Motorsåg och handhållet

Dags att köpa ny röjsåg...

17 inlägg 11598 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dags att köpa ny röjsåg...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130474 Nu är det dags att köpa ny röjsåg och jag är lite osäker på vilken modell jag ska satsa på.
Jag skulle behöva en bra kompromiss då jag både röjer och slår gräs, ca 50/50.
Egentligen är jag medveten om att bra kompromisser inte existerar men ställer ändå frågan.
Iom att jag röjer lika mycket som jag slår gräs så har jag svårt att välja vilken egenskap som ska få överväga...
Kollat på Stihl, Qvarna och Jonsered men inte hittat nån som känns självklar.
Hoppas på bra input från Skogsforums experter. :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

Brill  
#130476 Ptja, Det är ju de som e kruxet när man ska ha både gräs å röj.

Stihls FS410C-E är ju ett hyffsat val då du har all utrustning med den. Dock så har den ju då den långa gräsriggen, och lite mindre motor än 460n.

460n har dock ett litet aber just nu, det är att det för tillfället inte finns några grässkydd som passar till den (Om man tar den korta riggen dvs).
Jag vet att det har varit tal om att fixa fram nåt bra pris på komplett gräsväxel med tillbehörande skydd som tillbehör till 460n men inte hört något om på senaste.

Men i dagsläget går i varje fall både 410(Allt ingår) och 460(Lång rigg, Köpa till klingskydd) att för bägge syftena.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

Brill  
#130478 Efter en snabb koll så visade det sig att Stihl har tagit fram den subventionerade växeln.

Så vill man kan man få en komplett Gräsvinkelväxel med skydd och skärutrustning för 1200:- exkl moms.
(Detta då till FS460C-EMK alltså)

Användarvisningsbild

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130543 Ok, tack för bra svar.
460 är det som gäller från Stihl alltså, nån som har nån bra info om övriga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130557 En ytterligare fråga...
Hur är det egentligen att röja med lång rigg?
Jag vet hur det är att slå gräs med kort... :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

Henrik Petersen  
#130560 Hej
Jahg har husqvarnas kombimaskin 343FR (tror den har byt namn till 345FR nu) kommer med röjklinga, gräsklinga
och trimmerhuvud. Jag är mycket nöjd, men har inget att jämnföra med då det är den första störra maskin jag kör. Jag har ingen skog 😡 , så jag anvender den mest till slyröjning i beten och gräsröjning.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131017 Det blev en 345FR, bara kört gräs än så länge och där går den fint. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

BM 35  
#131139
MickeBM skrev:En ytterligare fråga...
Hur är det egentligen att röja med lång rigg?
Jag vet hur det är att slå gräs med kort... :)


Röjer bara med lång rigg i skogen,,och för mig som är långbent är det det enda alternativet,, blir ju för kort annars
Har en stihl 480 hemma och en 460 på jobbet

Användarvisningsbild

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131145 Då Bör nog 345:an funka bra för mig även i röjning, ska försöka hinna med ett pass i helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

matiasm  
#131862
Brill skrev:Efter en snabb koll så visade det sig att Stihl har tagit fram den subventionerade växeln.

Så vill man kan man få en komplett Gräsvinkelväxel med skydd och skärutrustning för 1200:- exkl moms.
(Detta då till FS460C-EMK alltså)



Var hittar man den, såg ingeting på Stihls hemsida om det?
eller finns det något billagare skydd om man vill använda den som gräsröjare också...

Mvh
Matias

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

Brill  
#131887 De har inte gått ut med det i några kataloger men skulle du fråga din lokala Stihl åf så ska han kunna ordna fram det.
Kommer inte åt artikelnumret just nu.

Det finns ju givetvis "piratskydd" som passar t´ex ett skydd från garage24 som man klämmer runt riggröret.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

Elfving  
#131935 Angående skydd och körning med trimmerlina på min FS480 så kör jag utan speciellt skydd för grässprutet. Ser dock till att ha rejäla byxor, stövlar och skydd för ansiktet. Orsaken är dels lathet, orka byta till rätt skydd när man skall röja gräs samt det faktum att det i vissa fall hakar i och är i vägen,
Säkert bryter jag mot någon regel för arbetarskydd (vilken knappast skulle kunna hindra mig att göra detta när jag själv håller i sågen) men inte tusan är det farligt att köra med tråd i gräs bara man klär sig med förstånd.

Utan skyddet blir maskinen betydligt mångsidigare och smidigare tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131959 Ja,sprutskyddet är det första som försvinner på sågarna på jobbet! det är bara i vägen när man putsar runt träd och lyktstolpar mm.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

hgj  
#131961 Lånar tråden lite för en liknande fråga...är också lur på en röjsåg, kommer väl att mestadels använda den till sly på lägdor och lägdkanter, kan nog bli en del diken (gräs) också... Men den ska även fungera i skogen om man får för sig att gå dit och göra ett ryck...

345FR är ju ett alternativ, men ska man köpa en ny vill jag hellre ha XT selen och 545 X-torq motorn som ska vara lite renare, (och dessutom snålare?)... Vad bör man satsa på då? Det är ju en bokstavssoppa om man tittar på modellerna, och ingen hjälp på varken hemsidan eller i katalogen vad som egentligen skiljer... ex så betyder ett T i beteckningen på FX modellerna att det är värme i handtagen, men RXT har ingen värme...men dyrare är den ändå...

Om det är som det låter att det bara skiljer på stången och växeln nere ska det väl vara ungefär samma pris?
Och vilken kombination ska man välja?

Edit: Glöm att jag skrev något...enl Husqvarna-sidan http://www.husqvarna.com/se/landowner/p ... ifications så är det ju samma motor...det blir väl en 345:a, med lös XT sele då...=)

Användarvisningsbild

Re: Dags att köpa ny röjsåg...

viktor meck  
#132004 jag har en slags gummimatta som grässkydd. funkar skitbra. är inte alls i vägen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).