ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 421018 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#124369 fina bilder!, du har haft ett par timmar för att få ihop den vältan ;)

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

nallesa  
#124570 Fina bilder ni skickar in! Seabass, det verkar som du är nöjd med din t1700 funderar själv på en sån nu framåt sommaren men tvekar lite om man ska köpa 1800 eller 1900 i stället, det skiljer ju rätt mycket på priset! Har du någon fundering eller råd om köp?

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#124577 ja jag är mycket nöjd med t1700, för de pengarna är den kanon! Det var fler orsaker till att jag köpte 1700an framför de andra, bla pga att jag tyckte t1900an verkade för stor och tung samt att priset var avskräckande med tanke på att jag inte visste om de här griplastarna va något för mej att satsa på innan jag ägt en själv men nu när jag användt min ett par månader så är jag överbevisad om att jag ska fortsätta köra ut med 4hjuling så kommer jag nog att byta upp mej till en 1900 så småningom.
Jag tycker det skillde för lite mellan 1800an för att lägga de extra pengarna på en sådan.
Så nu när jag har lite erfarenhet och vet hur bra dessa ekipage funkar så tycker jag man ska tänka så här:
Vill man ha en smidig, lätt och robust vagn som ger mycket valuta för pengarna köp en 1700a.
Vill man ha det värsta och förmodligen bästa köp en 1900a
1800 tycker jag utgår som proffsvagn nu när 1900an är här.
Om du är intr av en 1700a så kan du höra av dej till mej så kanske jag kan tänka mej att sälja den och byta upp mej :)

Det skilljer som sagt en halv förmögenhet mellan de två om man ska ha "allt"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#124839 Passade på att slita upp mobilen och filma lite idag när brorsan va med och testkörde, han har inte kört den förut så ha tålamod ;)
Skönt att snön är på väg bort nu, har bytt hjul och det va skönt att slippa köra med kedjorna efter vägen igen :)
Va inte så bra filmat men det va varken planerat eller genomtänkt!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GdLd2l_tyWA[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aO29kiRkGOk[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=La7JJI3RwAo[/youtube]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#125895 jaha, då beställde jag en fl 250 dumperflak insats med gripskopa idag, får grejerna på lördag så det ska bli kul att se hur det funkar, kan ju inte va sämre än spaden som jag har haft hittills iaf! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

wigge  
#126898 Utkörning av frötallar.

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

crille_h  
#129968 Hej allihop! Första inlägget här på forumet, tänkte bidra med lite bilder från några skogsdar med min polaris 850 och hembyggda vagn.
Fyrhjulingen och vagnen/kranen funkar fin fint men får ta i lite väl mycket med dom stora stockarna, en hydraulvagn står ju självfallet på önskelistan, men kommer nog att få vänta en stund.

Mvh,
Cristofer

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

hgj  
#130843 Hej!

Har kört fram mesta veden med skoter, men nu äntligen har jag skaffat en vagn till "traktorn"...=)

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

aBjarhov  
#131705 Följer tråden med stort intresse de vi är på jakt efter ett atv ekipage till skogen, men nu har det varit dött ett tag och hoppas på lite ny inlägg snart!
Seabass: Hur lång tid tar de för dig att fylla ett lass vs avlastning. Och hur mycket får du med dig i ett lass.
Skulle gärna se lite med bilder och filmer från ditt ekipage och du har ork och tid och förstås något att hämta i skogen...

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Si63  
#131737
crille_h skrev:Hej allihop! Första inlägget här på forumet, tänkte bidra med lite bilder från några skogsdar med min polaris 850 och hembyggda vagn.
Fyrhjulingen och vagnen/kranen funkar fin fint men får ta i lite väl mycket med dom stora stockarna, en hydraulvagn står ju självfallet på önskelistan, men kommer nog att få vänta en stund.

Mvh,
Cristofer


Hej Christofer.
Hur gör du när du ska lasta av stockarna?
Jag tycker själv att det är rättså bökigt.
Mvh Sinkro63

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

crille_h  
#131742
Sinkro63 skrev:Hej Christofer.
Hur gör du när du ska lasta av stockarna?
Jag tycker själv att det är rättså bökigt.
Mvh Sinkro63



Jag brukar trä in två stålrör i bankarna och sen rulla av stockarna på dem, men vid stora stockar tarvas det en hel del våld. Oftast vid 3-meters ved som är grovt svänger jag ut kranen och använder den för att lyfta ut stocken på rören för att sen rulla den med vändhake eller för hand ner/upp på vältan. Vid långa stock funkar min kran inte så bra att lasta av med då kranarmen bara är 160cm lång, men det går om man envisas lite.

Helt klart är iaf att det inte är helt lätt alltid...

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Storken  
#131793 Ja, fyrhjulingar kan ju vara väldigt användbara - till att hämta posten med...

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#132079
aBjarhov skrev:Följer tråden med stort intresse de vi är på jakt efter ett atv ekipage till skogen, men nu har det varit dött ett tag och hoppas på lite ny inlägg snart!
Seabass: Hur lång tid tar de för dig att fylla ett lass vs avlastning. Och hur mycket får du med dig i ett lass.
Skulle gärna se lite med bilder och filmer från ditt ekipage och du har ork och tid och förstås något att hämta i skogen...


är det färdigt hugget så går det ju lika snabbt att lasta av som på, skulle gissa på ca 5min om det är mycket smått ska försöka fylla på lite här eftersom men just nu är det inte så stor aktivitet i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

nallesa  
#135221 Har äntligen fått hem min Kranman t 1800 vagn men ramstyrning och vinch. Har inte hunnit köra så mycket än bara teskört lite men än så länge är jag nöjd med resultatet!

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#135226 ser bra ut!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).