Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

47 inlägg 37352 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

totte  
#131307 Om den inte svarar bra på pådrag så brukar det hjälpa att skruva ut L-skruven lite grann, börja med 1/8 varv eller så.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Storken  
#131370 Justerade den i dag och nu går den som en klocka! 8)
Riktigt bra vrid måste jag säga!
Den påminner rätt mycket om storebror FC 2255 fast lite smidigare!

Appropå vrid, den grymmaste röjsåg jag provat var en Husqvarna 265 !
Den var alldeles för tung att gå med, men den orkade fan hur långa snören som helst
till gräsröjningen!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Micke Holmgren  
#131413 Totte, gäller det där med 1/8 varv även 345 eller får man betrakta den som hopplös... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

totte  
#131420
Micke Holmgren skrev:Totte, gäller det där med 1/8 varv även 345 eller får man betrakta den som hopplös... :wink:


Det går nog åt flera varv där :lol: Nä, det brukar vara lagom att börja med 1/8, märker man tydlig förbättring kan man prova att nudda in den lite till man hittar lagom inställning där den svarar direkt och inte bluddrar på tomgång. Märker man bara lite förbättring öppnar man lite till. Om man öppnat ett halvvarv och inget händer så är det dags att riva förgasarn.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Micke Holmgren  
#131470 Den har inte gått så mycket efter service, kört mer med Hqv 250RX :grin: bättre drag men törstigare.
Farsan lyckades fylla oblandat i 345an... :roll: ny kolv 3500... Nu mer är det bara aspen som gäller :mrgreen:
Får testa skruva lite i helgen, den vill, som du säger "bluddra lite" vid tomgång och när man gasar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

totte  
#131473 Hmm, då kan det t o m hända att den får för mycket. Skruva in L och kolla om varvet ökar då, i så fall skruva vidare in tills den börjar gå ner igen och så ut igen tills den toppar tomgångsvarvet. Sen är det att skruva ut stegvis tills den går bra på tomgång och axar direkt när du gasar till. Funkar det inte att få till det så behövs det service på förgasaren troligen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Micke Holmgren  
#131483 Ok Testar i helgen

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131492 3500:- för en ny kolv? Låter hutlöst.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Micke Holmgren  
#131530 Han lämnade in den för rep...
Fanns inget komp
De såg väl en chans och lade på några timmar felsökning.. 😡

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Sedvall  
#154784 Ingen mer än jag som haft nå större problem med 545an? Min tappar tomgången precis när den börjar bli varm sen går den bra när man kört ur första tanken. Lämnade in den och fick ny förgasare men problemet kvarstod, får se om de hinner bli löst innan helgen

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Olav  
#154878 Köpte mig en ny 545fx/t för en dryg vecka sedan, och har röjt ca 15 tankar med den.....
Och jag är grymt nöjd! Rent av positivt överraskad.
Jag provkörde en demosåg tidigare i höst, men den imponera inte alls, den msået nog ha varit fel justerad eller nåt.
Men jag behövde en såg till.... då min 345fx/t börjar ha gjort sitt.... (annars varit en mycket bra såg) och min Husqvarana 355fx/t inte är nåt att lita på.... den går ibland å ibalnd inte alls och ibland dåligt och ibland utmärkt.
Tänkte först att jag tar en Stihl denna gång...... men så börja jag tänka på servicen, här där jag bor så funkar servicen på Husqvarna mycket bra, medan stihls inte är nåt att skryta med direkt.
Så det blev en 545 trots att demosågen inte imponerade.... Men nu har man blivit postivt överaskad.
Den accellererar bra, den orkar bra med stora klingan, den går mjukt och fint. Lite mycke soppa drar den, men den ska finjuesteras snart när jag kört 20 tankar. Den går väl lite fett just nu.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Nonkan  
#154901
Sedvall skrev:Ingen mer än jag som haft nå större problem med 545an? Min tappar tomgången precis när den börjar bli varm sen går den bra när man kört ur första tanken. Lämnade in den och fick ny förgasare men problemet kvarstod, får se om de hinner bli löst innan helgen


Kör du med vintersatsen? Den kan vara bra att sätta på redan från 10-15 grader och neråt på 545. Det finns ett servicemeddelande om det sedan länge, så den infon borde du fått från din ÅF.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Sedvall  
#154922 Jo ja kör med den på, men de spelar ju ingen roll om sågen inte ens startar med startvarvet i. Fick tillbaka sågen idag med nån fjäder i förgasaren bytt, den va troligtvis bytt på senare sågar än min. Ska ut på söndag, då är det upp till bevis om det funkar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155492 Kör själv Stihl 460, använde den vid järnvägsröjning. Imponerad både av styrka och bränsleförbrukning. Använde Husqvarna innan men blev Stihl pga av pekfingergasen,

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs Stihl 460 , skogsröjare

Sedvall  
#155496 Själv köpte ja egen såg för att få tummgasen. Kört med farsans 345FR förut, har ju pekfingergas på dom med men längre rigg och gräsvinkel. 545 an går fortfarande skit, startar iaf nu men har dålig tomgång vid en viss temperatur. Får se om det går att justera!?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).