Traktorn i skogen

Gårdstraktor??

47 inlägg 30148 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

Bullarn  
#128294 Hur går det med traktorköpet? Å jämföra ford 4000 med en 350 e inte riktigt rättvisst, en 350 är riktigt jävlig till å dra, drar lite bränsle å går hyfsat fort på vägen, men är rätt så klumpig. En 4000 går långsamt på vägen, drar inte så bra men är grymt smidig. båda är jävligt bra traktorer å ja hade valt någon av dom.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128323 Hur fort går en BM 350 då? Jag undrar vad det är som gör att en 4000 skulle vara sämre på att dra än en 350? 4000 är ju också känd för att dra lite bränsle.

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

Bullarn  
#129234 de e klart att våran e lite slut i motorn :roll: men boxern har mer tyngd i bak å e grymt segdragen (bra vrid) å går hyfsat fort på vägen för sin ålder, drar lätt ifrån forden. Körde me boxern å röjde snö på några skogsvägar för en granne me jinma, forden hade aldrig gått i den snön (ca 60 cm).

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

HÅkan N  
#129262
Emil N skrev:Hur fort går en BM 350 då? Jag undrar vad det är som gör att en 4000 skulle vara sämre på att dra än en 350? 4000 är ju också känd för att dra lite bränsle.



BM 400, 430, 350 boxer och 600 går minst lika fort som nya 40 traktorer.

Man åker lätt ifrån gamla 30 traktorer. :lol:

Hadde för en Valmet 605 och bm 2200 och blev i från åkt av dessa. :sad:

Min grabb har en BM 600 och åkte lika fort i går kväll som 40 km Valtra 6400. :wink:

Min Valmet 805 med nya Bakdäck åkte i från nya 40 taktorer, gick nästan 50 km. :lol:

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130013 Det där tror jag inte ett skit på. Skulle volvos egna uppgifter vara fel också?

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/6B951 ... 156211.pdf

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

MrEast  
#130014
Emil N skrev:Det där tror jag inte ett skit på. Skulle volvos egna uppgifter vara fel också?

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/6B951 ... 156211.pdf


Om du tänkte på hastigheten så det enda den där PDF:en säger är att traktorn går 28km/h vid 1800 varv, står ingenting om att det är maxhastighet eller att 1800 är maxvarv.

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130021 Jo det står under motorns specifikation. BM 350 hade 1800 i maxvarv. På boxer 600 höjdes maxvarvet till 1950r/min och gjorde då ganska nära 30km/h med standard däck. Visst kan man själv höja maxvarvet eller på annat sätt få den att gå fortare som på t.ex Ford 5000 byta slutväxel men att sen komma och påstå att en modell skulle gå fortare än en annan bara för det är just inget annat än rent skitsnack i stil med att min moppe gör 80km/h med dragen plugg och ställbart munstycke och 120km/h om man tankar flygbränsle.

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130027 Körde hem en BM350 åt en kompis för ett tag sedan, ca. sex mil. Den knalla på bra,
bitvis med följebil, vi låg mellan 35 och 40km/h med orginal 13,6x38.

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130030 Och hur mättes denna hastighet? Med glädjemätare?

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130063 Med bilen, man känner ju lite också hur mycket det rör på sig. Te.x när jag kör min DB på
vägen, det är precis den gör 30km/h, man kan ju bli galen när man kör på en stor väg. Det
känns som man står still.

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130101 Bilmätare är ju inte så exakta i låga farter och ska dessutom visa för mycket. Många gamla traktorer går ofta lite saktare än 30 t.ex grållen gör ca 21km/h och kanske din DB också, då känns ju en BM 350 som gör 28 som rena raketen. Sen kan det ju ändå finnas lite sanning i ditt påstående för någon kan ju ha mixtrat med maxvarvet. Men att säga att alla Volvo går fortare än Ford är just inget annat än skitsnack. Skulle volvo typgodkänna BM 350 och uppge 28km/h som maxhastighet för att sedan slänga i en annan utväxling i alla traktorer som kommer ut på den svenska marknaden när det var 30km/h som var den lagstadgade maxhastigheten och då dessutom upprepa samma procedur med ett flertal andra modeller? Jodu har jag berättat att farsan slog ner dart Weider på systembolaget?

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130103 Enligt uppgift ska BM 430 ha en varvtalsspärr på högsta växeln för att inte överskrida 30km/h. Det beror på att den har såpass mycket större bakhjul än ursprungsmodellen. Spärren går säkert att ta bort och bör då göra 33-34km/h men då är den inte original och isåfall kan man även på Forden få upp hastigheten i densamma genom att byta bakhjul eller mixtra med maxvarvet.

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130153 Jag tror att de typade när det kom en ny traktormodell och sedan kunde det skilja på däckutrustning och
slutväxlar utan att de typades om. De flesta DB är ju saktfärdiga men en bekants 990 -70:a går bra myck-
et fortare. Vi har åkt efter varandra och då behöver man ingen fartmätutrustning för att se skillnaden när
man ser vilket avstånd det blivit bara efter en kilometer.

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

HÅkan N  
#130168
Emil N skrev:Enligt uppgift ska BM 430 ha en varvtalsspärr på högsta växeln för att inte överskrida 30km/h. Det beror på att den har såpass mycket större bakhjul än ursprungsmodellen. Spärren går säkert att ta bort och bör då göra 33-34km/h men då är den inte original och isåfall kan man även på Forden få upp hastigheten i densamma genom att byta bakhjul eller mixtra med maxvarvet.



Spårren går att ta bort och fixa till ett högre varvtal på traktorn :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor??

HÅkan N  
#130169
Emil N skrev:Det där tror jag inte ett skit på. Skulle volvos egna uppgifter vara fel också?

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/6B951 ... 156211.pdf



Ferguson Grållen fixar man med att hänga upp regulatorn . :lol: :lol:

Sen går det undan minst 40 km :lol:

Ökar varven på motorn går det fortare :lol: :lol:

I Finland har dom åkt 40 km sen 80 talet och nu 50 km :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).