Socialt (mer om oss)

Tips på bra grillar

36 inlägg 24172 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på bra grillar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129630 Det finns ju lite tips på grillrecept här på forumet viewtopic.php?f=109&t=2068&st=0&sk=t&sd=a&start=30 men jag hittar tyvärr inget tips på bra grillar.

Idag har jag en skraltig klotgrill köpt på macken för 10 år sedan och tänker byta upp mig. Den jag har idag är ca 40 cm i diameter, men jag läste i en grillbok att rekommendationen är minst 55 cm i diameter. Vad rekommenderas?
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

halvproffs  
#129637 Weber!

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129648 Jag kör gas sedan ett par år och känner att det passar mig perfekt.
Dock står ju kolgrillen beredd ifall lust uppstår.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

Fröjerum Forest  
#129678 Weber utan tvekan köp den med askuppsaklare under.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129755 Så Weber är att föredra framför Landman?

F.ö. så är det modigt av Slurfi att föreslå gasolgrill istället för kolgrill här på skogsforum... :P
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 05 jun 2011, 00:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

Scoutman  
#129769 Senaste tillskottet på grillfronten här hemma är gasolgrill funkar kanon, varför började jag inte med det förut kan man undra?? Kanonsmidigt. Har kolgrillar & har grillplats på g med klassisk cementring som man kan elda ved/kol i.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129770 Kol Weber naturligtvis.. Köp den större 62'an då den är lättare att hålla temp i och har stötte kalla zoner. Naturligtvis med askhink under. Det svider en gång men det är en fröjd att grilla varje gång och resultaten är åtminstone dubbelt så bra. Även kul att kunna långköra några ribs eller mystiska framdelsköttbitar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131032 Jag kollade på lite grillar idag. Webers 67 Mastertouch såg fin ut, men kostade 4 lakan på Plantagen. Om jag skulle nöja mig med en 57 cm One Touch, så kommer jag undan med 1800 kr.

Jag såg även Webers Fireplace http://www.webergrill.se/Fireplace-812.aspx för en tusenlapp på plantagen. Bör man försöka fixa ett galler till denna och därmed konvertera den till en vedeldad grill?

Således ingen grill idag, men väl 10 kg Weber grillbriketter samt en skorstenständare på Jula.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

volvo_buster  
#131041 Hej!

Kan rekommendera Weber One Touch 57cm, lång hållbarhet på deras grillar så även om de kostar lite mera än Landman så håller de betydligt längre då vi fick köpa ny grill efter 3 år då vår Landman rostat upp. Nu har vi haft vår Weber i 2 år och det syns inte ens på den ännu så länge. Vår ena granne har haft sin Weber i 20 år och han bytte förra veckan enbart för att han behövde en större grill :)

Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131047 Det här med Weber, finns det någon bra instruktion hur man använder dessa grillar Frugan köpte en sådan (billig), men tyckte den var jobbig att få igång. Jag har inte orkat bry mig. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131080
Mangan skrev:Det här med Weber, finns det någon bra instruktion hur man använder dessa grillar Frugan köpte en sådan (billig), men tyckte den var jobbig att få igång. Jag har inte orkat bry mig. :oops:


Om jag förstått dig rätt, så har ni problem med att få igång en kolgrill? I så fall finns lite tips på http://www.grillguiden.se/grillakademi/ ... olgrillen/ och http://www.grillguide.se/tanda-grillen/

I övrigt finns det mycket matnyttig grillinfo på http://www.grillguiden.se/ och http://www.grillguide.se/

PS! Många tjejer är tydligen livrädda för att just tända grillar och vill mer än gärna ha manlig hjälp på just denna punkt. Ett av det bästa exemplen på detta var när Gudrun Schyman skulle fjutta eld på 100 000 kr förra året. Trots att stället var nerlusat med feminister, så krävdes det tydligen en man för att tända den aktuella kolgrillen! :grin:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131088 Det är ju massa lock och hål man skall öppna/Stänga/lägga för i oliak ording fattar jag det som. Sen gick hon tillbaka till vanlig grill, så det blir mat nu i alla fall. ;)

Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

elis  
#131099 Köpte en sådan här http://www.jysk.se/165/389/426/3704300/a/catalog för flera år sedan till husvagnsplatsen. Lite racklig hopskruvad så jag svetsade det mesta på den = stabil. 2 vanliga ungspannor i botten passar precis och skyddar grillen samt gör det lätt att tömma askan. De delade gallren är toppen, ger mycket utrymme samt möjlighet till varmhållning. Mycket bra köp tycker jag.
Vill man köra hela köttbitar och lite annat satsar man på en grill med lock och ventiler, typ weber. Själv hade jag tur och fann en 60 cm kopia på Q8, den hade även flyttbart galler för kolen så det finns flera höjdlägen att välja på. Den kostade strax över 300 sek och har nu minst 3 år på nacken. Jo.. den har oxå askkopp i botten.
Svårigheten när man ska grilla tycker jag är att hitta en termometer som fungerar, vet inte hur många jag slängt i vredesmod de senaste åren. Kör nu med gammelsortens stektermometer. Skaffade en ganska dyr tempare med trådlöst men den visade helt andra grader så den åkte också fast det sved. Dessutom började skiten på 300 C och bägge modulerna skulle stegas ned till t ex 57 C, ett tålamodsprövande och idiotiskt tilltag som bidrog till skrotningen. Har någon förslag på dugliga och funktionella termometrar är jag idel öra, dock inget skit från västerås.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131149 Ska du ha termometern för att mäta grillbitens temperatur inne i grillbiten, så är väl just en stektermometer svårslagen? Finns ju både digitala och analoga modeller.

Ska du däremot ha termometern för att mäta lufttemperaturen runt grillbiten, så är väl en rökgastermometer att föredra? (En del exklusivare Weber och Landman har ju en termometer inbyggd i locket, just för att kunna mäta lufttemperaturen i grillen.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

elis  
#131200 Det är så klart stektermometrar jag använt och det är just bra, med smart gränssnitt och pålitliga sådana som är svåra att finna. T ex i julas köpte jag en till sådan som man kan köpa i vilken matvaruaffär som helst för typ 125 sek, de har både temp och timer. Satte både den nya och min gamla av samma modell i julskinkan, när den gamla visade 50 C började den nya tjuta för inställd temp och därefter skenade den till 300 C ??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).