Små skogsmaskiner och övriga maskiner

nytt från kranman - Bison 6000

55 inlägg 36169 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: nytt från kranman - Bison 6000

Sme´n  
#130832 Jag tror att det är motorn som gör skillnaden där. Har en T1900 med 6,5hk motorn och Avestavagnen hade 12hk om jag inte läste fel, så det är helt klart motorn som gör den stora skillnaden. Kranman hade 25hk motor till sin vagn med stegmataren på mässan så kapacitet finns ju om man vill.

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

ryared  
#130899 Fast den där stegmatarn hade varit lite intressant att titta på i aktion. Det känns ju inte riktigt som att en liten fyrhjuling med en vagn skulle klara att driva en stegmatare. Tänkte framför allt när man skall lyfta in hela träd med den lille kranen , känns inte riktigt som det räcker till.

Användarvisningsbild

Re: nytt från kranman - Bison 6000

Sme´n  
#130910 Tror att den klarade upp till 20cm. Det är inga problem att lyfta i den storleken av träd. Har haft med vagnen när jag kört vindfälle och jag tycker att man drar fram och lyfter ganska stora träd med kranen. Men de skulle vara kul att se när dom kör med den. Får hoppas de kommer filmer på de.

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

ryared  
#131102 här kommer en artikel om stegmatarn skall bli kul och följa det här och se hur det funkar i verkligheten. Tyvärr fick jag inte med bilden av någon anledning, varför vet jag inte?

Kranman, som ägs av Åke Johansson, tog 173 000 kronor för den finska processorn till 4-hjulingen.Foto: Torbjörn Esping
ATV – nu även med processor
PUBLICERAD 2011-06-03 | UPPDATERAD 09:53

Till alla möjliga och rätt omöjliga redskap till 4-hjulingarna kan man nu också få en processor.

Annons

Kranman presenterade på Skogselmia en processor som sätts på timmervagnen.

– Det är en huggarkompis du har med dig i gallringen, säger Åke Johansson som äger Kranman, och som fick många frågor på Skogelmia.

Kranman, som ägs av Åke Johansson, tog 173 000 kronor för den finska processorn till 4-


– Oj, oj, det är ett jätteintresse för skördaraggregat.
Väger 200 kilo
Processorn är finsk stegmatare, Tapio 160, och som ha en kapacitet att hanterar stockar upp till 25 centimeter.

Aggregatet väger 200 kilo, och placeras med hjälp av kranen i timmervagnen bakom ATV:n. Hydraulpaketet, med 40 liter per minut, är placerat på motorhuven fram.

Vad ekipaget kan uträtta i skogen är ännu okänt.

– Vi vet inte exakt, vi ska ut i skogen och mäta oss till det. Än har vi bara hunnit med att testa på gårdsplan.

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

Hema  
#131108 Det vore väl kanske lämpligt att flytta över de inlägg som handlar om Kranmans processor, till en egen tråd. Kommer nog inte bli problem med att fylla den. :)

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

Blivande snickare  
#132949 :ymdaydream: mmm, den som hade pengar till en bison. Skulle nog ha jobb i ungskogen med den.

Blir att 🙏 riktigt snällt till honom ikväll :lol:

Nog går det väl att lägga processorn på bisonen också? Man tycker ju att de sku fungera, riktigt bra också tror jag. men de e ju bara va ja tror :wink:

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

ryared  
#132996 frågan är ju då om bisonens hydraulik orkar driva processorn eller om man måste ha det den där extra hydraulmotorn. Processorn krävde ju ett flöde på min 40 liter per minut

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

Blivande snickare  
#133091 men om den extra pumpen behövs så var ska man placera den ?
om man tar bort handräcket på framhjulsskärmen och breddar med en ny platta kanske den skulle rymmas, men då måste nog hela skärmen förstärkas...och längden på slangarna ändras.

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

seabr  
#133153 Kan bli så att man måste skaffa en extra bensin motor på vagnen

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

Henrik Petersen  
#133155 om man beställer en Bison 6000 komplet med processor, så är jag helt säker på att Kranman löser det där lilla problemet.

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

ryared  
#133171 processorns motor är på 23 hk och bisonen är också på 23 hk så det verkar vara samma motor, så då slipper man ju köpa det extra hydraulagregatet.

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

joebar  
#134004 Undrar vem som ville byta bort den här... :roll:

http://www.blocket.se/dalarna/Kranvagn_ ... ?ca=10&w=3

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

Henrik Petersen  
#134018 Det är väl inte en vagn som dom har tagit i inbyte. Den där har stået model till Avestavagnens nyaste.
Dom kopierer, men gör det i bra kvalitet.

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134023 det är jag också helt säker på,för ingen kan väl vara så dum så att man byter in en klipp ny vagn :surp: .sen gör det mig riktigt uppretad att magnus går ut med på hemsidan att han sålde avesta-vagnen,men ändå jobbar kvar för att kunna utveckla nya produkter!det är en förbannat lättförtjänt lön när det bara är att kopiera rakt av 😈 .När jag byter vagn nån gång,så får det bli en kranman,rent principiellt! Hatar när folk tar åt sig äran för andras arbete och idèer

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman - Bison 6000

axwell  
#134024 "Förvärvad genom inbyte"
Om det ni antar skulle vara riktigt så måste ju detta vara bedrägeri.

Tvivlar på att Avestavagnen skulle utsätta sig för den misstanken, någon ville ha en lämpligare produkt, mindre eller annorlunda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).