Traktorer och processorer

Frontlastar tråden

208 inlägg 107669 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

stegmaster  
#115238
Slurfi skrev:Man är ju snål, och så är det skoj att göra från scratch.

Kjöpa et par, och sedan kopiera dom??? :???:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115349
stegmaster skrev:
Slurfi skrev:Man är ju snål, och så är det skoj att göra från scratch.

Kjöpa et par, och sedan kopiera dom??? :???:

Kanske blir så, men det vore roligare att låta skära ut bitarna och sen svetsa ihop dem själv, från en ritning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

totte  
#115367 En lovvärd inställning! Det är nästan alltid roligare när man kan göra det själv.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

stegmaster  
#115415
totte skrev:En lovvärd inställning! Det är nästan alltid roligare när man kan göra det själv.

Ha, ha, Jo jag fatter det, men det fordrar ju att man klarer av ritningen. :wink:
Vilka mått er det som fattas??? :???:

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115449
Eurobild.jpg

Lite rörig bild men här står ju allt utom öppningen på övre kroken?
Eller förstår jag bara inte?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

stegmaster  
#115463 Jo jag håller med om at den kan vara rörig, men så jag fatter detta så er det 40mm+0,5mm som gäller.
sagt på en annan måte, så er vel den kroken lik dina trima krokar, bara at dim. er 40mm istället för 60mm.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

stegmaster  
#116262 Hittade nogra mått til på just den toppkroken, om du fortfarande skulle behöva det??

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116360 Perfekt!
Precis det jag letat.
Iofs har jag redan fört mallar till kompisen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130770
jordskopaJuni2011.jpg

Nu kom äntligen jordskopan hem, inte visste jag att den hade gömt sig i Boden.
Nåja, nu ska jag beställa en till omgång skopfästen och kapa bort lilla BM fästena.
Ser ut som ett riktigt fynd faktiskt, den har det jag letat: 160cm bredd, spetsigt skär, tänder & gott skick.
Kompisen sa att det är som att köpa häst, man måste kolla tänderna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

totte  
#130797 Love me tänder, som Elvis sjöng. Blir bra bett med den. Mycket användbar sak, det är inte ett dugg kul att schakta med storskopa när det är lite hårt.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130825 Saw är det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

axwell  
#130826
totte skrev:Love me tänder, som Elvis sjöng. Blir bra bett med den. Mycket användbar sak, det är inte ett dugg kul att schakta med storskopa när det är lite hårt


Ännu mer försvenskat (Härjedalskt) av Evert Ljusberg " lån mi tänder, för ja ska ut fri" det vår annars för svårt att "blister" efter "stochan".

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131496 Någon som vet var man kan få tag på dekaler av orginaltyp till en Ålö 4000HD lastare? Tillverkades mellan 73-76.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135040 Jag har ju beställt ett par fästen av kompisen men kunde inte avhålla mig ett köp av
färdiga Eurofästen från Lakkapää för 680:- som jag använder till jordskopan, de beställda ska till
pallgafflarna senare.
Nå jag tänkte att så dåliga som Kellfri-fästena är de nog inte som det ryktades om i en annan tråd
men försiktig som man är så hängde jag dem på frontlastaren, och jodå, så dåliga var de!
Helt sanslöst, det skiljde en cm på avståndet mellan kroken och örat på båda sidorna!
Ojoj, lite trist, men det var bara att kapa isär och förskjuta sidorna så rätt avstånd erhölls
sedan svetsa ihop dem igen. Tack vare det extraarbetet fick jag inte fästena på plats idag
och måste fortsätta imon med arbetet.
LakkapaaEuroSkopfaste.jpg

Här ser man att låssprinten inte går i hålet öht, och min modifiering så sprinten går i.
Jag ska kontakta Lakkapää och meddela att de säljer varor som inte håller måttet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

jd6630  
#135041
Slurfi skrev:Jag har ju beställt ett par fästen av kompisen men kunde inte avhålla mig ett köp av
färdiga Eurofästen från Lakkapää för 680:- som jag använder till jordskopan, de beställda ska till
pallgafflarna senare.
Nå jag tänkte att så dåliga som Kellfri-fästena är de nog inte som det ryktades om i en annan tråd
men försiktig som man är så hängde jag dem på frontlastaren, och jodå, så dåliga var de!
Helt sanslöst, det skiljde en cm på avståndet mellan kroken och örat på båda sidorna!
Ojoj, lite trist, men det var bara att kapa isär och förskjuta sidorna så rätt avstånd erhölls
sedan svetsa ihop dem igen. Tack vare det extraarbetet fick jag inte fästena på plats idag
och måste fortsätta imon med arbetet.
LakkapaaEuroSkopfaste.jpg

Här ser man att låssprinten inte går i hålet öht, och min modifiering så sprinten går i.
Jag ska kontakta Lakkapää och meddela att de säljer varor som inte håller måttet.



ja köpte ett par från kellfr. hade omvänt problem, öronen där uppe va förstora för ålös rör,så fick svetsa i ca 15mm. jäkla skit dom prakkar på snålt folk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).