Gallring

Hållbarhet på björk?

7 inlägg 7181 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hållbarhet på björk?

Fredrik B  
#130586 Vi har gallrat på fastigheten och nu ligger det en trave björk som inte blivit utkört.

Hur länge kan detta ligga innan det blir dåligt?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Hållbarhet på björk?

svesse83  
#130599 Länge. Bara det inte blir lagringsröta massaved klarar sig bättre är inte samma kvalitetskrav som på timmer eller försk granmassa.

Avatar Fallback

Re: Hållbarhet på björk?

Skogshuggaren83  
#130683 År det sav i björken när den höggs så kan den inte ligga länge, ibland kan det brinna innom 2v men om det är från vintern så kan det ligga länge och får ligga tort så kan det ligga något år.

Avatar Fallback

Re: Hållbarhet på björk?

Fredrik B  
#130716
Skogshuggaren83 skrev:År det sav i björken när den höggs så kan den inte ligga länge, ibland kan det brinna innom 2v men om det är från vintern så kan det ligga länge och får ligga tort så kan det ligga något år.


Det höggs för nästan 2 månader sedan så då kan man säga att det hastar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hållbarhet på björk?

Storken  
#130723 Är det avverkat med maskin så är det ingen fara även om det gjordes i savningen.
Har själv en hög på 100 m3 travat som legat sen förra våren o den ska jag flisa frammåt sommaren... 8)

Avatar Fallback

Re: Hållbarhet på björk?

Fredrik B  
#130768 Japp! Gjort med maskin. Men det som är manuellt huggt är inkört. Ska bara kapas o klyvas också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hållbarhet på björk?

Torgny  
#131606 ska det säljas som massaved eller ved som ska eldas?

till hösten är chansen stor att det inte går att sälja som massa ved utan bara som energived med halva priset som ersättning

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).