Verkstan

Bygga kvistningasggregat funderingar

53 inlägg 36927 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

nhl21  
#130120 Kan man inte få se en liten film när du kör med den?

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

Matspakullen  
#130492 En försynt kommentar om stegmatare/rulldrift. Hastigheten med likvärdig kraft borde bli nästan dubbel om man använder rulldrift eftersom de aldrig måste köras tillbaka för att "ta omtag". Om man för att delarna blir billigare vill använda stegmatningsprincipen så kan man vinna lite kapacitet på att ha en extra grov kolvstång och få en snabb returrörelse då man ju inte behöver så mycket kraft...

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#130729 Men hej ni, ursäkta dröjsmålet av film på mitt aggregat....det ligger på youtube nu sök på test av kvistaggregat...kör nu detta "torrt" mest på grund av att jag ville se att allt funkade med kameran och sådant...

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#130730
här kommer länken

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#130753 Har också nu spelat in med att köra igenom några tallar....

Användarvisningsbild

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

totte  
#130764 Intressant! Verkar ha lite dålig dragkraft, eller är det som det förefaller. Vad tycker du själv nu efter provkörning?

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#130765 Ja provkörning vet jag ju nu inte om det är har dock kört igenom cirka 30-40 kubik ved med detta så jag tycker det funkar bra.
Då vid tillfället så ansträngde jag inte motorn speciellt mycket. Visst tar det stopp vid grövre kvistar men då är det bara att backa ur och ta fart.

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#130766 I och med att maskinen drivs med variator drift så är det denna som oftast sätter begränsningar.
Det är den som slår ifrån.

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130772 Tja, varför inte... Men utan nån typ av kap så verkar det i mina ögon gå fortare att släta av stammen me motorsågen direkt för att få lov att knalla runt maskinen för att kunna kapa är inte så smidigt... men me en liten klipp längst ut på stödet du fäller ut så skulle det bli lite mer effektivt....

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#130777 Lite motion skadar inte, skämt åsido detta maskineri går att vidare utveckla det är väl det som är tanken....en vinsch skulle också underlätta en hel del lunna in stammen...

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#130778 Glöm inte att det bara drivs med mindre än 16hk...

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

nhl21  
#131020 Tackar för filmen. Går det att ställa upp trycket på matningsrullarna mot stammen? det verkar som de slirar lätt når det går lite tyngre.
Var på elmia wood och såg Tapios stegmatare på Kranmans vagn. Blev lite inspererad, tog några bilder så vi får se vad det kan bli om man skulle få lite tid över någon gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#131050 Kan du lägga upp några bilder på kranman stegmatare...nhl21

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#131051 ja det går att ställa upp trycket på matningsrullarna...

Avatar Fallback

Re: Bygga kvistningasggregat funderingar

tjoolahopp  
#131055 Samt det är också flyt läge på sliden för ihop pressning av rullarna...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).