Små skogsmaskiner och övriga maskiner

nytt från kranman - Bison 6000

55 inlägg 36223 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

nytt från kranman - Bison 6000

Henrik Petersen  
#130043 Jag var på Elmia idag och så bla. Kranmans nya miniskotare Bison 6000. JAG VILL HA EN NU!!!!!!!!!!. Den är byggd på kranman t1900(som fö. nu går att köpa med 4,4M kran) samt en traktordel lite likt hjulhästen fast med en vanlig sits, verker som en mycket trevlig maskin kostar från 198000.

ps. kolla even på Avestavagnens nya model. Dom har kopierat Kranmans T1900 rakt av samt kopierat drivningen från Kranmanforest T6000. PINSAMT!!


Henrik



   TS
Avatar Fallback

Re: nytt från kranman

skog+ terri  
#130045 skicka gärna bilder

Användarvisningsbild

Re: nytt från kranman

Vedproducent  
#130065
Henrik Petersen skrev:Jag var på Elmia idag och så bla. Kranmans nya miniskotare Bison 6000. JAG VILL HA EN NU!!!!!!!!!!. Den är byggd på kranman t1900(som fö. nu går att köpa med 4,4M kran) samt en traktordel lite likt hjulhästen fast med en vanlig sits, verker som en mycket trevlig maskin kostar från 198000.

ps. kolla even på Avestavagnens nya model. Dom har kopierat Kranmans T1900 rakt av samt kopierat drivningen från Kranmanforest T6000. PINSAMT!!


Henrik

Kopierat har dom gjort från allra första vagnen som kranman kom med. Ja det är verkligen pinsamt.

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman

aBjarhov  
#130070 Hade bara en bild på "Bison 6000" även några andra bilder från kranmans monter och avestavagnens kopia.
Kranman Bison.jpg
Kranman1.jpg
Kranman2.jpg
Kranman3.jpg
kranman4.jpg
Kranman5.jpg
Kranman kopia.jpg

Användarvisningsbild

Re: nytt från kranman

Skogshuggarn  
#130073 Ser mycket riktigt ut som en "omsnickrad" Hjulhäst.
Vad kan det vara för mått mellan lägsta punkten på buken och marken? (cirka?).

Tack för bilderna!!!,,,flera önskas.

Användarvisningsbild

Re: nytt från kranman

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130079
Skogshuggarn skrev:Ser mycket riktigt ut som en "omsnickrad" Hjulhäst.
Vad kan det vara för mått mellan lägsta punkten på buken och marken? (cirka?).

Tack för bilderna!!!,,,flera önskas.

Såg den köras idag men glömde naturligtvis att ta bild. Största skillnaden mot Hjulhästen är att stolen är vändbar och man kan köra den med vagnen framåt. Om man skall backa hjulhästen utan att vrida nacken av sig måste man kliva av och styra med spaken.

Markfrigången verkade vara i klass med vagnen, dvs. ca 30-35 cm

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman

calle336  
#130094 Bison ser ju riktigt intressant ut. Hoppas det kommer fler bilder på den av nån som har möjlighet att åka dit.
Är den byggd på atv vagnen eller på 6000 ?

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman

Henrik Petersen  
#130097 Den är byggd på T1900 :grin: .


Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: nytt från kranman

calle336  
#130102 Jo jag såg det men vad e de för vagn? den till atv heter väl 1800?
finns det nån mellan variant till 6000 ? Å varför heter den då bisom 6000 ? 🤡

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman

Henrik Petersen  
#130105 Hej calle336

T1900 är Kranmans nyaste ATVvagn (kolla kranman.com) rigtigt läkker!!. Varfor hetter den då 6000???. Vet inte
nån får väl helt enkelt fråge dom :lol: .

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: nytt från kranman

calle336  
#130107 Jaha då e jag med :)
Haha ja nån får fråga dem :)

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130145 nästan 200000 :shock: fasst o andra sidan kostade ju tandem oxen 320 för en demo maskin.. Vilen tur att man fick tag i "riktiga grejer" för några årsen (4wd valmet 605 och 4wd moheda) billigare än 1 tandem oxe och bara lite dyrare än den där Bison..

Dessutom är de ju lite dålig fart på dom där kranarna.. Men man kan ju ta sig fram överallt med en sån nästintill pga bredden.. Med traktorn så vill man helst ha vägar som är bredare än 2,40..

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman

CTech  
#130157 Vad roligt att t1900 numera finns med 4,4meter kran när man inhandlade den med 3.5m i förra veckan /%¤&)I¤#&¤/%

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman

mozart2011  
#130239 Nästan samma här, har en T1900 som är 4 veckor gammal. Hade gärna haft den där kranen istället! :cry: 😈

Avatar Fallback

Re: nytt från kranman

mozart2011  
#130240 Såg du på det där med flyttbat boggie nånting?? Teoretiskt sett kan det ju vara bra??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).