Verkstan

Något läcker?

140 inlägg 68027 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131368
Kse skrev:Ja då är det bara lite skruvande kvar då tills Nuffe rullar igen.
Har du fått tag på åtdragnings moment, ventilspel mm?


Japp, allt står i verkstadshandboken som jag köpte från England!

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

massa-ved  
#131383
Uvskogen skrev:Ja men det där fattar jag inte egentligen. Även om ytterkanten på fodret ligger i nivå med blocket så sticker ju innerkanten kanten upp ca 1 mm, den måste ju skära in i packningen och ge väldigt bra tätning?! Hmm, slår mig nu när jag skriver att det kanske är den kanten de menar i v-boken att man ska mäta ifrån. :???: I så fall är det alldeles utmärkt, mitt i prick så att säga.


Det är den yttre låga kanten du skall mäta på, det är den som är bearbetad i förhållande till
kanten som ligger an mot foderhyllan.

Den höga kanten på fodret är flamkanten den ligger inom hålet i packningen. Ligger de två andra
foderna lågt går det att lägga en 0,10:a ovanpå. Det är bättre om de ligger nån hundradel förhögt
än förlågt. 0,05 är inte mycket ett normalt hårstrå är 0,03. Om du tar bladmåttet eller nåt lämligt
en järnbit med vasst hörn tex. och skjuver in mot fodret så måste det ta imot annars ligger det förlågt.
Är det kopparpackning till toppen så olja in den på båda sidor innan mont. Även om det inte står i
v.boken så dra toppen i tre steg tex 4 kg, 8 kg och slut moment sen drar du om slutmomentet en gång.
Till vissa motorer står det att man ska dra så ibland bara åtdragningsmomentet.
I vilken ordning de skall dras står väl i boken.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131386 Tja, jag tycker nog att det "hugger i " när jag drog med nageln igår, men inte vet jag. Det höll ju tätt för de två fodren som jag inte rört tidigare så de må väl sitta bra även nu. När du säger "lägga ovanpå" menar du ovanpå fodret mot toppen? Med andra ord om det mot förmodan skulle läcka så räcker det att ta bort toppen och lägga shimsena ovanpå? Kan ju konstatera när man läser runt på olika trådar att det ska mycket tur till för att den ska bli tät efter det här. Hittade alldeles nyss helt en ny uppgift om att fodren ska pressa ned med 27 Nm när man mäter höjden! Dessutom att det är otroligt noga med denna inmätning så det ska ingen amatör göra :shock:
Ja, ja, kanske jag har en fantastisk tur, annars får det väl bli till en verkstad med den eller nåt sånt.

Hursomhelst, nu sitter toppen på, ska dra den i morgon, ska kalibrera min momentnyckel mot en bekants först. Finns med dragordning i handboken. Dessutom ska man efter varmkörning efterdra en gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

totte  
#131387
Dessutom att det är otroligt noga med denna inmätning så det ska ingen amatör göra


Så står det i alla slags instruktionsböcker om allt möjligt. Man får vara glad att man får tanka utan att kontakta en auktoriserad verkstad för att öppna och stänga tanklocket.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

massa-ved  
#131433 När man ska vara noga så tas fodrena ur och nya foderhyllor fräses. Det är för att få en ny fräsch yta att hänga
fodrena på. Men det går att lägga på ovan sidan, det är ju avsevärt mindre jobb.

Den som jag har haft till att fräsa nya foderhyllor, han släppte bara ned fodret och snurrade lite på det.
Det hängde alltså bara av sin egen tyngd när han mätte ( utan tätning givetvis ). Han har haft motorrenovering
som levebröd i över 40 år, tror inte firman hade överlevt om han inte visste vad han gjorde.
Ett foder som sitter i motorn är bara att mäta det sitter.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131441 Det var ju en massa bra information. Jag mätte också utan packning, står så i handboken. Lägger väl på 3 st 0,5 då om det visar sig att det läcker, för nu ligger då alla tre på exakt samma höjd såvitt jag kan mäta och se.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131699 Nu är den igång igen. Tyvärr så läcker det fortfarande "kaffe-latte från skarven mellan vx-låda och motor. Men den går väldigt bra och låter utmärkt, bättre än förut :smile: . Känner mig ganska nöjd med att lyckades plocka ner en traktormotor, byta foder och få ihop den igen. Kvar nu är att efterdra toppen, har kört med den 1 timme nu utan några som helst problem, förutom att det läcker lite grann som tidigare. Men när jag kör är det väldigt lite, syns inget efter traktorn. Så nu har jag väl 3 alternativ antar jag?

1) Ta isär igen och dela motor/växellåda och byta packboxen som ska finnas där
2) Sälja den i befintligt skick och köpa en 80-tals traktor
3) Köra med den så länge det går och leva med att den läcker

Kollade för övrigt nivån i växellådan, nu verkar det vara mycket olja där i stället!? Två filmer i bloggen om du vill höra hur den låter och se det som tråkigt nog fortfarande läcker.
blog/Uvskogen/index_b-3748.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

viktor meck  
#131701 grattis du lyckades. du borde få diplom :lol: skämt och sido. tråkigt att det fortfarande läcker :sad: men klarar du byta foder så klarar du nog att byta packning mellan vxl-låda och motor. men frågan är om du orkar och har tid :?: :???:

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

totte  
#131724 Gratulerar! Bra jobbat! Ja, nu vet du ju i alla fall att det inte läcker in vatten i oljan. Det går väl att leva med att det läcker lite i packboxen, tills vidare. Blir det värre så kan du ju ta isär och byta, eller sälja och köpa nåt annat då.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131751 :-bd

Var nöjd över det där en stund medans du funderar över nästa steg. En gammal traktor läcker nästan alltid någonstans, troligtvis även en 80-talare.....

Men om det läcker latte från skarven så ska du kanske byta växellådsolja, det är nog bättre att den läcker ren olja, för traktorns del i alla fall....

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133490 En sista fråga på ämnet, det är ett lite hål i oljepåfyllningslocket, diameter som en 100 mm spik (4"). Ska det vara så? Sitter som en trasig nit i hålet. Där rinner det ju in vatten när det regnar utan problem, inga mängder men ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Kse  
#133501 Locken är ju ibland venilerade men då är det ju gjord på ett sånt sätt att vatten omöjligt kan komma in.
Skaffa ett nytt lock för det där lät ju inte så bra.
Tuffar Nuffe på bra nu då?

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

totte  
#133504 Eller ta en stor plåtskruv och dra i i hålet.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133509
Kse skrev:Tuffar Nuffe på bra nu då?


Japp, går bättre än tidigare, visst läcker den lite men inte så farligt och inte jämt. Hade den ute i skogen för att rädda atv+vagn som kört fast i en myr. Den gick hur bra som helst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

Snalen  
#193208 Fick du någon klarhet i exakt vad som läckte. Jag har samma traktor och det väller ut vattenblandad olja mellan motor och växellåda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).