Före och efter jobbet

En otrolig historia

24 inlägg 10161 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En otrolig historia

jesper@fordson  
#13066 Min pellets brännare, en Ecotec A4, la av nu på lördags kvällen. Kollade vad som kunde vara fel och såg att internskruven hade låst sig. Jag tog isär brännaren och efter en hård kamp ficka jag ur internskruven som satt fastkilad av en stor fyrkantig stålbricka i storlek 50*50 mm och 3-4 mm tjock. Då jag köper min pellets från Telge Energi så ringde jag till dom men dom hade inget öppet på kvällstid utan jag vände mig då till Neova som levererar pelletsen åt Telge. På neovas hemsida så hittade jag ett mobilnummer till en Marcus Reinevik(mycket trevlig och tillmötesgående) som gav mig numret till regions säljaren. Jag ringde honom och talade om mitt problem och att jag inte kan värma mitt hus utan pellets. Min tanke var ju att han kanske kunde ordna hit en montör till i morgon men inte.
Samtalet med regionssäljaren blev detta. Jag förklarade mitt problem.

Regionssäljaren: Va fan vill du att jag skall göra åt det en lördag kväll.
Jesper: Jo jag tänkte att du kanske kunde ordna någon montör som kunde laga brännaren.
Regionssäljaren: Hur fan skall jag kunna göra det en lördagkväll, dessutom har jag gäster.
Jesper: Va är det för attityd du har.Jag ringer ju och ber om hjälp med en vara ni sålt som det är fel på.
Regionssäljaren: Jo sån är min attityd när du ringer en lördagkväll, far åt helvete med dig din jävel. KLICK

Detta är helt otroligt. Han bad mig fara åt helvete.

Jag ringde upp Marcus Reinevik igen och han kunde bara beklaga sin kollegas uppförande men kunde inte hjälpa mig mer än så. Han lovade dock att höra av sig till mig på söndagen om han kunde hitta nån lösning.

Vad säger man. Regions säljaren bad mig dra åt helvete i stället för att hjälpa mig eller ge mig ett nummer att ringa.

Jag är så arg så jag vet inte var jag skall ta vägen.Till råga på allt skit så har stålbrickan lyckats skära upp ett jack i interskruven och motorn har bränt så jag kan ju inte ens köra den hjälpligt.

Får gå och äta lite valium så jag kan sova...



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
XP  
#13069 Ja va fa...n ska man säga om sånt 😈 .Du kanske skulle ta med dig brännaren till den där säljaren och köra upp den nånstans på han. :D

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13074 allmäna reklamations nämnden?
Skriva en snyft historaia till afonbladet?
Skriva till Sverker i Plus?

Fastän jag hatar det så tyvärr ger ovanstående saker resultat...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13076 Vänd dig till någon som säljer/servar din anläggning istället (se jourverksamhet).
Skaffa sedan ett intyg från servicekillen på "orsak till haveri", och bifoga denna tillsammmans med räkningen till pelletsleverantören.

Klart!.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13084 EcoTec,,,,,

Här hittar du alla åf/kontakter och ev någon VVS firma nära dig som har jourverksamhet och kan komma ut och fixa din anläggning.

http://www.ecotec.net/ (se kontakt).

Sedan verkar ju den här "Marcus", vara marknadschef för hela "Neovaköret", så jag undrar just vad han har att säga åt sin "regionssäljare", må morgon?.
Sämre "ansikte utåt", får man ju leta efter, som ber en av deras "produktanvändare" att fara åt helvete.
Dessutom är det ju ingen "skitsak" när husets värmesystem bli "utslaget" nästan över en hel helg pga att de har skickat "skrot" i pelletsleveransen.
För du är väl 100 % säker på att 4 kantbrickan inte kommer från din egen anläggning?.

Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#13086 Har nu fått svar att jag skall bli kontaktad idag av reparatör.Men nu är klockan tre och har ännu inte hört nått.

Jo brickan kommer inte från mig.Finns inget i min tank som kan släppa brickor.Jag skulle nog vilja minnas mig ha sett liknande brickor på bultarna som håller tänder eller skär på skopor på lastare.Får ta och slå den där Aimo en signal i morgon när han hunnit nyktra till lite.
Att ta hit en reparatör och fixa brännare hjälper inte så mycket för tanken med 4ton pellets får tömmas och marnings skruven som tar det från tanken till brännaren måste kontroleras med.Den har konstigt nog lyckat få igenom brickan men det kan ju finnas skador på den med...

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13088 Trist det där

Kommer det upp några bilder ?

Skriv gärna hur det gått här =)

Du ska inte öppna en blogg i blogg delen och skriva lite om dig själv, vad du gör och sen kanske blogga lite varje dag? :D

Användarvisningsbild
masterchief  
#13090 Kanske läge att installera ett par elpatroner som backup?
Har det i min acktank, var värdefullt, när termostaten som styr fläckten i pannan lade av....

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13098 Får klart hålla med, el-backup är toppen..

har själv inga, vilket sved när brännaren började krångla rejält sist vinter(under den milda delen som tur var)
visserligen var felet lätt att fixa när man visste hur, så god suport vad verkligen ett måste där(fick även bra suport från pelletsforum en sida att rekomendera)

Då pannan är gammal (från 75) så känns det onödigt att montera el-patroner, blev billigare att leta upp en beg lucka så man kan bränna olja ifall det krisar.
nakdelen är ju ifall man är bortrest och det strular.

Sedan känns det väl inte så skoj att få ett samtal på sing lediga tid att någon behöver hjälp..
dok är hans bemötande förbannat dåligt, man kan åtminstone vara artig även fast han inte kunde göra mycket!?

//Martin

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13101 Precis...

at få samtal när man är ledig kan vara mindre trevligt det vet man när hemtjänsten i mitten av sverige ringt kl 4 på morgon och undrat varfö raderas kort inte fungerade, trodde att mitt mobil nr var jour nummer....

MEN det är fasiken så att man alltid sakll vara trevlig, man får i sådana lägen säga " Tyvärr har jag ingen jour (ring detta nr..), jag kan tyvärr inte hjälpa dig förrens i morgon bitt och är hemskt ledsen över ditt problem, om du ursäktar så är jag upptagen i familje angelägenhet nu".

Å andra sidan hade han gjort bra i fårn sig och ringt upp jouren själv bett att de ringde upp dig då hade du skrivt vilken bra service du fått och han hade minst fått 12 st nya kunder direkt.

Det är när det krånglar som man märker om man har en bra eller dålig leverantör.
Väldigt offtopic men en liknande histora där jag lyckades om jag får säga så bra.
Vi var mitt uppe i en förhandling med en större kommun där vi stog mot en annan part. Efterersom jag visste att kommunen satt o arbetade o läste avtalen och skulle återkomma nästa vecka tog jag ledigt torsdagen o fredagen för att åka o arbeta i skogen vid scoutstugan.
Jag skulle fälla stor-garnen som står mellan tolaettbyggnaden & huvudbyggnaden, granens diameter var 62 cm, så vi pratar "stor granen" som var världens vackraste gran tyvärr bara på fel ställe.

Sagt o gjort jag klättrar upp i granen börjar såga av den på övre topp delen och slår i min kil. Då ringer min mobil. Naturligtvis var det kommunen som ringde. de undrade om de störde.. ....nej då,,,,, jag sitter bara 12 m upp i en gran och har sågat av toppen till hälften så det hänger ca 150 kg gran o dallrar ovanför mig.

Som sagt så jag inte var jag var och att det inte gjorde något att de ringde på min lediga tid, vi var ju trots allt där för de.
Svarade bara snällt på frågorna, la på mobilen och putte ner granen.
Kan säga att vi vann avtalet. Och min komiske chef gav mig ett bonzie träd som jag kunde ha till nästa anbunds förfarande....

Sorry om jag lånade tråden lite.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13104 Enl min åsikt så får man nog vara beredd att ta lite samtal utanfö ordinarie arbetstid, och speciellt då inom säljaryrket vilket den här "tarmo" tydligen representerar.

Det har krisat till sig många ggr inom "min näring", då man behövt båda upp folk tom mitt i natten, och jag har än aldrig blivit bemött med att "hoppa åt helvete" även om tonen kan vara "en smula småirriterad" på andra sidan telefonen.
Det har tom hänt att vi fått ringa in folk som suttit på statshotellet helgtid och tagit sig 1 eller ett par "knappar innanför västen" + lite galanta damer i knäna, och det har inte heller varit några probs.

Det finns bara ett släkte inom försäljarkåren som är värre än den typen som J/F råkat ut för, och det är de som "lovar runt men håller tunnt" typ:
"Jag hör av mig - jo, men det där ska vi fixa på momangen - vi kommer i morgon, osv", och sen händer det "NADA"!!.

AARGH!,,,,,,:evil:

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13131 Ha ha vilken historia. Själv fixade jag själv precis fram en tändare till en pelletsbrännare åt en och jag har inte ett skit med det att göra egentligen. Men farsan råkar sälja pelletsbrännare och han är i spanien i två veckor så vad gör man :)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13132
Skogshuggarn skrev: och tagit sig 1 eller ett par "knappar innanför västen" + lite galanta damer i knäna, och det har inte heller varit några probs.


Ja vad fasiken det är ju ändå bara 4 sekunder så är man klar igen...

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13134 Alla liknande historier har ju två sidor...
Jag vet inte om det är självklart att pelletsproducenten ska ha jourverksamhet för att fixa folks uppvärmingsproblem?
En liknelse, du köper nya skor och tar en promenad på kvällen, halkar omkull och bryter benet. Ringer du då skohandlaren och ber honom komma och hämta dig och gipsa benet enligt teorin att nya skorna måste varit hala?
Sen har ju uppenbarligen kommunikationen klickat mellan dig och den andre personen vilket ju är tråkigt att det ska hamna på så låg nivå. Men till viss del kan jag förstå honom om det är så att han inte har jour utan är ledig från sitt jobb och någon "chef" lämnat ut hans nummer till en förbannad kund på lördagkvällen för ett problem som han ändå inte kan göra något åt. Kanske hade det varit rakare av den "trevlige" killen (som förhoppningsvis har betalt för att exponera sitt mobilnummer på hemsidan) att säga att vi säljer pellets, vi lagar inte pannor, vv sök i gula sidorna efter en värmejourfirma nära dig.

Sen är det ju som sagt bara att låta pannreparatören skriva ett intyg på skadan och dokumentera med foto och kräva pelletslev. på ersättning.

/Björken

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13160 Det med skor har inte ett dugg med saken o göra,

Det är stor skillnad..

och man ska ALLTID vara trevlig mot en kund, det finns inga undantag

Han kunde då snällt sagt att han inte kan göra något åt det och fixat fram ett nummer, och igengäld fått en nöjd kund och flera anslutande kunder

Har jobbat i en Rusta butik, visst folk kom och var arga/sura för att dom trodde att en borrmaskin för 200:- skulle funka till allt eller annan dylik maskin

men bara att vara trevlig och le, göra det bästa av saken som i detta fall då hämta en som har behörighet att köpa tillbaks den felaktiga varan

Så jag tycker det var dåligt gjort oavsett om han har jour eller inte

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).