Skogsvagn (Huggarvagnar)

Däckdimension på "10 ton" kärra!

30 inlägg 17503 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

Obon85  
#130512 Intressant då jag sitter med likadan vagn, dock har jag drivning kan bli svårt med rullar att byta till större däck, dom dom nästan tar i befintliga i upphissat läge.... hur mycket ökar diametern med dom nyá hjulen jämfört med dom gammla??

Mvh Kristian

FTG
Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

jonathanA  
#130518 Dom gammla var drygt 800mm dom nya runt 950mm! kan nog bli lite svårt med rulldrift tyvärr!? mät lite påååt!
Lycka till!

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

Obon85  
#130788 Okej Tack! får mäta lite d sjunker ju rätt lätt med lass!

Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

jonathanA  
#130822
Obon85 skrev:Okej Tack! får mäta lite d sjunker ju rätt lätt med lass!


Ja det gör ju det, något som är jobbigt är när man har ett hyffsat lass och vill korsa några stockar som ligger i vägen så rullar ju stockarna framför däcken. hittils så är jag väldigt nöjd! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

jonathanA  
#155442 Kan bara säga att jag är väldigt nöjd med hjulen!


DSCN3237.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155465
Nicke Nyfiken skrev:Hej !

Har 500/50x17 på min vagn, det är så in i hvete bra, rullar lätt,mjukt och stabilt, så jag tror att du kommer bli jättenöjd.

H/Nicklas



Hej Nicke,vad är det för kärra du har.

Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

erik__j  
#155472 Ny traktor eller har du målat om den?

Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

Obon85  
#155477
jonathanA skrev:Kan bara säga att jag är väldigt nöjd med hjulen!


DSCN3237.jpg



Kan bara säga att jag är grymt avis på dina däck..... går å funderar på om jag kan flytta fästet till kolven som lyfter rullarna så den lyfter högre..... kärran e sjunker väl lätt....

sen ser d mycket coolare ut d e alltid ett plus...:P

Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

Skogstomte  
#155487 Visst är det skillnad. Vi köpte med 500 hjul original. På Mohedan bygger de in hela vagnen för att hjulen ska få plats. En sak som vi kom på senare är att vagnen blir "smalare" med bredare hjul, alltså vridpunkten i däcken blir lite närmare vagnens mitt i och med att de bredare hjulen har centrum längre in och därmed blir den lite mer vältsjuk. Har som synes släppt en del luft och då studsar den inte så mycket iaf.

2010-10-22 060.JPG

Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

jonathanA  
#155601 Helt riktigt erik, Jag har lackat om den i höst.
Den rullar betydligt lättare med dessa hjulen, men man sänker ju vagnen hur lätt som helst ändå om man inte använder huvudet!
Skall fixa några bilder ute i naturen med FULLA LASS!

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

erik__j  
#155644 Har själv en vreten 1000, körde 3 lass i helgen och fick lassa av pga fastkörning vid varje lass.
Lite lurigt nu när det är dåligt fryset

Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

Nicke Nyfiken  
#155684
bengt.a skrev:
Nicke Nyfiken skrev:Hej !

Har 500/50x17 på min vagn, det är så in i hvete bra, rullar lätt,mjukt och stabilt, så jag tror att du kommer bli jättenöjd.

H/Nicklas



Hej Nicke,vad är det för kärra du har.


hej bengt!

Farma 10ton, stabil och följsam vagn men är inte riktigt nöjd med kranen, elventiler gör liksom att det är av eller på, svårt att smyga och så slår det hårt i elventilerna.
kanske lite väl tunna slangar också hade nog önskat lite grövre, tror det hade gett lägre hastighet på oljan och mjukare gång.

H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155708 Har en tidig Utnäs,xakt lik Moheda 10t med FMV 240 kran och 500/50/17 hjul utan stödben.
Har nästan ingen vana alls med såna grejer men det rullar på lite försiktigt,första vintern.

Avatar Fallback

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

nordtravare  
#155755 har för mig att jag hört att boggyn inte skall hålla för större hjul .Har även läst här på forumet att ton siffran är för högt angiven det går inte på det på vagnarna,arean är för liten.

Användarvisningsbild

Re: Däckdimension på "10 ton" kärra!

jonathanA  
#155772
nordtravare skrev:har för mig att jag hört att boggyn inte skall hålla för större hjul .Har även läst här på forumet att ton siffran är för högt angiven det går inte på det på vagnarna,arean är för liten.


Det med att boggin inte håller vet jag inget om, har kört närmare hundra lass med virke en bra bit över grinden per år nu i fyra år och har inte sett något ännu i boggin. Du har helt rätt, går inte att lasta 10 ton på en 10-tonsvagn!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).