån annan gång.
Besök i gruvan ingår i planerna, sen får vi se, beror lite på vad väder som lovas dit opp om man skulle ta och vandra lite. Tack Slurfi för inbjudan! Skulle vara skoj att träffas, återkommer när jag vet mera om reseschemat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sevärt i norr.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132063 Ett annat besöksmål som rekommenderas i Kiruna:
Ur Wikipedia: "Kiruna kyrka utsågs av under Arkitekturåret 2001 till ”Alla tiders bästa byggnad, byggd före 1950” i Sverige. Den röstades fram av svenska folket som Sveriges mest omtyckta byggnad. Till motiveringarna hörde att den ansågs vara så vacker"

Detta stämmer verkligen. Nu på sommaren är det ju midnattssol men på våren och hösten kan man sitta på en bänk vid klocktornet och se solen gå ner. En riktig höjdarupplevelse, förutom att kyrkan i sig är värd ett besök.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).