Motorsåg och handhållet

Klyvkedjor

24 inlägg 25402 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klyvkedjor

åberg  
#130384 På senare tid har jag fått för mig att det nog behövs ett par klyvkedjor i min arsenal. Syftet är att såga block för stommar i enklare konstruktioner, några små broar och annat som kan behövas på mountainbike-banan.

Grundfrågan är: Vilka klyvkedjor bör jag titta närmare på?

Tänkte använda ett av de svärd som finns hemma ifall det går för att spara nån krona, antingen .325" med 1,5mm spårbredd eller .325" med 1,3mm. Hur brett sågspåret blir och hur mycket som försvinner i spån bryr mig inte särskilt. Viktigare är att få skaplig livslängd på grejerna.

Bonusfrågan: Finns de klyvkedjor man kan fila med mall?

Vid filning av kapkedjor är kombimallen min bästa vän och skulle det sitta fint med en mall även för klyvkedjor. Annars får jag väl helt enkelt öva på att frihanda. Det borde gå...


Senast redigerad av åberg mån 30 maj 2011, 21:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

Nonkan  
#130387 Jag pratade lite med Svenska Blount (som säljer Oregon i Sverige) om klyvkedjor för någon vecka sedan, och de håller på att fasa ut .325" som klyvkedja för att det är för liten efterfrågan och kommer bara leverera 3/8". Stihl har bara 3/8" vad jag vet.

Det finns rundmall för .325" klyv, men jag har inte sett dem sedan Husqvarna/Jonsered slutade sälja sågverk. Deras sågverk gjordes av Lennartsfors AB, så de kanske har mallar nu? Fråga på http://www.lennartsfors.com

Annars går det ju att fila om en vanlig kedja till klyv, det är bara att ställa vinkeln till 5-10 grader, men då bör man ha maskin, för det är lite segt att fila om den själv :)

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

åberg  
#130433 Här finns det en mall på sista sidan: http://www.lennartsfors.com/images/stor ... _1__Sv.pdf
Tack för tipset. Frågan är skickad.

Nonkan skrev:Annars går det ju att fila om en vanlig kedja till klyv, det är bara att ställa vinkeln till 5-10 grader, men då bör man ha maskin, för det är lite segt att fila om den själv :)

Att fila om för hand går nog om man bara tar sig tid till det. Många saker som man ska ta sig tid till bara.

Hur länge kommer Blount ha kvar klyvkedjorna? Och hur troligt är det att min ÅF har nån hemma?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkedjor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130442 Det går hyfsat snabbt att fila om för hand. Vad har du för såg? Om det är en lite mindre såg kan man också fila till en variant av klyvfilad halfskipkedja. Kolla t.ex. viewtopic.php?f=12&t=9764&p=116570&hilit=%2Aklyv%2A#p116570 . Jag borde nog ha den kedjan liggande någonstans, skall se om det går att ta en bild.

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

Nolltax AB  
#130444 Ändrad vinkel på tand är allt som krävs.
Kaptand för hög aptit har.
Tuggar för stor tugga för oljepumpen å hela alltet går torrt.

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

åberg  
#130521 Mallen hade utgått.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130553
Nonkan skrev:Jag pratade lite med Svenska Blount (som säljer Oregon i Sverige) om klyvkedjor för någon vecka sedan, och de håller på att fasa ut .325" som klyvkedja för att det är för liten efterfrågan och kommer bara leverera 3/8". Stihl har bara 3/8" vad jag vet.

Det finns rundmall för .325" klyv, men jag har inte sett dem sedan Husqvarna/Jonsered slutade sälja sågverk. Deras sågverk gjordes av Lennartsfors AB, så de kanske har mallar nu? Fråga på http://www.lennartsfors.com

Annars går det ju att fila om en vanlig kedja till klyv, det är bara att ställa vinkeln till 5-10 grader, men då bör man ha maskin, för det är lite segt att fila om den själv :)


Betyder det att jag kommer att få problem att få tag på kedjor till mitt sågverk?

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

åberg  
#130556
Emil N skrev:Betyder det att jag kommer att få problem att få tag på kedjor till mitt sågverk?

Dags att hamstra?

th skrev:Vad har du för såg?

Det blir tvåfemtifyran för inledande experiment tror jag, skulle kanske ha en större såg till detta egentligen. Får väl antingen köra half-skip eller stanna i skäret och tomvarva med jämna mellanrum. Eller båda? Experiment som sagt...

Snubblar jag på nån begagnad såg som faller mig i smaken så kan det blir affär men det är inte nån direkt jakt på gång. Nyköp är inte försvarbart i min familj för tillfället, och efter Amerika-vistelsen tänker jag då inte köpa nån chokladask för att underlätta förhandlingarna. :smile:

Gör det nån skillnad med 1,5 eller 1,3 mm bredd förresten? Har hört att den smalare lättare går varm men är lite osäker på kompetensen hos den som sa det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130558
Emil N skrev:
Betyder det att jag kommer att få problem att få tag på kedjor till mitt sågverk?


Bara om du kör .325

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130559 Ja som alla andra sågverk från lennartfors så har även jag .325. Är det bara i Sverige dom ska sluta eller är det Oregon som ska sluta tillverka?

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

Phantom  
#130568 En 1,3 transporterar mindre olja som kan kyla.

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

Nonkan  
#130583
Emil N skrev:Ja som alla andra sågverk från lennartfors så har även jag .325. Är det bara i Sverige dom ska sluta eller är det Oregon som ska sluta tillverka?


Sverige vill ha dem, men efterfrågan är för liten för att Oregon tycker det ska vara värt att hålla på. Det går att byta drev så du kan köra med 3/8 till sågverket.

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

Nonkan  
#130584
åberg skrev:Hur länge kommer Blount ha kvar klyvkedjorna? Och hur troligt är det att min ÅF har nån hemma?


Det gick inte att beställa från Blount när jag försökte iaf. Nu var det långa kedjor somskulle tillverkas från rulle, det är möjligt att de har färdigkapade 13/15" på lager sedan tidigare.

Med lite tur så, 15" 1,3mm är troligast att åf har hemma om något.

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

hassebasse  
#130600 Kolla med logosol.se. Dom kan nog inte sluta med klyvsågkedjor.

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130612 Jag har kört med 16" och 9t drev förut. Passar något av logosols svärd och kedjor om jag byter drev? Hur blir det med hastigheten?

http://www.logosol.se/toolbox/sagsvard-och-sagkedjor/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).