Avverkning (slutavverkning)

Hugga frötallar

45 inlägg 21804 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar

Mäki  
#129625
Uvskogen skrev:"Det är bättre att hugga frötall när det är över nollan.Vid kall väderlek knäcks plantorna väldigt lätt."

Aha, trodde att ett snötäcke gav mer skydd än nackdelen med kylan. Se där, har jag lärt mig nått nytt igen här! :smile:


Absolut bästa tiden att vara i skogen om man vill minimera skadorna är i slutet på mars när temperaturen är över noll på dagen så att plantorna tinar upp lite och det finns mycket snö som skyddar.
Problemet är bara att det är så mycket som skulle behöva göras då.

Jag skulle hugga dom själv med tanke på vad det skulle bli för kostnader att ta dit en skördare.
Att det skulle bli mera sönder kört bara för att man hugger själv tror jag inte på, det går att hugga som dom gjorde förr i tiden när allt blev manuellt hugget och släpa ihop det med skotaren.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skogsbaronen  
#129641 Blir nog att hugga det själv oxå, har bara ett litet problem med att det är mkt myr dit. Måste ploga upp en vinterväg dit med ngt, hade velat hitta en iller eller bombi att trampa upp vägen med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

svesse83  
#129905 Ja det vill väl till att börja hugga tidigt på vinter om man ska hinna med att hugga 1000 fröträd och sen skota ihop dom. Det lär väl vara några veckors jobb med att bara fälla och aptera samt brossla ihop det.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skogsbaronen  
#129942 Jepp blir att börja i oktober ngn, hoppas det blir bra väder iaf =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129944
skogsbaronen skrev:Hej, har sågat ganska mkt i skogarna, men har ingen koll på vilka mått stockarna ska. Verkar som att man kan tjäna mkt pengar på att aptera rätt stockarna, området är ca 300ha stort och det finns säkert 1000 frötallar där.


Ca 3-4träd/ha låter i mina öron mera som evighetsträd/naturvård än frötallar. Ca 50 frötall/ha rekommenderas här i norrland.
Borde bli rätt mycket körning per träd?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skogsbaronen  
#129955 Hej har ganska mkt myr på området, så vart det är skog så står det gansk mkt frötallar =). det har kommit upp ganska mkt skog vart det engång varit averkat. Träden/frötallarna som är kvar är stora grova och mkt höga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar

Houthakker  
#130680 Vi fällde 500m3fub manuellt i stråk eller på ett sådant sätt att skördaren/skotaren hade en så kort körsträcka som möjligt. Vid behov sågade vi alla grenar OCH topp. Ibland bara det grövsta grenarna. Om jag minns rätt gick det slutligen för 50 kronor fubben för skördare och skotare.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skogsbaronen  
#130688 Oki, Undra hur mkt man tjänar på att hugga Ex frötallar helt själv och transportera ut det till närmaste väg? iställe för tt leja ut det till ngt skogsbolag som fixar rubbet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

svesse83  
#130690 Skulle kunna tänka mig att avverkningskostnaden skulle landa på ca 70-80 kronor för fröträdsavverkning om skotningen inte är alltför lång.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

kallen  
#130693
skogsbaronen skrev:Oki, Undra hur mkt man tjänar på att hugga Ex frötallar helt själv och transportera ut det till närmaste väg? iställe för tt leja ut det till ngt skogsbolag som fixar rubbet?


Ingenting skulle ja tro. Men det finns ju andra fördelar!

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skogsbaronen  
#130769 Vilka fördelar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

kallen  
#130774 Motion och att du får göra något som du tycker är kul. Du kanske kan spara plantorna något mer om du fäller manuellt och skotar själv. Har du tid, råd och lust ska du göra det men tror inte det blir billigare om du ska räkna såg, bensin, olja, traktor, diesel och lön.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skogsbaronen  
#130839 OKi, har en New holland TL 100 och en Vreten 10-t vagn. Som jag hade tänkt att använda om man hugger frötallarna själv...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130841
andreaswistrand skrev:Det bästa är en meter snö och tio plusgrader.

Jo, men då får man vara snabb.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skogsbaronen  
#130874 Här uppe vart jag bor så är det aldrig 10+ på vintern =) men snö finns det mkt gott av.... Bor nästan så högt uppe i sverige man kan komma....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).