Verkstan

Något läcker?

140 inlägg 68242 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131278
zeetorg skrev:Om du tar ett kort på kolven och förklarar på vilken sida det är i cylindern kanske vi kan komma med ett närmare råd.


Tack gärna, se nedan:

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

totte  
#131285 Ser ut som nåt varit löst i cylindern längre tillbaka. Ett antal märken som tyder på att nån flisa farit runt därinne. Kan inte tycka att nån av skadorna skulle orsaka något hållfasthetsproblem. Vi får se vad traktorkunnigare personer säger.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

zeetorg  
#131309 Jag måste nog hålla med Totte i hans synpunkter.

Ett gott råd:
Kom ihåg att lägga en tunn oljefilm i cylindrarna när du monterar kolvarna, om du inte redan visste det.

Du kan förresten få ett gott råd till, även om säkert redan vet det.
Ha alltid en trasa över den öppna motorhalvan när du skruvar. smådelar som man tappar ner i vevhuset gör ingen glad... :mrgreen:

Och förväntar väl oss att traktorn kommer att vara klar till midsommar...

Hur är det förresten i övriga Sverige, åker man i lövade traktortåg på midsommarafton, eller är det bara en lokal tradition där jag kommer ifrån?

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131322 Om något av de där jacken går ner till första kolvringsspåret (längs sidan) är det kanske inte så bra. Men traktorn startade förut så den kommer ju att starta nu också.

Det är väl troligt att de där jacken kommer från någon gammal kolvring. (Du har väl alla kvar i nuläget ? :smile: )

Ärligt men utan att ha facit på hur du ska göra, hade jag minst bytt kolvringar (men på alla tre cylindrar). Och mycket tveksam till sprickor/urslag om de når ända ner till första kolvring.

Det som tillkommer i utrustningsväg för att byta ringar på de kvarvarande två är ett honingsbryne.

Men kom i håg att begränsa projektet till en för dig bekväm storlek, för ju mer du gräver i motorn så ........... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131323
kl-820 skrev:Om något av de där jacken går ner till första kolvringsspåret (längs sidan) är det kanske inte så bra. Men traktorn startade förut så den kommer ju att starta nu också.

Men kom i håg att begränsa projektet till en för dig bekväm storlek, för ju mer du gräver i motorn så ........... :smile:


Tack för det, de är bara på kanten, på sidan så ser kolven hel och fin ut och ringarna likaså. Gillar din sista kommentar särskilt :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

totte  
#131329 Då är det väl bara att skruva ihop då!

Uvskogen skrev:
kl-820 skrev:Om något av de där jacken går ner till första kolvringsspåret (längs sidan) är det kanske inte så bra. Men traktorn startade förut så den kommer ju att starta nu också.

Men kom i håg att begränsa projektet till en för dig bekväm storlek, för ju mer du gräver i motorn så ........... :smile:


Tack för det, de är bara på kanten, på sidan så ser kolven hel och fin ut och ringarna likaså. Gillar din sista kommentar särskilt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131331
totte skrev:Då är det väl bara att skruva ihop då!

Uvskogen skrev:
kl-820 skrev:Om något av de där jacken går ner till första kolvringsspåret (längs sidan) är det kanske inte så bra. Men traktorn startade förut så den kommer ju att starta nu också.

Men kom i håg att begränsa projektet till en för dig bekväm storlek, för ju mer du gräver i motorn så ........... :smile:


Tack för det, de är bara på kanten, på sidan så ser kolven hel och fin ut och ringarna likaså. Gillar din sista kommentar särskilt :smile:


Japp! Satte i kolven igår och tog ut den igen, sådär har jag ju tränat inför kvällen :grin: Passerade biltema förra veckan och köpte, råkade passera, en kolvringshopdragare för en liten peng. Snacka om nyttig pryl när kolven ska tillbaka :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

totte  
#131333 Lite mindre skala och lite hemgjort:

Bild



Avatar Fallback

Re: Något läcker?

Mats J  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131335
Uvskogen skrev:Fodret är på plats. Enligt verkstadshandboken ska man mäta in det med en höjd över godset som ligger mellan 0.05 -0.15 mm :shock: Chanslöst alltså, har inget som mäter ens i närheten av en sån noggrannhet.

En sats (nr 16-849 på biltema) bladmått mäter ju från 0.05mm och uppåt så man använder det som tolk mellan linjal och motorblock så med lite känsla kan man faktiskt mäta förvånasvärt exakt.

Mvh Mats J

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131337
Mats J skrev:
Uvskogen skrev:Fodret är på plats. Enligt verkstadshandboken ska man mäta in det med en höjd över godset som ligger mellan 0.05 -0.15 mm :shock: Chanslöst alltså, har inget som mäter ens i närheten av en sån noggrannhet.

En sats (nr 16-849 på biltema) bladmått mäter ju från 0.05mm och uppåt så man använder det som tolk mellan linjal och motorblock så med lite känsla kan man faktiskt mäta förvånasvärt exakt.

Mvh Mats J


Ok, du har rätt, var och kollade på mina bladmått och det fanns faktiskt ett 0,05 på det. Men jag vet inte, när jag mäter så verkar de två fodren jag inte rört ligga jäms med blocket och så även det nya. Eller kan jag nästan lika gärna hävda att de ligger 0,05 mm över blocket :???: Traktorn gick ju bra med de fodren tidigare och packningen såg perfekt ut och inget hade läckt ut upptill enligt motorrenoveraren jag pratade med så jag hoppas det blir bra så här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

Mats J  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131341 Kanske måste schimsa upp dom fodrena också så att alla ligger inom toleransen. Fodrena trycks nog ner då man drar fast toppen och tätar extra bra, ligger dom i nivå med blocket kanske det inte räcker till för att bli tätt. Ring din motorreparatör och fråga.

Mvh Mats J

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131345 Ja men det där fattar jag inte egentligen. Även om ytterkanten på fodret ligger i nivå med blocket så sticker ju innerkanten kanten upp ca 1 mm, den måste ju skära in i packningen och ge väldigt bra tätning?! Hmm, slår mig nu när jag skriver att det kanske är den kanten de menar i v-boken att man ska mäta ifrån. :???: I så fall är det alldeles utmärkt, mitt i prick så att säga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Kse  
#131349 Kolla skadan som är klockan elva och klockan två på kolven så det inte finns några brottanvisningar och risk för att det lossnar bitar. Slipa jämt så att du inte har några vassa kanter på kolven.
Annars ärdet nog ingen fara , förmodligen märken från ett tidigare ventilhaveri.
Montera kolvringarna så att dom inte har öppningarna rak ovaför varandra om dom nu inte har fixerade lägen.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131350
Kse skrev:Kolla skadan som är klockan elva och klockan två på kolven så det inte finns några brottanvisningar och risk för att det lossnar bitar. Slipa jämt så att du inte har några vassa kanter på kolven.
Annars ärdet nog ingen fara , förmodligen märken från ett tidigare ventilhaveri.
Montera kolvringarna så att dom inte har öppningarna rak ovaför varandra om dom nu inte har fixerade lägen.


Har gjort allt det förutom det sista (medvetet i varje fall), hoppas det blev så ändå. Nu sitter den där :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Kse  
#131363 Ja då är det bara lite skruvande kvar då tills Nuffe rullar igen.
Har du fått tag på åtdragnings moment, ventilspel mm?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).