Verkstan

Något läcker?

140 inlägg 68010 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130785 I mitt fall så handlar det om att få de 3 fodren på samma höjd inom en snäv tolerans. Det är det man har indikatorklockan till. Den ska sitta monterad på en lång metallrätlinjal. De sitter mycket riktigt med en kant som tar emot men tydligen är inte precisionen i dem så hög att de automatiskt hamnar rätt. Jag har köpt till "shims" i olika tjocklek. De kan läggas mellan kanten och blocket för att justera höjden uppåt. I botten så tar det emot i packningen men när man provar in så ska inte packningen sitta i (enligt verkstadshandboken). Fodret är fasat längst ner så det kan säkert också påverka hur högt det hamnar.
Nå, i nästa vecka får jag veta i praktiken hur mycket det kan slå antar jag :wink: (fick inget foder till helgen tyvärr så jag får sola och lata mig i stället :smile: )

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

axwell  
#130787 En sådan billig för 200 kr skulle alltså inte klar av jobbet? Finns det inga garanterat plan ytor att utgå ifrån?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... torklocka/

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Skogshuggarn  
#130790 Indikatorklocka med magnetfot är inget vidare om man ska jämföra mått och samtidigt flytta den mellan olika mätpunkter.
Hellre då en "passbitsats" och djupmicrometer, alt tipset om skränkklockan.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130792
axwell skrev:En sådan billig för 200 kr skulle alltså inte klar av jobbet? Finns det inga garanterat plan ytor att utgå ifrån?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... torklocka/


Ha, jag var och skulle köpa den. Slutsåld och oklart när den skulle komma in :sad: Så här tycks proffsen göra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Skogshuggarn  
#130793 Proffs?.

Mitutoyo i all ära, men "finsmakare" använder givetvis "CEJ" :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130844 Har för mig jag läste stållinjal tidigare i tråden, når den över alla 3 fodren så går det till husbehov. Kombinera det med lite sunt förnuft och en lagom klubba att banka ner fodret med så kommer nog traktorn igång igen till ett rimligt pris.

Good Luck....

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130872
kl-820 skrev: en lagom klubba att banka ner fodret med .


Så det är så man gör :surp: , funderade just på det, kunde inte få dit utdragaren på undersidan så tack för det :grin: ett problem mindre. När den här evärdeligt långa helgen är över så kommer nog fodret på tisdag. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

Mats J  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131001 Man kan använda bladmått och stållinjal för att få siffror på skillnaden mellan ytorna. Bara ett tips.

Lycka till med reparationen.

Mvh Mats J

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131144 Idag, alldeles nyss, kom det nya fodret. Det skiljer ca 0,5-1 mm i innerdiameter mot det gamla, det nya är större. Är det något som kolvringarna tar hand om?

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

zeetorg  
#131164
Uvskogen skrev:Idag, alldeles nyss, kom det nya fodret. Det skiljer ca 0,5-1 mm i innerdiameter mot det gamla, det nya är större. Är det något som kolvringarna tar hand om?



Om det skiljer det så mycket så har du nog fått fel foder eller mätt fel. I vilket fall så kommer kolven att glappa för mycket.
För det betyder väl, om jag har förstått saken rätt, att glappet mot kolven är ännu större.

Du borde nog ringa och kolla om du fått rätt grejor.

Och kära medmänniska, håll ut! Det kan bara bli bättre!

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

massa-ved  
#131169 [quote="zeetorg"

Och kära medmänniska, håll ut! Det kan bara bli bättre![/quote]

Så talar en sann optimist, men du ska veta att inget läge är så dåligt att det
inte kan vändas till fullständig katastrof.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131173 Lite medflyt har jag allt, visade sig när jag mätte igen att det satt en sot-kant högst upp på det gamla fodret. När jag hade roterat skjut måttet några varv blev måtten de samma (med den precision ett skjutmått har). Så det blir inte sola i morgon, utan skruva, och om det nya fodret är på lägre eller samma höjd som de övriga, kanske jag kan få avsluta den här tråden någon gång i år i varje fall.... Spänningen är olidlig inför morgonens ibankande av foder. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

totte  
#131185
Så talar en sann optimist, men du ska veta att inget läge är så dåligt att det
inte kan vändas till fullständig katastrof.


Smile they said, it could be worse! So I did, and it was.

Nämen det låter ju OK! Det är lite lurigt det där med att mäta innerdiametrar på cylindrar. Tror att gamle Nuffe snart är igång igen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131273 Fodret är på plats. Enligt verkstadshandboken ska man mäta in det med en höjd över godset som ligger mellan 0.05 -0.15 mm :shock: Chanslöst alltså, har inget som mäter ens i närheten av en sån noggrannhet. Men det såg ut som om alla tre ligger på samma höjd med stållinjalen så nu sitter det på plats. Satte tillbaka kolven, men blev lite tveksam och stoppade där.

Hur viktigt är det att den är jämn och slät på ovansidan? Nu är det några flisor urslagna på kanten på en 3-4 ställen, är det lika med köp ny kolv?

(svaret kanske är självklart men jag vill kolla för säkerhets skull med forumet)

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

zeetorg  
#131274 Om det fattas någon liten bit av kolven är det inte så farligt i sig. Men kolla noga och överväg om den kan gå sönder mera pga den redan existerande skadan. Om man kan förstå varför kolven har gått sönder är det också bra så man inte råkar ut för samma sak igen.
Det skulle ju vara ganska trist att behöva byta kolven och kanske det nya fodret om bara ett litet tag bara för att man varit dumsnål eller tagit en genväg och inte gjort rätt på en gång.

Men som sagt några småskador har inte så stor betydelse...

Om du tar ett kort på kolven och förklarar på vilken sida det är i cylindern kanske vi kan komma med ett närmare råd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).