Avverkning (slutavverkning)

Målklass NO

14 inlägg 10704 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Målklass NO

zigurd  
#130617 Har en mark med ett område med betäckning NO. Det finns lite gamla träd där men jag skulle vilja plocka bort granarna för att låta löven komma upp där. Hur ligger det till, marken är på 25 hektar och vad säger lagstiftningen?
Får jag avverka och betyder NO att det är en rekommendation eller att det är förbjudet? hur fungerar det?
Beträffande en yta som är åker, får jag plantera skog där eller måste det anmälas?
Mvh zigge



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Målklass NO

Cruiser_no1  
#130624 Hej NO betyder naturvård orört, och i runda slängar betyder det att du inte ska göra nåt med skogen som står där, det ska sköta sig självt.
Jag hade nog försökt klassat om det till en NS i stället (Naturvård skötselkrävande)

Ang åkern får du nog plantera men det måste tas upp i skogsbruksplanen, men jag är inte helt hundra där.

Avatar Fallback

Re: Målklass NO

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130627 Beteckningen NO kommer inte ifrån Gud fader utan från en inventerare som du eller förre ägaren har betalat. Med inventeringsresultatet gör ju du som du vill. När du planterat åkern behöver du inte skriva upp det varken i skogsbruksplanen eller på skithusväggen.

Avatar Fallback

Re: Målklass NO

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130648 Nja, är det inte ändrad användning som man måste anmäla? Eller minns jag galet?

Användarvisningsbild

Re: Målklass NO

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130660 Har ett litet tillägg på mitt NO "plockhuggning kan göras". Räcker till det mesta men annars är det väl i och för sig som "skogsola" säger. Det är din plan och du kan göra vad du vill med den antar jag.

Avatar Fallback

Re: Målklass NO

zigurd  
#130662 Ja alltså jag har väl undrat lite om det är en rekommendation eller ett råd eller kanske lagstiftning. Hört något om att man kan få bidrag om man har NO-SKOG. Men jag är mest intresserad att producera skog/virke och undrar om jag då får avverka en NO-skog även om det är S3-skog.
Beträffande planteringen kanske det är lika bra att anmäla eller om det redan kommit upp sly kan den betraktas som att det inte är "åkermark" längre och då kan man plantera. Men är markberedning då ett krav?
Känns som det..
zigge

   TS
Användarvisningsbild

Re: Målklass NO

Houthakker  
#130675 Vad det gäller ditt NO skog, det finns inte många virkesinköpare som vill köpa virke som kommer ifrån NO område, läs det finstilta i kontraktet! Ta kontakt med Skogsstyrelsen, de kommer ut och hjälper Dig med detta.

Har Du grön skogbruksplan och är certifierad skall man ta kontakt med skogsstyrelsen för att höra om Du får omvandla detta.

Finns det odlingsrösen och dylikt blir det nock svårt.

Avatar Fallback

Re: Målklass NO

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130704 NO-område och nyckelbiotop är inte alls samma sak. En nyckelbiotop är något som skogsstyrelsen hittat. Ett NO - område kan vara precis vad som helst eftersom planläggarna gör 5% NO områden för att planen ska kunna ligga till grund för certifiering.

Användarvisningsbild

Re: Målklass NO

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130798
Mangan skrev:Nja, är det inte ändrad användning som man måste anmäla? Eller minns jag galet?


Ändrad markanvändning från åker till skog ska väl anmälas och godkännas av Länsstyrelsen, har jag för mig. Vet en lantbrukare som inte får plantera sin åkermark, p.g.a. att då skulle vägtrafikanternas utsikt mot ett västgötaberg försvinna...

Ändrad "markanvändning" från NO till NS behöver däremot inte anmälas.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Målklass NO

alias  
#130845
Niking skrev:
Mangan skrev:Nja, är det inte ändrad användning som man måste anmäla? Eller minns jag galet?


Ändrad markanvändning från åker till skog ska väl anmälas och godkännas av Länsstyrelsen, har jag för mig. Vet en lantbrukare som inte får plantera sin åkermark, p.g.a. att då skulle vägtrafikanternas utsikt mot ett västgötaberg försvinna...

Ändrad "markanvändning" från NO till NS behöver däremot inte anmälas.
/Niklas


Vill minnas att det i Skogsvårdslagen står att åkermark som inte brukats eller hävdats på 3 år ska klassas som skogsmark om den inte är klart olämplig för virkesproduktion. Annars tror jag det är Länsstyrelsen som ska godkänna ändrad markänvändning. I certifieringsstandarderna tror jag inte att man vill att åkerplättar i skogen ska beskogas aktivt om de är under 0,5 ha stora - ska växa igen naturligt av någon anledning.

Är inne på Skogsolas resonemang, är du inte certifierad enligt FSC/PeFC behöver du inte ta hänsyn till NS/NO-bestånd, är du certifierad har du förbundit dig att respektera dessa klassningar och de inskränkningar det innebär i brukandet-det brukar ju dock innebära att man som skogsägare får en premie på några 10:or per m3fub när man säljer certifierat virke.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Målklass NO

haggloader  
#130846 Grejen är ju den att dem som planlägger skogsbruksplanen är riktigt intresserad av skogsbruk (virkestillväxt) och NO-bestånd omvandlas om tio år till ett skötsel-bestånd. Då planläggs ett nytt NO som inte behöver skötsel osv...

Avatar Fallback

Re: Målklass NO

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130848 Har man den inställningen så behöver man väl inte hyckla med att ha några NO-bestånd alls? Certifieringen ger ju skitpengar i sammanhanget.

Användarvisningsbild

Re: Målklass NO

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130854 Certifieriringstillägget är definitivt inte större än prisskillnaden mellan olika virkesköpare - både för timmer och massaved!

Avatar Fallback

Re: Målklass NO

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130865 Så gäller det ju att se på hur skogen faktiskt ser ut. När jag planerat min fastighet så har jag skrivit NO där jag känner på mig att det aldrig kommer att bli någon avverkning. Men skulle jag ändra mig så kan jag ju hugga där. Oavsett vad jag råkar ha knappat in i PC-skog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).