zeetorg skrev:Om du tar ett kort på kolven och förklarar på vilken sida det är i cylindern kanske vi kan komma med ett närmare råd.
Tack gärna, se nedan:
kl-820 skrev:Om något av de där jacken går ner till första kolvringsspåret (längs sidan) är det kanske inte så bra. Men traktorn startade förut så den kommer ju att starta nu också.
Men kom i håg att begränsa projektet till en för dig bekväm storlek, för ju mer du gräver i motorn så ...........
Uvskogen skrev:kl-820 skrev:Om något av de där jacken går ner till första kolvringsspåret (längs sidan) är det kanske inte så bra. Men traktorn startade förut så den kommer ju att starta nu också.
Men kom i håg att begränsa projektet till en för dig bekväm storlek, för ju mer du gräver i motorn så ...........
Tack för det, de är bara på kanten, på sidan så ser kolven hel och fin ut och ringarna likaså. Gillar din sista kommentar särskilt
totte skrev:Då är det väl bara att skruva ihop då!Uvskogen skrev:kl-820 skrev:Om något av de där jacken går ner till första kolvringsspåret (längs sidan) är det kanske inte så bra. Men traktorn startade förut så den kommer ju att starta nu också.
Men kom i håg att begränsa projektet till en för dig bekväm storlek, för ju mer du gräver i motorn så ...........
Tack för det, de är bara på kanten, på sidan så ser kolven hel och fin ut och ringarna likaså. Gillar din sista kommentar särskilt
Uvskogen skrev:Fodret är på plats. Enligt verkstadshandboken ska man mäta in det med en höjd över godset som ligger mellan 0.05 -0.15 mm Chanslöst alltså, har inget som mäter ens i närheten av en sån noggrannhet.
Mats J skrev:Uvskogen skrev:Fodret är på plats. Enligt verkstadshandboken ska man mäta in det med en höjd över godset som ligger mellan 0.05 -0.15 mm Chanslöst alltså, har inget som mäter ens i närheten av en sån noggrannhet.
En sats (nr 16-849 på biltema) bladmått mäter ju från 0.05mm och uppåt så man använder det som tolk mellan linjal och motorblock så med lite känsla kan man faktiskt mäta förvånasvärt exakt.
Mvh Mats J
Kse skrev:Kolla skadan som är klockan elva och klockan två på kolven så det inte finns några brottanvisningar och risk för att det lossnar bitar. Slipa jämt så att du inte har några vassa kanter på kolven.
Annars ärdet nog ingen fara , förmodligen märken från ett tidigare ventilhaveri.
Montera kolvringarna så att dom inte har öppningarna rak ovaför varandra om dom nu inte har fixerade lägen.